וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוף אפוקליפטי, זיהום, חושך וקיפאון: הצצה לעיר המדכאת ביותר בעולם - שרבים מתים בה בגיל צעיר

23.6.2022 / 23:50

נורילסק נבנתה על מחנה שבויים סובייטי לשעבר, בו 18 אלף אסירים מתו בתנאי עבודה מחרידים. זו אחת העיירות המזוהמות ביותר בעולם, כזבמרכזה זורם נהר אדום ותוחלת החיים בה נמוכה בעשור מהממוצע הארצי. אם כך, מה בכל זאת מושך אנשים לגור בה? הנה הסיבה

העיר הכי מדכאת בעולם - נורילסק ברוסיה/tiktok

העיר הרוסית נורילסק זכתה לתואר המעליב "העיר המדכאת ביותר בעולם", אבל היא באמת לא עומדת בשום סטנדרט של מגורים. אפילו מחירי הדיור בארץ עדיפים עליה. עיירת הכורים הרוסית הנידחת נורילסק, העיר הצפונית ביותר בעולם, חשוכה במשך חודשיים בשנה, היא אחת העיירות המזוהמות בעולם, הטמפרטורות בחורף צונחות בה למינוס 30 מעלות צלזיוס ותוחלת החיים בה נמוכה בעשור מהממוצע הארצי. יש לה גם עבר מצמרר, כש-18 אלף אסירים מצאו את מותם בבניית התשתית שלה עקב תנאי המחייה והעבודה הקשים. נו, שכנענו אתכם שביחס אליהם אצלנו דבש?

העיר הרוסית הנידחת שנבנתה על מחנה שבויים סובייטי לשעבר, ממוקמת בקפאת-עד הארקטי, במחוז קרסנויאר שבסיביר, מזרח רוסיה. תושביה שורדים 45 ימי חושך מתמשכים בשנה, סובלים מרמות זיהום גבוהות שמקטינות את תוחלת החיים של תושביה ל-59 שנים ומשום מה חיים לצד נהר אדום כדם, בו הם רואים כסימן אפוקליפטי למלחמת עולם קרבה.

העיר הרוסית נורילסק. Oleg Nikishin, GettyImages
הזיהום המוגזם הביא לתוחלת חיים נמוכה בממוצע הארצי/GettyImages, Oleg Nikishin
נהר אדום בעיר הרוסית נורילסק. ZUMAPRESS.com, צילום מסך
נהר אדום בעיר הרוסית נורילסק. סימן למלחמת עולם?/צילום מסך, ZUMAPRESS.com

אוכלוסיית העיר מונה 170 אלף נפשות, עד 2017 לא היה להם חיבור רשת תקין (זה כבר היה שובר אותנו) ואין שום כביש שמוביל אליה. למעשה, יש רק מסילת משא אחת שנכנסת ויוצאת ממנה. עיר הנמל הקרובה ביותר אליה, דודינקה, ממוקמת במרחק של 65 קילומטרים משם ומספקת גישה אליה דרך הים - אך קפואה בחורף. העיר כל כך מנותקת מהעולם, שכאשר המקומיים עוזבים אותה הם מתבדחים שהם "נוסעים ליבשת אחרת". נתיב הגישה היחיד בכל ימות השנה הוא בטיסה של 5 שעות לשם ממוסקבה, שנמצאת במרחק של קצת פחות מ-3 אלף קילומטרים משם. לאחר טיסה ארוכה, מקבל בברכה את המבקרים נוף גיהנום אפוקליפטי של ממש.

במשך כשני שליש מהשנה, העיר וסביבתה מכוסים בשלג עם טמפרטורות שהגיעו בעבר לשיא של מינוס 53.1 מעלות צלזיוס. לעומת זאת, בקיץ השמש לא שוקעת שם במשך 65 ימים.

העיר הרוסית נורילסק. Oleg Nikishin, GettyImages
לא נראה מזמין במיוחד/GettyImages, Oleg Nikishin

סיפורה של נורילסק החל בתחילת המאה ה-20 כאשר גיאולוג גילה מרבצים עשירים של ניקל, נחושת וקובלט למרגלות הרי פוטורנה. העיר יושבת על מרבצי ניקל-נחושת-פלדיום הגדולים ביותר על פני כדור הארץ, ומשנת 1936 בילתה ברית המועצות 20 שנה בבניית מתחם חליצה ענק בהרים תוך שימוש בכ-500,000 עובדי כפייה מהגולאג הסמוך.העבודה בתנאים המחרידים בקרחון הארקטי במשך 20 שנה גרמה למותם של 18,000 מהאסירים.

כיום, כמעט לכל אחד בעיר יש קשר למפעל, בין אם הם מועסקים ישירות על ידי "נורילסק ניקל" או מועסקים באחת מהחברות הרבות המסתמכות עליו. המפעל מייצר חמישית מהניקל בעולם, יותר ממחצית מהפלדיום העולמי (מתכת המשמשת לאגזוזי רכב ותכשיטים) והיא אחראית לכ-2% מהתמ"ג השנתי הכולל של רוסיה.

העיר הרוסית נורילסק. Oleg Nikishin, GettyImages
כיום, כמעט לכל אחד בעיר יש קשר למפעל/GettyImages, Oleg Nikishin

אחת מ-10 הערים המזוהמות ביותר על פני כדור הארץ

עם זאת, קיומו של המפעל העצום בעיר גובה מחיר גבוה, כאשר זו הוכרזה כעיר המזוהמת ביותר ברוסיה ואחת מ-10 הערים המזוהמות ביותר על פני כדור הארץ. מדי שנה מפעל הניקל פולט למעלה משני מיליון טון של גז רעיל, כולל גופרית דו חמצנית, תחמוצות חנקן, פחמן, פנולים ועוד. בערך 1% מסך פליטת הגופרית הדו-חמצנית העולמית מגיעה מהעיר הזו. זה לא רק גורם לגשם חומצי שהורג רבים מהעצים שמסביב, אלא שזה גם גובה מחיר הרסני מתושבי נורילסק.

שיעור החולים בסרטן בעיר כפול משאר אזורי רוסיה. מחקר בריאותי מצא כי שיעור מחלות הדם בילדים גבוה ב-44% בנורילסק בהשוואה לילד ממוצע בסיביר, בעוד ששיעור המחלות במערכת העצבים גבוה ב-38% ושיעור מחלות העצמות והשרירים גבוה ב-28%. "תסמונת T3 קוטבית" נפוצה מאוד בעיר - תסמונת הנגרמת מחוסר שמש ועלולה לגרום לשכחה, מצבי רוח ופגיעה קוגנטיבית.

מכת מצרים

בספטמבר 2016, נהר דלדיקאן הסמוך הפך לאדום כדם, כשהסיבה הסבירה לכך הוא ניקוז של מפעל ההיתוך הסמוך. חלק מהמקומיים טוענים שזו "התראה מאלוהים על מלחמת עולם קרובה". עובד המפעל לשעבר, יבגני בליקובף צוטט על ידי חדשות ABC כשהודיע כי מאגר מים קרוב למפעל היה בצבע דומה ומכונה מאז ע"י הצוות "הים האדום". הוא אמר: "בחורף, גם השלג נצבע אדום. מצד אחד, זה מראה יפה, אבל מצד שני זה כימי ומסוכן". דובר החברה אמר אז: "חטיבת הקוטב של 'נורילסק ניקל' אינה מאשרת דליפה של פסולת תעשייתית לנהר הדלדיקאן, כזו שעלולה הייתה להשפיע על מצבה. עם זאת, נבצע ניטור סביבתי סביב הנהר ומתקני הייצור הסמוכים של החברה".

ב-3 ביוני 2020, נהר מחוץ לנורילסק הפך שוב לאדום דם בעקבות דליפת סולר אדירה שנגרמה על ידי חברת בת של נורילסק ניקל. דליפה של יותר מ-20,000 טון סולר לאמברניה לאחר קריסת מאגר דלק בתחנת כוח הובילה את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להכריז על מצב חירום ולהעביר ביקורת על חברת הבת.

חברי יחידת חילוץ ימי בעבודות ניקוי דליפת דלק לנהר ליד נורילסק, רוסיה, 8 ביוני 2020. רויטרס
חברי יחידת חילוץ ימי בעבודות ניקוי דליפת דלק לנהר ליד נורילסק, רוסיה, 8 ביוני 2020/רויטרס
נהר אדום בעיר הרוסית נורילסק. ZUMAPRESS.com, צילום מסך
"מצד אחד, זה מראה יפה, אבל מצד שני זה כימי ומסוכן"/צילום מסך, ZUMAPRESS.com

הצד החיובי

עם כל אלה, מדוע בכלל שווה לגור בעיר הזאת? אז זהו, שהעובדים ב"נורילסק ניקל" יכולים להרוויח יותר מ-52,000 רובל בחודש (קרוב ל-3,400 שקלים), שאולי עבורנו לא נשמע סכום ששווה לחיות בעיר המדכאת בעולם בשבילו - אך בהשוואה לממוצע הארצי ברוסיה העומד על כ-32,000 רובל בחודש (כ-2,000 שקלים), זה בהחלט שכר לא רע.

החברה גם טוענת שהיא מנסה לצמצם את הזיהום, ובשנת 2017 הודיעה על השקעה של 14 מיליארד דולר בתוכנית פיתוח גדולה. תוכנית שאפתנית זו נועדה לצמצם את פליטת הגופרית הדו-חמצנית בנורילסק וסביבתה ב-75% עד שנת 2023. עם זאת, שיבושים שנוצרו על ידי מגיפת הקורונה ומלחמת רוסיה באוקראינה הותירו סימני שאלה האם השאיפות הללו עדיין ניתנות להשגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully