וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מצמררת: שרידי מחנה עבודה רוסי נחשף במקרה בגוגל מפות

עודכן לאחרונה: 22.2.2022 / 7:26

משתמשים חדי עין בגוגל מפות הצליחו לחשוף את שרידיו של "אחד המקומות הכי מדכאים בהיסטוריה" - אז איך הוא קשור לסטלין?

הדרך ללמוד היסטוריה: 4 שעות במחנה כפייה של סטאלין בסיביר/(צילום: רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק)

מבט לעומק בגוגל מפות עשוי לחשוף בפנינו לעתים תגליות מרעישות, וזה מה שקרה לכמה גולשים חדי עין שהבחינו במשהו ממש לא שגרתי במישורים הקפואים של סיביר שברוסיה.

בתמונה שנמצאת בנקודת הציון 69°24'19°N 87°38'57°E ותפסה את עיניו של משתמש בגוגל מפות, אפשר לראות מבנה נטוש וערימות של חצץ אפור לצידו. הוא בנוי בצורה סימטרית למדי ומוקף במרחבים גדולים.

שרידי גולאג. GOOGLE MAPS, צילום מסך
ככה זה נראה מרחוק/צילום מסך, GOOGLE MAPS
שרידי גולאג. GOOGLE MAPS, צילום מסך
ואז מתקרבים/צילום מסך, GOOGLE MAPS

למרבה המזל, אחד מהעוקבים שנחשף לתמונה הזו באתר "רדיט", הצליח לפתור את התעלומה והסביר מהו פשר המבנה המוזר הזה בטונדרה הסיבירית. "מדובר במחנה עבודה בכפייה", הוא כתב, "אפשר לראות את מתחמי הכריה שמתחברים למחנה בצד המערבי שלו".

מתברר שמחנה העבודה שנקרא נורילאג, היה אחד מהגולאגים (מחנות עבודה בכפייה בברית המועצות לשעבר) הכי אכזריים ברוסיה והיה פעיל מיוני 1935 ועד אוגוסט 1956. חסרי המזל שנשלחו לשם עבדו עבודת פרך במתחמי הכריה באזור. אולם, עם הזמן התפקיד שלהם התרחב והם מילאו תפקידים כלכליים. בשלב מסויים הם גם היו אחראים על השיקום של הבית שבו שהה לא אחר מאשר יוסף סטלין אחרי שהוגלה.

ב-1935 המחנה הזה הכיל 1,200 עובדים, אבל כעבור שנתיים הוא איכלס כבר 9,000 עובדים ועד 1951 הוא הגיע לשיא של 72,500 אנשים שהועסקו בשלושה מתחמי עבודה. על פי ארגוני זכויות האדם המחנה איכלס בסך הכל כ-400,000 אסירים בזמנים שפעל, כאשר שלושה רבעים מהם היו אסירים פוליטיים.

אחד המגיבים פרסם תמונה שמצא בגוגל סטריט וויו של רחוב שנמצא ממזרח לגולאג וכתב ש"זה אחד המקומות הכי מדכאים שראיתי בחיי"

רוצים לבקר?

חברת תיירות מציעה: חופשה וקמפינג בגולאגים הנטושים של רוסיה

לכתבה המלאה
שרידי גולאג. GOOGLE MAPS, צילום מסך
רחוב סמוך - "אחד המקומות הכי מדכאים שראיתי בחיי"/צילום מסך, GOOGLE MAPS

נראה שגם האסירים שהוחזקו שם הסכימו עם הקביעה הזו ובשנת 1953 התרחש במקום מרד גולאג לאחר מותו של סטלין, הידוע בשם מרד נורילסק. ההתקוממות נמשכה 69 ימים וגרמה למותם על פי ההערכות של כ- 1,000 מתוך 16,378 האסירים. המחנה נסגר ב-1957 כאשר רוב מערכת הגולאגים בוטלה סופית.

זה מה שנשאר מהגולאג

וככה נראים החיים בעיר הסמוכה נורילסק

כולם יודעים כי בתקופת שלטונו האכזרי והפרנואידי של סטאלין, החיים ברוסיה היו ידועים לשמצה ברחבי העולם. משנות ה-30 ועד לשנות ה-50 של המאה שעברה, מיליוני בני אדם נספו במישרין ובעקיפין בידי המשטר. בהקשר זה, ידועים במיוחד מחנות הכפייה האכזריים של ברית המועצות לשעבר: הגולאגים.

למעשה, גולאג אינו שמו של מחנה כפייה, אלא ראשי תיבות ברוסית של "ההנהלה הראשית של מחנות עבודה לתיקון". היה זה אגף בשירותי ביטחון הפנים של ברית המועצות, שהיה אחראי על מערכת העונשין. שיטת הביצוע: מחנות עבודה מרוחקים, שבהם דוכאו יריבים פוליטיים ושאר מתנגדי המשטר. התנאים בגולאגים היו קשים מנשוא, ולצד האסירים הפוליטיים, הם אכלסו גם עבריינים שביצעו פשיעות כאלה ואחרות.

על פי הערכות, כ-18 מיליון בני אדם נשלחו אל הגולאגים. מתוכם, כ-1.7-1.5 מיליון מעולם לא שבו מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully