וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אח ספרד, ספרד: שם נותנים 720 מיליון אירו לתיירות. ומה אצלנו?

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 11:03

בעוד אצלנו מתחננים מורי דרך ושאר תיירנים לפיצוי בעקבות סגירת השמיים, בספרד החליטו השבוע על מענק של מאות מיליוני אירו לפרויקטים חדשים ועידוד התיירות, בענף שאחראי על 12 אחוזים מהתפוקה הכלכלית של המדינה. ויוה אספניה

שר התיירות יואל רוזבוזוב בוועידת העסקים/צילום: מעריב

התיירות בישראל שוקעת מיום ליום, מורי הדרך כבר לא עובדים כמעט שנתיים, בתי המלונות לא מקבלים תיירים שנאסרה עליהם כניסה לארץ לעת עתה (כמובן לא באו במשך חודשים רבים מתחילת הקורונה) ועוד עשרות אלפי נותני שירותים בענף התיירות נפגעו מהמשבר.

מדינת ישראל נתנה מענקים זעומים לעצמאים ולבעלי עסקים בתחום התיירות, אבל גם הם הופסקו לאחרונה. לעומת זאת, ספרד, כמו מדינות אחרות בעולם, מכניסה את היד עמוק לכיס ועוזרת לעסקי התיירות במדינה שנקלעו למשבר. הממשלה במדריד הודיעה כי תעניק חבילת סיוע של 720 מיליון אירו (809 מיליון דולרים) כדי לאושש את ענף התיירות לאחר שזה נפגע בעקבות המגיפה. הכסף יגיע לענף שאחראי על 12 אחוזים מהתפוקה הכלכלית של המדינה, כך לפי שר התיירות רייס מרוטו שדיבר על הנושא לאחר ישיבת הממשלה בבירה.

המימון כולל 565 מיליון יורו שילכו לפרויקטים חדשניים, המבקשים להפוך את התיירות לתחרותית יותר באמצעות שימוש רב יותר בטכנולוגיות דיגיטליות, יעילות אנרגטית ופרקטיקות בנות-קיימא. ללא קשר לכך, אזורים שונים במדינה יקבלו מענקים לשמירה על אתרי מורשת היסטוריים כמו מסלול הצליינים והטרק המוכר "קמינו דה סנטיאגו" שבמחוז גליסיה בצפון-מערב ספרד, שמקביל לטרק שביל ישראל, שלנו אבל מושך אליו יותר מ-300 אלף תיירים בכל שנה.

רחובות ברצלונה בפתיחת עונת הכריסמס, בצל הויראנט החדש 27 בנובמבר 2021. רויטרס
רחובות ברצלונה בפתיחת עונת הכריסמס, בחודש שעבר/רויטרס
חוף סילגר בעיירה סנשנשו בספרד. Shutterstock, ShutterStock
באים תיירים למרות העלייה בתחלואה. חוף סילגר בעיירה סנשנשו בספרד/ShutterStock, Shutterstock

זינוק במספר התיירים

מספר התיירים בספרד זינק בתשעת החודשים הראשונים של 2021 בהשוואה לשנה הקודמת ועמד על 19.7 מיליון איש (עלייה של 17.2% מהמקופה המקבילה אשתקד), אך עדיין הוא נותר נמוך מתחת לתקופה שלפני המגיפה, שבה ביקרו בתשעת החודשים הראשונים של 2019 כמעט 70 מיליון איש (!)

למרות שהנתונים מצביעים על שיפור בענף התיירות, הם נופלים בהרבה מהתחזית של הממשלה הספרדית לכ-45 מיליון מבקרים השנה - כמחצית מזו של 2019. עם זאת, לפי מרוטו, המדינה מצפה לקבל אליה עוד כ-10.9-10.7 מיליון תיירים בשלושת החודשים האחרונים של 2021.

ספרד, כמו שאר מדינות גדולות ותיירותיות באירופה, חווה עלייה במקרי הקורונה, כשרק אתמול (7 בדצמבר) נרשמו בה 43,808 מקרים של חולים מאומתים בנגיף. העלייה בתחלואה, לאחר ירידה גדולה, החלה בחודש נובמבר האחרון וזאת למרות ש-79.5 אחוזים מאזרחיה מחוסנים ו-37.7 מהם מחוסנים לפחות בשני חיסונים.

עוד בוואלה!

מתווה הישראבלוף: זה מה שעובר על תייר שרוצה להיכנס לארץ

לכתבה המלאה
נוסעים בנתב"ג, 28 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
נוסעים בנתב"ג בסוף החודש שעבר, לפני ההגבלות החדשות/ראובן קסטרו

ומה אצלנו?

מחודש מרץ 2020 ועד לחודש נובמבר האחרון, למעט במקרים חריגים, לא הותרה כניסה של תיירים לישראל. וריאנט האומיקרון עצר אף הוא את כניסת התיירים שבכל זאת תכננו להעביר את חג המולד בישראל. ב-1 בנובמבר הותרה סוף-סוף כניסת תיירים, שנעצרה ב-27 בנובמבר לאחר החלטת קבינט הקורונה.

ענף התיירות הישראלי קיבל מהממשלה מתחילת המשבר כמיליארד שקלים - 400 מיליון שקלים למלונות ועוד כ-600 מיליון שקלים לחברות התעופה הישראליות, בעיקר לאל על. אבל מה עם העסקים הקטנים בענף? בעלי הצימרים, מורי הדרך ושאר נותני שירותים קטנים שאין להם את הכוח או הלובי של מלונות וחברות תעופה? לעת עתה, משרד האוצר מסרב להעמיד מענקי פיצוי בעקבות החלטת הממשלה שחסמה את כניסת התיירים לארץ. ובכלל, במשרד האוצר חושבים שעל מורי הדרך בישראל לעשות הסבה ולחפש מקצוע אחר לנוכח הישארותה של הקורונה בשנים הקרובות.

שר התיירות יואל רזבוזוב אמר אתמול בכנס פסגת העסקים של מעריב ו-וואלה!, "אני משתדל להביא את המתווה הכלכלי לענף התיירות, אבל קשה לנו להחריג את הענף, למרות שזה ברור לכולם שהוא הנפגע ביותר. ענף התיירות הכניס לישראל 41 מיליון שקלים ב-2021 ונתן פרנסה למאות אלפים. זה ענף שהוא עם הרבה פוטנציאל, ואם נתן לו לקרוס המדינה תפסיד מזה".

לפי התאחדות המלונות, ההגבלות האחרונות מניבות לענף המלונות אובדן ההכנסות של כחצי מיליארד שקלים בחודש כתוצאה מסגירת השמיים. "הפגיעה במלונות התיירות הנכנסת ובעובדים בענף, אנושה", כתב נשיא ההתאחדות אבי ניסנקורן לשר האוצר ולשר התיירות.

בסוף החודש שעבר שלח יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, קובי קרני, פנייה לראש הממשלה בנט, לשר האוצר ליברמן ולשר התיירות רזבוזוב, להימנע מאפליה בתחומי התיירות השונים ולפצות גם את אלו העוסקים בתיירות היוצאת. "החלטת הקבינט לחייב ישראלים בבידוד - משמעותה דה פקטו הטלת סגר על נתב"ג, נזקים כלכליים אדירים למארגני התיירות היוצאת ומשרדי הנסיעות, הנחתת מכת מוות על התיירות הנכנסת לישראל", כתב.

שלשום (שני) שלחה התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל מכתב התראה לפני הגשת עתירה לבג"ץ לראש הממשלה, שר התיירות ושר הבריאות, שקורא לבטל את ההגבלות הקשות בדבר כניסה ויציאה של ישראלים ותיירים לארץ. "צעדים אלה פוגעים פגיעה קשה ובלתי מידתית נוספת במשרדי הנסיעות, במארגני התיירות היוצאת והנכנסת, בסוכני הנסיעות בישראל ובכל העסקים שפרנסתם קשורה או תלויה בתיירות הנכנסת והיוצאת, אשר מטה לחמם נשחק ממילא עד דק בשנתיים האחרונות", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully