וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביי ביי למטוס: הטרנד החם החדש - רכבות שינה

המודעות הסביבתית הגוברת וההימנעות מטיסות גורמות לרכבות השינה לזכות בתחייה מחודשת. מדוע זה קורה, אילו פינוקים ממתינים לכם ברכבות ומי הן 10 רכבות השינה הטובות ביותר בעולם?

רכבת שינקנסן בתחנת אוסקה, יפן/צילום: יוטיוב

(בווידאו: רכבת השינקנסן המהירה ביפן)

רק לפני שנים לא רבות היו מי שהספידו את רכבות הלילה, וזאת בשל עליית קרנן של טיסות הלואוקוסט הזולות (כמו גם בשל הופעתן של יותר ויותר רכבות מהירות). עם זאת, בימים שבהם המודעות לסביבה הולכת וגוברת, במיוחד לאחר השנה המאתגרת שחווה העולם כולו - נראה כי רכבות הלילה מבצעות קאמבק מבורך, במיוחד באירופה, אך לא רק.

רכבת שינה למטיילים. Shutterstock, ShutterStock
הנופים הנשקפים מהחלונות הגדולים, הם יתרון נהדר למטיילים ברכבת שינה/ShutterStock, Shutterstock

Caledonian Sleeper, רכבת לילה מפוארת שמחברת בין לונדון לסקוטלנד

הרכבת מנצחת את המטוס - ואלו הסיבות

כולנו מכירים את הסיטואציה הזו - אנו מתחילים לחלום בהקיץ על חופשת חלומות, ומיד נכנסים לפעולה ומתחילים לחפש אחר כרטיסי טיסה זולים. השלב הבא הוא להידחק בתורים בנמלי תעופה עמוסים, על כל הבעייתיות וחוסר הנוחות שבכך, ללא קשר לימי הקורונה.

מצד שני, הגעה ליעד ברכבת מהווה חלק בלתי נפרד מההנאה שבחופשה, ולא רק לאמצעי הכרחי להגיע אל היעד. הנופים הנשקפים מהחלונות הגדולים, הם יתרון נוסף שמביא לשלווה ולרוגע בדרך לחופשה.
בתוך עולם הרכבות, שמור מקום מיוחד לרכבות הלילה, שבהן היתרונות הללו מועצמים. מעבר לעובדה כי הרכבת תביא אותך אל מרכז העיר בנוחות (במיוחד בהשוואה לנמלי תעופה המרוחקים מעיר היעד), היא מאפשרת להעביר חלק מהזמן בשינה נעימה. זה גם נוח, גם פרקטי וגם חוסך לעתים את המחיר של לינת לילה בבית מלון. ולאור העובדה שרכבות לילה רבות מתוכננות לצאת בשעות הערב ולהגיע ליעדן בבוקר, הרי שאופציה זו משאירה למטיילים יום טיול מלא ונטול עייפות מצטברת.

רמת הנוחות של המיטות עצמן (או ברוב המקרים, של דרגשי השינה) היא פונקציה של סוג הרכבת ושל המחיר. כמובן, ניתן לישון בתא ציבורי עם מספר אנשים זרים, או לשכור תא שינה פרטי מפנק. שוב, הכל פונקציה של מחיר. והמחיר? לא פעם הרבה יותר יקר מטיסה, ונע בין מאות לאלפי דולרים, תלוי ברמת הקבינה ומשך הנסיעה שעשוי להגיע גם למספר ימים.

יתרון נוסף מגיע בדמות האוכל. במקום לתמרן בחוסר נוחות מעל מגש הארוחה המוכנה במטוס, תוך כדי טלטלות, בחלק מרכבות השינה ניתן למצוא אזורי הסעדה נוחים שבהם ניתן לנשנש ארוחות קלות או להתענג על קפה ושאר משקאות. רכבות שינה מסוימות אף מקדישות קרון שלם המשמש כמסעדה, תוך תצפיות נוף ומפגשים עם מטיילים אחרים.

רכבת Spirit of the Outback באוסטרליה

למה דווקא עכשיו?

נשאלת השאלה מדוע דווקא עכשיו חל המהפך הזה, שמביא את רכבות הלילה אל קדמת הבמה. אחת ממילות המפתח להסבר התופעה נעוץ במונח השבדי flygskam, שמשמעו "שיימינג טיסה". מדובר בתנועה סביבתית היוצאת כנגד פליטת המזהמים המסיבית של מטוסי הנוסעים, וקראת לצמצם משמעותית את מספר הטיסות, לטובת תחבורה נקייה יותר. רכבות לילה למשל.

וכך, מספר חברות רכבות באירופה הרימו את הכפפה, וחנכו קווי לילה ברחבי היבשת. אחת מהן היא חברת הרכבת הפדרלית האוסטרית (ÖBB), ששיפתה ושדרגה את רכבות הלילה שלה, ומהווה פתרון בעבור מטיילים רבים שהשמירה על הסביבה חשובה להם. בשנים האחרונות, הרחיבה החברה את פעילותה ברחבי היבשת, וחנכה קווים חדשים. גם חברת הרכבות השבדית צפויה לחנוך קווי לילה חדשים, שיהוו חלק מרשת הרכבות האירופית ההולכת ומסתעפת.

עוד בוואלה!

שיימינג טיסה: התנועה שמתנגדת לטיסות ומגנה על הסביבה

לכתבה המלאה

פינוק ברכבת Eastern & Oriental Express, שבין בנגקוק לסינגפור

"לונלי פלנט" מציג: 10 רכבות הלילה המומלצות בעולם

וינה-בריסל: רכבת לילה פרקטית למדי, היוצאת מבירת אוסטריה וחולפת במסלול הכולל גם את עריה המרכזיות של גרמניה, עד ליעד - בירת בלגיה.

ורשה-קייב: רכבת לילה המעוצבת בסגנון של פעם, הפוקדת את שתי הערים הגדולות וחולפת בנופי אוקראינה.

Spirit of the Outback: זהו שמו של קו רכבת אוסטרלי החולף באזורי הספר הפראיים של המדינה, בין העיר בריזביין לעיירה לונגריץ' שבקווינסלנד.

Eastern & Oriental Express: קו רכבת יוקרתי, שאף דורש קוד לבוש לארוחות הערב, הנע בין בנגקוק לסינגפור. בדרכה, חולפת הרכבת אל מול נופיה היפים ביותר של תאילנד ומלזיה.

Coast Starlight: נופים הררים לצד מבטים ממשוכים על האוקיינוס, מאפיינים את קו הרכבת האמריקני הזה, שמתפתל בין לוס אנג'לס, דרך אוקלנד ופורטלנד עד לעיר סיאטל.

The Ocean: הרכבת הזו תאפשר לכם להירדם במונטריאול שבקנדה ולהתעורר אל נופי האגמים של ניו ברונסוויק. בהמשך הדרך, מגיעה הרכבת ליעדה: חופי הליפקס שבמזרח בקנדה.

Pride of Africa: קו הרכבת "גאוות אפריקה" נע במרחבי דרום אפריקה, בין קייפ טאון ופרטוריה. זוהי רכבת יוקרה שמציעה ארוחות גורמה לצד נופים מרהיבים.

בלגרד-בר: רכבת לילה בין הערים בלגרד שבסרביה לבר שבמונטנגרו, הציעה נופים מרהיבים של הרים וים.

אנקרה-באקו: קו רכבת לילה חדש שאמור היה להיחנך בשנת 2019 אך נדחה לעתיד הקרוב. ברגע שתפעל, צפויה רכבת זו לנוע בין בירת טורקיה, דרך טיביליסי שבגיאורגיה ועד לחופי הים הכספי שבאזרבייג'אן.

Caledonian Sleeper: רכבת לילה מפוארת ומשודרגת שבה קרונות חדשים. הקו מחבר בין לונדון ליעדים שונים בסקוטלנד.

The Ocean, הרכבת הקנדית

  • עוד באותו נושא:
  • רכבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully