וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה יש לך למטה?": המצרים ביזו לסביות ישראליות שרצו לנפוש בסיני

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 10:42

אלמוג דיין ואיריס אוסטפלד ניסו להיכנס לסיני בשבת האחרונה, אך נתקלו בלסבופוביה וחקירה מבזה ביחס לנטייתן המינית מצד שוטרי הגבול המצרי. "אני רואה גבר, לא אישה", "האם יש לך למטה 'Pussy' או 'Penis'?" שאלו אותן. במשרד החוץ טרם הגיבו לאירוע

בווידאו: אחרי כשנה: מעבר טאבה נפתח והנופשים חוזרים לסיני/רחלי בן עזרי

את ביקורת הדרכונים הטראומתית הזו בדרך לחופשה בסיני לא ישכחו במשפחות אוסטפלד-דיין עוד הרבה זמן. במקום חופשה הן בילו שעות במעבר הגבול רק בגלל שלא הסתירו את הזוגיות הלסבית של שתיים מבנות המשפחה. איריס אוסטפלד ואלמוג דיין, עורכת דין במקצועה, עו"ד שחף אולמן מנכ"לית פורום 'קשת הצדק' ועו"ד ענת כהן, יו"ר ועדת הלהט"ב בלשכת עורכי הדין אומרות שלא מדובר במקרה בודד אלא בתופעה וכי ישראל יודעת ומעלימה עין. עכשיו, אחרי שהעניין התפרסם אצל העיתונאי גיא פלג, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי מבקש הסברים מהשגריר המצרי.

המקרה אירע בשבת שעברה, כשאלמוג דיין ואיריס אוסטפלד הגיעו למעבר הגבול בטאבה עם בתן בת השנה וחצי, ארייה אוסטפלד-דיין, וכן קבוצה של חברים ובני משפחה, המונה כ-15 אנשים נוספים, בני 7 עד 70. קודם לכן הן הזמינו כבר חדרים במלון מקומי, שילמו וערכו בדיקות קורונה כנדרש וביצעו תשלומי אגרות המעבר בשני צידי הגבול.

אז, במעמד ביקורת הדרכונים, ביקשו שוטרי הגבול המצרי לדעת את הקשר של אוסטפלד לדיין, עורכת דין במקצועה ומשתתפת עבר בתוכנית "נינג'ה ישראל", על רקע העובדה כי בתן ארייה נושאת את שמות המשפחה של שתי בנות הזוג, והנציג אף שאל את הגב' אוסטפלד " Is this your husband?" ובתשובה לכך השיבה לו: "She is my wife".

לטענתן, מרגע זה הן עוכבו במשך למעלה משמונה שעות בשטח המצרי ובשטח שבין ישראל למצרים, בעוד חבריהן ומשפחתן לא הורשו להישאר עמן וחויבו להיכנס לשטח מצרים, תוך שפעם אחר פעם נענו באנגלית "5 דקות", בעוד השוטרים גיחכו.

אלמוג דיין ואיריס אוסטפלד. אלבום משפחתי, תמונות גולשים
השוטרים אמרו: "איך אפשר יחד שתי נשים?" אלמוג דיין ואיריס אוסטפלד/תמונות גולשים, אלבום משפחתי
אלמוג דיין בנינג'ה ישראל. מתוך "נינג'ה ישראל", תמונות גולשים
המצרים אמרו לה כי מינה לא תואם את נראותה. אלמוג דיין ב"נינג'ה ישראל"/תמונות גולשים, מתוך "נינג'ה ישראל"

השוטרים הסריטו את הזוג בניידים שלהם, ללא הסכמתן

הן טוענות כי זה עוד כלום לעומת חקירתן המבזה ביחס לנטייתן המינית וזהותן המגדרית, תוך שהטיחו בהן התבטאויות פוגעניות, כמו "כיצד ייתכן שתי אימהות לילדה?"; "כיצד ייתכן שהגב' אוסטפלד אשתך? "; "אני רואה גבר, לא אישה", "האם יש לך למטה 'Pussy' או 'Penis'?" וכן "איך אפשר יחד שתי נשים?" עם תנועת מספריים באצבעות (סימון לתנוחת יחסי מין של שתי נשים). הן טוענות כי השוטרים הסריטו אותן בניידים שלהם, ללא הסכמתן, ביצעו חיפוש שלא כדין במכשירים הניידים שלהן, מנעו מהן להאכיל את בתן התינוקת, ואף צילמו את דרכונן במספר העתקים אותם הפיצו ביניהם.

עוד מספרות השתיים, שפעם אחר פעם דרשה עו"ד דיין לקבל הסברים לפשר העיכוב. תחילה אמרו לה כי שמה חשוד, לאחר מכן, כי מינה לא תואם את נראותה ולבסוף, כי התמונה בדרכון שלה איננה דומה לה (למרות שהיא מרבה לטוס עמו בכל העולם ללא כל קושי), וכך גם תמונותיה ברישיון הנהיגה הישראלי, הבינלאומי, תעודת הזהות וצילום הדרכון הנוסף. "שוב ושוב נשמעו תירוצים ושינויי גרסאות על ידי שוטרי המסוף המצרי. נהיר לכל, כי אין כל אמת בטענות אלה", אומרות השתיים.

בצר להן, ולאחר כשלוש שעות עיכוב, התקשרה עו"ד דיין לחדר המצב של משרד החוץ ותיארה את המתרחש. בתגובה לכך נענתה לדבריה על ידי הנציג כי משרד החוץ "אינו מתערב בשיקולי מדינה זרה". זאת לטענתה גם אחרי שציינה בפני נציגי משרד החוץ, כי מנסים להפריד בינה לבין בת זוגה ובתה. היא טוענת כי רק לאחר שציינה בפני נציגי משרד החוץ עימם שוחחה כי היא עורכת דין וכי היא עומדת על זכויותיה, כאמור, ולאחר שעות של עיכוב, הואילו המשרד לשלוח את יחידת הסיוע ובכך מנע משרד החוץ את הפרדת המשפחה שגורשה בבושת פנים יחד לשטח הישראלי, כשהיא מלווה בשוטר, כאשר את הדרכונים קיבלה המשפחה לידיה בחלוף שעות נוספות ואחר כך התקשתה למצוא חדר ללילה באילת, שם בדיוק עמד להתחיל הכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין.

היא טוענת כי בעת גירושן ביקשה פעם אחר פעם אסמכתא בדבר סיבת הגירוש ונענתה על ידי משטרת הגבולות המצרית בזו הלשון "לא נגיד לכן. לכו תשאלו את ישראל". היא מבקשת להדגיש כי בעודן במחסום הרכב, פנה שוטר הגבולות שבמחסום הישראלי לה ולבת זוגה ואמר להן "אני מצטער מאוד לשמוע מה קרה לכן. לצערי, זה קורה כאן כל הזמן". הוא לא היה היחיד. לדבריהן, לא היה אדם בצד הישראלי במעבר טאבה, הן במשטרת הגבולות והן ביחידת הסיוע שלא ציין בפניהן כי אפליה נגד חברי הקהילה בצד הגבול המצרי מתרחשת על בסיס קבוע.

עוד בוואלה!

"כך הייתי 11 יום בסיני ובזבזתי רק 2,000 שקל"

לכתבה המלאה
אלמוג דיין ואיריס אוסטפלד. אלבום משפחתי, תמונות גולשים
"מה שהכי פגע בי היה לראות את בת הזוג שלי פורצת בבכי"/תמונות גולשים, אלבום משפחתי

"מהמצרים אני מצפה לפחות אבל ממשרד החוץ שלנו?"

לדבריהן, זו אינדיקציה מעבר לכל ספק, כי בניגוד לנטען על-ידי משרד החוץ, הוא מודע היטב למתרחש, וכי אם איננו מודע, יש לתמוה הכיצד והאם הדבר מלמד על תופעה רחבה בהרבה. "לא מדובר באירוע חריג ויוצא דופן, כי אם באירוע אחד מבין רבים - אשר חלקם אף זכו לפרסום - מקרים של התעמרות, פגיעות מיניות, הטרדות והשפלות מצד שוטרים וקצינים מצרים", טוענות גם עורכות הדין אולמן וכהן בפניה רשמית שעשו "קשת הצדק" ולשכת עורכי הדין השבוע למשרד החוץ, בה הן מלינות שלא עשה ולא עושה די כדי לשמור על ביטחונם של אותם אזרחים ישראלים המשתייכים לקהילת הלהט"ב.

עכשיו, כאמור, פנה גם יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, יחד עם עו"ד ענת כהן, יו"ר ועדת הלהט"ב בלשכה, גם אל השגריר המצרי בישראל חאלד עזמי, תוך שהם מציינים כי "למרבה הצער, כפי שהובהר לעיל, לא מדובר באירוע חריג, אלא באחד מני רבים שדווחו בעקבות פרסום הכתבה, מקרי התעללות ותקיפה חוזרת של משטרת הגבולות המצרית בישראלים המשתייכים לקהילת הלהט"ב".

הם מציינים כי "התנהלות זו, כמתוארת במכתב לעיל, עולה כדי אפליה חמורה על רקע נטייה מינית ומגדרית וכן פגיעה בזכויות היסוד של אזרחי מדינת ישראל", אך מוסיפים בהכנעה כי "עם זאת, אנו בלשכת עורכי הדין בישראל ובוועדה לזכויות להט"ב בלשכת עורכי הדין בישראל סבורים כי אירועים אלו אינם משקפים את מדיניות מצרים כלפי להט"בים ישראלים". הם מבקשים שכבוד השגריר יפעל "לשמור על ביטחון וכבודה של אזרחים ישראלים בשטח מצרים, ללא הבדל דת, גזע, מין, מין או נטייה מינית".

"מההתחלה היתה לנו הרגשה שבמעבר הגבול ניסו לצחוק עלינו ולא אפשרנו להם. לא לקחנו את הנושא קשה, בהחלטה. אני רגילה להילחם ולא לוקחת אישית וגם היא מאוד חזקה, עובדת בחברת הייטק מאוד נחשבת. המשכנו", אומרת אלמוג דיין לוואלה! על הצד הרגשי, מעבר לזה המשפטי, "ובכל זאת, מה שהכי פגע בי היה לראות את בת הזוג שלי פורצת בבכי כשהגענו בסופו של היום הארוך לחדר מלון באילת והכל השתחרר". היא מוסיפה, "מהמצרים אני מצפה לפחות אבל ממשרד החוץ שלנו לשתוק על הפרות כאלה של אמנות בינלאומיות - זה הכעיס אותי מאוד. בניגוד לתגובה של משרד החוץ, לא חסרים פרסומים כאלה שהיו דברים כאלה בעבר שאנחנו לא היינו מודעות להם. אני רוצה לראות שמשרד החוץ הישראלי היה שותק אילו לא היו מכניסים למדינה זרה גבר יהודי רק בגלל שהוא חובש כיפה".

טרם התקבלה תגובת משרד החוץ.
טרם התקבלה תגובת שגרירות מצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully