וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל קו מטרונית: שדרת העצים הוותיקה בישראל עומדת להיכרת

עודכן לאחרונה: 14.7.2021 / 17:49

שדרת האקליפטוסים שבין עכו לבוסתן הגליל, שבה עצים בני יותר ממאה שנים, עומדת בפני כריתה בשביל קו מטרונית שיגיע לעכו. ראש העירייה שמעון לנקרי מתנגד לחלופה שהוצעה. "הפרויקט נמצא באחריות נתיבי ישראל", לדבריו. היום הוצא צו מניעה זמני לכריתה

שדרת האיקליפטוסים העתיקה בין עכו לבוסתן הגליל/צילום: מערכת וואלה!

האם בשביל קו מטרונית בן 11 ק"מ שיגיע לעכו צריך לכרות 50 עצי איקליפטס עתיקים בצפון? כך לפחות חושב ראש העיר עכו שמעון לנקרי שנתן אור ירוק למשרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, להתחיל את עבודות התשתית לפרויקט המטרונית בעיר.

קו המטרונית החדש לעיר עכו, כולל 11 ק"מ של נתיב נסיעה ייעודי שיתחבר לרשת הקווים הקיימים באזור חיפה והקריות. עם זאת, לשם עבודות הקו מבקשת חברת נתיבי ישראל לכרות עשרות עצי אקליפטוס ותיקים, שמהווים את אחד מסמלי האזור כולו. העצים נשתלו לפני למעלה ממאה שנים ושימשו להסתרת הכביש ולאחר קום המדינה את המחנה הצבאי בן עמי ששכן בסמוך.

העבודות על התוואי החלו בתחילת השבוע, ללא הודעה מוקדמת לתושבי מטה אשר, ובעוד שההשגות הרבות שהוגשו לפקיד היערות הארצי על אישור כריתת העצים עומדות בעינן בטרם דיון והכרעה. את המאבק כנגד כריתת העצים מוביל כבר חודשים ארוכים ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ, שדורש לשנות את תוואי המטרונית בכביש 8510 בין בוסתן הגליל לעכו לשם הצלת השדרה ההיסטורית ולמציאת תוואי חלופי, שיאפשר את פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית הנדרשת לצד הגנה על הסביבה והעצים המפוארים בעלי הערכיות הגבוהה. אל המאבק נרתמו גם קק"ל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור עתיקות בגיבוי תושבי האזור.

שדרת איקליפטוסים בין עכו לבוסתן הגליל. צלמים נבחרים, מערכת וואלה!
מהווה את אחד מסמלי האזור כולו. איקליפטוס בשדרת העצים של עכו/מערכת וואלה!, צלמים נבחרים

"יש חלופה שהוצעה מבלי לכרות את העצים"

"השדרה המפוארת הזו היא נוף ילדותי ונוף ילדותם של מאות אלפי תושבים לאורך דורות", אומר לוואלה! תיירות משה דוידוביץ' ראש המועצה האזורית מטה אשר, "אני מתגורר בבוסתן הגליל ועובר במקום מדי בוקר ומתענג על המראה המרנין הזה. אם מישהו לא הבין עד כה, אצלנו בסביבה אוהבים טבע.

"לדאבוני הרב, נתיבי ישראל מתנהגים כקלגס הדורס כל חלקה טוב, תרתי משמע, אני שמח שאני יכול לשמש כסנגור וכפטרון, לעצים האהובים האלה אשר אין להם פה לזעוק 'הצילו'. המועצה האזורית מטה אשר שכרה את שירותיהם של מיטב המומחים בתחום התחבורה כדי לייצר אלטרנטיבה ראויה להקמת נתיב תחבורה מסורה למטרונית מבלי לכרות את אותה שדרה ותיקה, ובעוד אנו יושבים בנתיבי ישראל ומסכמים על בחינת הנושא, החברה נתנה אור ירוק לתחילת עבודות, זאת מבלי ליידע את תושבי מטה אשר ואת התושבים המתגוררים בצמידות. זה לא גחמה מקומית, להתנגדות שלנו שותפים הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וארגונים ירוקים מקומיים וארציים אחרים".

גם רכז מחוז צפון בחברה להגנת הטבע לירון שפירא, אמר לוואלה! תיירות שלעצים יש ערך של מורשת ואין הכרח לכרות אותם כתוצאה מהתוכנית. "יש חלופה שהוצעה שהמטרונית תוכל לעבור מבלי לכרות אותם", אומר שפירא. "המטרונית נוסעת על כביש שקיים, לא סוללים חדש עבורה ולכן יש אפשרות להסדיר את הקו ללא כריתה או עםכריתה מינימלית". שפירא מוסיף כי נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) עבדו עם אגרונום ולטענתם הם שימרו את מירב העצים שהם יכולים, "אבל בבוסתן הגליל הם לא היו קשובים ובעצם באו להודיע מה הם עושים ללא שיתוף ציבור", הוא מוסיף.

בעיריית עכו, מיאדך, מצפים לפרוייקט בעליון עיניים: "מיזם המטרונית הוא חשוב לאין ערוך, והוא ישמש חלופה לבעלי הרכב הפרטי באמצעות מערכות הסעת המונים ללא פקקים, בו ייהנו מנסיעה נוחה, מהירה ובטוחה", אומרים בעירייה.

עוד בוואלה!

סיפורי יערות: מסלולים מיוחדים ביערות היפים ביותר בארץ

לכתבה המלאה
שדרת איקליפטוסים בין עכו לבוסתן הגליל. צלמים נבחרים, מערכת וואלה!
"יש אפשרות להסדיר את הקו ללא כריתה או עםכריתה מינימלית"/מערכת וואלה!, צלמים נבחרים
שדרת איקליפטוסים בין עכו לבוסתן הגליל. צלמים נבחרים, מערכת וואלה!
עתירה הוגשה הבוקר לבית המשפט לעצור את עבודות הכריתה/מערכת וואלה!, צלמים נבחרים
שדרת האיקליפטוסים בין בוסתן הגליל לעכו. מ.א מטה אשר,
להרוס את הטבע החשוב הזה, כשיש חלופה טובה? שדרת העצים בין בוסתן הגליל לעכו/מ.א מטה אשר

הגופים הירוקים כתבו לפקיד היערות

בעקבות התחלת העבודות, הגישה הבוקר (רביעי) המועצה האזורית מטה אשר באמצעות עו"ד אבי גולדהמר עתירה דחופה למען עצירת העבודות, ואכן שופט בית משפט השלום בחיפה אהרון שדה, נעתר לבקשה והוציא צו מניעה זמני עד לדיון שיתקיים בשבוע הבא במעמד שני הצדדים.

ראש המועצה, משה דוידוביץ: "זהו ניצחון של העצים, הטבע והסביבה כולה ואני מברך על החלטת בית המשפט ומקווה שתהיה עצירה מלאה של כריתת העצים ושינוי תוואי העבודות. זוהי שדרה הסטורית ואנחנו נמשיך להיות פה ולשון לעצים ולציבור כולו".

גם הגופים הירוקים כתבו לפקיד היערות, שלא ייאשר את הכריתה, "כי אין שום סיבה להוריד שדרה כזו", אמר שפירא מהחברה להגנת הטבע. בעתירה שהוגשה היום מצורפים חוות דעתן של הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע המתנגדות לכריתת העצים,כ שקיימת חלופה לקו המטרונית.

שדרת איקליפטוסים בין עכו לבוסתן הגליל. צלמים נבחרים, מערכת וואלה!
לעת עתה עבודות הכריתה נעצרו, לפחות עד יום ראשון הקרוב/מערכת וואלה!, צלמים נבחרים

עיריית עכו: "הפרויקט באחריות חברת נתיבי ישראל"

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "תוכנית המטרונית היא מיזם לאומי אשר פועל מתוקף תכניות מאושרות ואף מהווה תנאי לאכלוס השכונות החדשות בצפון הכרם בעכו. הפרויקט נמצא באחריותה הבלעדי של חברת נתיבי ישראל ותגובתם לצו הזמני תינתן בבית המשפט".

מנתיבי ישראל נמסר: "צר לנו על פרסום כתבת יח"צ הנותנת במה לגוף אשר שיקר לכאורה וביודעין לבית משפט השלום בחיפה ובכך גורם לביזויו. עובדתית החברה לא נכנסה כלל לעבודות בשטח המדובר, הפוך לנטען בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully