וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן השתגע? טורקיה שינתה את שם המדינה שלה

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 16:03

האם מיתוג מחדש יציל את תדמיתה של טורקיה? ארדואן החליט שמעתה יש לכתוב את שם המדינה כך: Turkiye (במקום Turkey) כמו בימיו של כמאל אטאטורק ("אבי הטורקים"). אבל מסתבר שיש סיבה אחרת לשינוי השם

בווידאו: אתרי תיירות מובילים באיסטנבול/צילום: רויטרס

בדרך כלל כשיש מוצר שכושל, מנסים לשנות לו את המיתוג. אך האם זה מה שטורקיה אכן מנסה לעשות? "ארץ הקלאבים" האהובה על ישראלים החליטה לשנות את הצורה שבה כותבים באנגלית את שם המדינה "טורקיה" (Turkey), ומעתה יש לכתוב אותה כך: Turkiye.

האיות של שם המדינה שונה מכיוון שהוא "מייצג ומביע את התרבות והערכים של האומה הטורקית בדרך הטובה ביותר", נכתב בהודעה שפירסמה טורקיה.

בשנים האחרונות מדינות אחדות שינו את שמן, עקב סיבות שונות, כמו קידום בינלאומי, או זהות ייחודית. כך למשל, הולנד ביטלה את השם "הולנד" (שם כללי של אזור, בעוד המדינה נקראת The Netherlands) במטרה לפשט את תדמיתה לעולם. ולפני כן שינתה מקדוניה את שמה ל"צפון מקדוניה" עקב מחלוקת פוליטית עם יוון.

ב-1935 שינתה איראן את שמה מפרס, שם שתושבי המערב השתמשו בו בעיקר. משמעות המילה איראן היא השפה "פרסית" בפרסית, ובאותה עת, הרגישו שהמדינה צריכה לקרוא לעצמה בשם המשמש במקום, ולא בשם שנכפה לכאורה מבחוץ.

במהלך העשורים האחרונים שינו את שמותיהן 11 מדינות בעולם. אבל יש סיבה אחרת שבגינה ארדואן ביקש לשנות את איות השם.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא דברים לתקשורת אחרי ישיבת ממשלה באנקרה, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
לא רוצה להיות תרנגול הודו. נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

Turkey במילון קיימברידג': "אדם טיפש"

מסתבר, שארדואן רוצה להימנע מההשוואה ל-Turkey, כלומר "תרנגול הודו" (Meleagris) שבאנגלית נהגה ונכתב כ"טרקי". אם תקלידו בגוגל את המילה Turkey, תקבלו מגוון של תמונות, הגדרות ומאמרים שמשלבים את המדינה ביחד עם תרנגול הודו, שמוכר בעיקר בצפון אמריקה כמאכל פופולרי בחג ההודיה. כמו כן, הקלידו את המילה Turkey במילון קיימברידג' ותקבלו הגדרה של "משהו שנכשל בצורה קשה" או "אדם טיפש".

בשפה הטורקית, שם המדינה נהגה Turkiye, וטורקיה אימצה את השם הזה לאחר שהכריזה על עצמאות ב-1923 ממעצמות המערב הכובשות בעידן מוסטפא כמאל אטאטורק ("אבי הטורקים"), מייסדה של הרפובליקה של טורקיה ונשיאה הראשון, ומי שנחשב לאבי האומה הטורקית. אבל במהלך מאות השנים, האירופים התייחסו תחילה ל"מדינה העות'מאנית", אבל השם שהכי דבק הוא "Turquia" הלטיני ובעיקר "Turkey" שהיה נפוץ יותר ויותר בכל מקום.

אנטקביר מאוזוליאום של אטאטורק אנקרה טורקיה. Shutterstock, ShutterStock
"אבי הטורקים" היה גאה? המאוזוליאום של אטאטורק באנקרה/ShutterStock, Shutterstock

גם אתר התיירות במדינה שינה את שמו

אם כן, הנשיא ארדואן הודיע על שינוי כתיבת השם בתחילת דצמבר האחרון, ואילו בינואר 2020, אסיפת היצואנים הטורקית (TİM) וארגון הגג של הייצוא הטורקי, הודיעו כי ישתמשו רק בכיתוב "Made in Turkiye" ("נעשה בטורקיה" באיות החדש) בכל התוויות שלהם, במטרה לתקן את המיתוג ואת זהות העסקים הטורקיים בבמה הבינלאומית.

גם אתר התיירות של המדינה עבר שינוי לשם החדש ומעתה נקרא: GoTurkiye.com.

אז האם תטוסו ל-Turkiye בקרוב? טקבקו לנו!

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully