וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעיר הרוסית הזו יש בור עצום שיכול לשאוב לתוכו מטוסים

1.4.2022 / 0:09

במירני קיים מכרה יהלומים עצום, שנפער לקוטר של קילומטר ולעומק של 525 מטרים. זה אחד הבורות הגדולים ביותר בעולם והוא שואב אליו כל דבר שעף מעליו

ככה נראה בור הכרייה העצום במירני, באזור סיביר שבמזרח רוסיה/Youtube

מירני היא עיירת כורים באזור סיביר שבמזרח רוסיה. יש בה מכרה יהלומים מהגדולים ביותר בעולם, ששואב אליו כל דבר שעף מעליו בגובה של מאות מטרים.

העיירה ממוקמת כ-450 קילומטרים מהחוג הארקטי ויושבת לצד מכרה יהלומים פתוח שעומקו יותר מ-1,722 רגל (525 מטרים) וקוטרו 3,900 רגל (1.18 קילומטרים). זהו אחד הבורות הגדולים ביותר שנחפרו בעולם, בו נמצאת כמות מסתורית של יהלומים - כמות שעוררה מחלוקות וספקולציות לאורך השנים.

החור במירני. zebra0209, ShutterStock
החור במירני/ShutterStock, zebra0209

מירני ידועה כמונו-סיטי מכיוון שרוב האוכלוסייה בה עובדת באותה החברה, אלרוסה - מכרה היהלומים הגדול בעולם בנפחו. העיירה נבנתה על כלונסאות בשל העובדה שהקרקע מכוסה בשכבה עבה של קפאת-עד (קרקע הנמצאת בטמפרטורה של נקודת הקיפאון של המים) במשך שבעה חודשים לפחות בשנה. כאשר החודשים החמים מגיעים, הקרקע הופכת לרפש והכלונסאות עוזרות למנוע את הצפת הבתים.

העיירה נוסדה ב-1955 כאשר ברית המועצות עדיין בנתה את עצמה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה. צוות של גיאולוגים ביצע חיפוש במדינה בתקווה למצוא יהלומים, ובסופו של דבר מצא סימנים לקיומן באזור, תוך כדי ניפוי המשקעים. ב-1957 סטלין הורה לבנות את מכרה היהלומים מירני, אך השטח הקשה ומזג האוויר הקיצוני הקשו על הדברים. בחורף הטמפרטורות במירני מגיעות למינוס 40 מעלות צלזיוס. כל כך קר שם, שצמיגי רכב מתנפצים ושמן קופא. בתקופתו הם נאלצו להשתמש במנועי סילון כדי להפשיר את הקרקע ובדינמיט כדי לחצוב דרך קפאת-העד, כדי שניתן יהיה לבנות את המכרה. כל זה הוכיח את עצמו כמשתלם, מאחר שהחל מ-1960 המכרה פעל וסיפק שפע של עושר.

במהלך העשור הראשון להפעלת המכרה, הוא ייצר 10 מיליון קראט יהלומים בשנה, 20% מהם היו באיכות אבני חן. ממצא גדול עוד יותר היה כאשר הוא ייצר יהלום מהודר במשקל 342.57 קראט צהוב לימון, הגדול ביותר שנמצא אי פעם במדינה.

יהלומים שנכרו מהמכרה במירני. Patrick Landmann, GettyImages
יהלומים שנכרו מהמכרה במירני/GettyImages, Patrick Landmann

בעוד שדווח כי המכרה ייצר יותר ממחצית מהיהלומים בעולם, אנשים התחילו לחשוד במספר היהלומים שבאמת נמצאו בו. De Beers, המפיצה המובילה בעולם ליהלומים, רצתה לחקור את שיעורי הייצור שם, מכיוון שהנתונים נראו טובים מדי מכדי להיות אמיתיים. הם ביקשו סיור במכרה, אך זה לקח 6 שנים עד שאישרו להם אותו. כאשר הגיעו נציגי "דה בירס" למירני, הם קיבלו סיור של 20 דקות בלבד, לא מספיק זמן כדי לחקור את התהליכים שלהם.

המכרה המשיך להוות תעלומה עבור רבים, שכן הוא המשיך להפיק יהלומים בשווי מיליארדי דולרים, מבלי שאיש ידע כיצד הגיע לנתונים הללו. בשנת 2004 המכרה נסגר בפתאומיות, כאשר גורמים רשמיים התריעו על שיטפון וטענו שהם לא יכולים להמשיך בעבודות הכרייה. עם זאת, חוקרי קונספירציות וסוחרי יהלומים לא האמינו לטענות והציעו תיאוריות אחרות.

במשך שנים, החור העצום שכב נטוש. גם המרחב האווירי שמעליו הוגבל, מכיוון שעומק המכרה גרם לכך שמטוסים קטנים ומסוקים עלולים היו להישאב פנימה. הסיבה לכך היא שכאשר האוויר הקר מפני השטח פוגש את האוויר המחומם המגיע מתוך המכרה, הוא יוצר מערבולת עוצמתית מספיק כדי לשאוב דברים אל מעמקיו.

במהלך ההפעלה הראשונית שלו, המכרה ייצר יהלומים בשווי 13 מיליארד דולר (2.3 מיליארד ליש"ט). המכרה הופעל מחדש בשנת 2009 וצפוי להישאר פעיל למשך 50 שנים נוספות. עם זאת, הוא אינו חף ממחלוקות ותככים, שכן הוא הוצף שוב בשנת 2017 ולכד למעלה מ-140 כורים, כולם מלבד שמונה חולצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully