וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה מצאו את הפתרון לכאוס התעופתי: רכבות לילה

עודכן לאחרונה: 31.7.2022 / 10:47

עד שנות ה-90, רכבות הלילה באירופה היו הדרך הנוחה, המהירה והחסכונית לנוע בין יעדים ביבשת. כעת, על רקע הכאוס בענף התעופה, רכבות הלילה מתכוננות לקאמבק הגדול. ומה באמת היתרון הגדול שלהן?

רכבת שינקנסן בתחנת אוסקה, יפן/צילום: יוטיוב

הררי מילים כבר נכתבו על הכאוס התעופתי הפוקד את אירופה בימים אלו, כאוס שעולה בחומרתו על זה שמתרחש במקומות אחרים בעולם, בהם ארצות הברית. כך למשל, חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה ביטלה רבות מטיסותיה בשבוע שעבר, ומספר שדות תעופה מרכזיים ביבשת הטילו מגבלות חדשות על מספר הטיסות שבהן הם מסוגלים לטפל.

עם זאת, האירופים מתהדרים ברשת רכבות מפותחת לעילא, ועל רקע המגבלות בעולם התעופה והמודעות לנזקים הסביבתיים שמביא עמו ענף התעופה - נראה כי מדובר בפתרון של ממש, לצד עלות נמוכה יחסית. באופן זה, ניתן להכריז על שובן של רכבות הלילה של אירופה.

"אכן, נרשמת התעוררות אמיתית של רכבות הלילה באירופה", אומר אלן קרקוביץ', מנהל ב-SNCF, חברת הרכבות הממשלתית של צרפת. "ישנה דרישה ניכרת מצד לקוחות, אבל היא מגיעה גם מצד נבחרי ציבור, ראשי ערים והממשלה".

רכבת שינה באירופה. nightjet, אתר רשמי
"נרשמת התעוררות אמיתית של רכבות הלילה באירופה". רכבת שינה של חברת nightjet/אתר רשמי, nightjet

תכירו: קווי הלילה החדשים

אתר Frommer's מציין כי לאחר שנות ה-90, ירדן קרנן של רכבות הלילה באירופה בשל כניסתן של חברות תעופה לטווחים קצרים, ובין השנים 2019-2001, 65 אחוזים מקווי הלילה הפסיקו לפעול. אך מאחר שחברות לואוקוסט כמו איזיג'ט וריינאייר נפגעות שוב ושוב, הרכבות באירופה מרוויחות מהעניין.

בנק ההשקעות האירופי מוציא מיליארדים על שדרוגן של מסילות ברזל. צרפת לבדה השקיעה לאחרונה כ-100 מיליון אירו בשדרוג של קרונות רכבת ומסילות, והחזירה את רכבת הלילה פריז-ניס לאחר הפסקה של ארבע שנים. הנה כמה מקווי הלילה שהוצגו לאחרונה (או זכו לתחייה מחודשת).

ב-1 בספטמבר, שירות EuroNight של חברת SJ שבסיסה בשוודיה ייחנך ויציע רכבת משטוקהולם להמבורג שבגרמניה. מהמבורג, הנוסעים יוכלו להתחבר למגוון ערים ברחבי אירופה באמצעות רכבת מהירה.

חברת הרכבות החדשה European Sleeper מפעילה שירות מבריסל לפראג דרך אנטוורפן, אמסטרדם, ברלין ודרזדן. החברה גם תציע קו מאמסטרדם לדרום צרפת, שייחנך בשנת 2023.

חברת הרכבות האוסטרית חנכה את Nightjet, רשת של קווי לילה. בין הקווים שצפויים לפעול: קו ציריך-רומא עם עצירה במילאנו שניתן לקשר עם שירות חדש נוסף של ציריך-אמסטרדם. קו נוסף ינוע בין פריז ליעדים ברומניה, כולל עצירות בשטרסבורג, מינכן, וינה ובודפשט.

עד לשנת 2024, הסטארט-אפ הצרפתי Midnight Trains שואף להציג קרונות שינה חדשניים, המבטיחים סטנדרטים יוקרתיים מודרניים. אלו יפקדו 12 ערים מחוץ לפריז, כולל אדינבורו, קופנהגן, ליסבון, פורטו ורומא.

לטייל ברכבת באירופה. midnight trains, אתר רשמי
לנסוע ברכבת מפריז לרומא גם יותר אקולוגי/אתר רשמי, midnight trains

חוסכים לילה בבית מלון

נוסף על היתרונות הגדולים של רכבות הלילה - ההימנעות מהגעה לשדות התעופה הצפופים והערכים הסביבתיים - הרי שהזמנת מקום בקו לילה בקרון עם מיטות, מביאה עמה גם חסכון כספי לנוסעים. "ברכבות שינה אתה מנצל את שעות הלילה לנסיעות וחוסך כסף בכך שאתה לא מוציא אותו על בית מלון", אומרת מייקה קוונטין, מנהלת תקשורת ושיווק של רכבת הלילה Alpen-Sylt Night Express, שהחלה לפעול בשנת 2020.

רכבות שינה היו בעבר הבסיס לנסיעות רבות באירופה. אך למרות התחייה, הענף סובל לעתים משיבושים הנובעים מעלויות גבוהות של התשתיות. עם זאת, בהינתן צעדים ממשלתיים תומכים ויכולת ארגון משופרת, הרי שתחייתה של רכבת הלילה היא מגמה שתלך ותימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully