וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי יערות: מסלולים מיוחדים ביערות היפים ביותר בארץ

ליאת שומן

30.1.2018 / 0:01

כמו כל ריאליטי בישראל, גם מאחורי הטבע והיערות שלנו יש לא מעט סיפורים מרגשים - מהיכן הכל התחיל ולמה? מי תרם? מי שרד? ומי זכה ובאיזה תואר?. לכבוד ראש השנה לאילנות ביצענו סקירה של הסיפורים והשבילים השווים ביותר של היערות היפים בישראל

צילום: חיים שפיר, עריכה: יוסי אלטר

בווידאו: יער אודם שבכתבה, הפעם בלבן כפי שצולם בסוף השבוע

יער ביריה - הילולה אמיתית

יער בירייה שבגליל העליון, משתרע על כ-20 אלף דונם של צמחייה שופעת, נופים ומצפורים עוצרי נשימה, שבילים המלווים בסיפורים ומעל כולם עומדת מצודה אחת. נטיעות היער החלו אי שם בשנות ה-50 וכיום הוא היער הנטוע הגדול ביותר בגליל העליון.

היכן הכול התחיל? יער בייה, בנוסף לטייטל המכובד של היער הנטוע הגדול ביותר בגליל העליון, הוא גם ללא ספק בין היערות היפים ביותר בצפון כולו. השם של היער ניתן לו בעקבות הישוב הסמוך ביריה, אשר הוקם בשנת 1945 כישוב "חומה ומגדל" וניהל מאבקים קשים מול המנדט הבריטי.
בין האתרים המרכזים ביער תמצאו את מצודת ביריה, אשר הוקמה בסמוך לישוב בירייה בסוף מלחמת העולם השנייה, בשנות המנדט הבריטי בישראל. כיום משמשת המצודה כמוזיאון המציג סיפורים ומייצגים של ההיסטוריה של המקום, הכניסה למצודה ללא תשלום. בנוסף, כדאי לבקר בקברו של יונתן בן עוזיאל, המושך עשרות מבקרים המגיעים לבקש ולהתפלל.

לטיול יצאנו: אז לאן מטיילים ביער כל כך גדול? כאן כל אחד יכול למצוא את שאהבה נפשו, עם מסלולים למשפחות, מסלולים למיטבי לכת, מסלולים עם הרכב וכמובן מסלולים לרוכבי אופניים. ההמלצה שלנו הפעם היא למסלול הרגלי. טיול המתחיל במצודת ביריה וממשיך כ-2 ק"מ לכל כיוון - במסלול קווי, עד מצוקי דלתון. בדרך תעברו מעיינות פינות חמד, תגיעו לשרידי בית הכנסת העתיק של נבוריה ואל מצוקי נחל דלתון.

פריחת כליל החורש לבן לצד ורוד ביער ביריה, 19 מרץ 2016. אבירם צוק, קק"ל, מערכת וואלה! NEWS
היער הנטוע הגדול ביותר בגליל העליון. יער ביריה/מערכת וואלה! NEWS, אבירם צוק, קק"ל

יער חוף הכרמל - בין ההר לים

לפעמים אנחנו לא חייבים לנסוע רחוק על מנת להתנתק מהנוף האורבני ולשטוף את העיניים בגווני ירוק - אפשר פשוט להגיע ליער חוף הכרמל. היער הקסום שוכן על שטח של כ-10,000 דונמים בצידו המערבי של מורדות הר הכרמל, ובכך הוא הופך ליער היחיד בישראל המשקיף אל הים. כאן תיהנו מסלולי טיול רגליים, ממונעים ומסלולים המתאימים לרוכבי אופניים.

היכן הכול התחיל? יער חוף הכרמל הוא הוכחה לכך, שכבר בתקופת האדם הקדמון דירה מול הים היתה שווה יותר כי ממש כאן, בסמוך לאזור מיוער זה, התגלו מערות היסטוריות עם שרידים המעידים על התיישבות קדמונית. השריפה הגדולה בכרמל בשנת 2010 לא פגעה באזור זה, כך שעולם הצמחייה והחי שביער חוף הכרמל שרדו את האסון.

לטיול יצאנו: טיול ביער חוף הכרמל הוא כבר עניין של בחירה בין מגוון רחב של אפשרויות - מסלולים מומלצים, מצפורים ותצפיות, מסלולי הליכה קצרים וארוכים יותר, מסלולי ג'יפים ומסלולי אופניים ברמות קושי משתנות.

אנו נמליץ לכם על "שביל היער הקסום" הכולל מסלול מעגלי, נעים ומשפחתי, המתחיל מחניון הזיתים וממשיך לאורך כשני קילומטרים חווייתיים, מוצלים ופסטורליים. המלצה נוספת שלא כדאי לוותר עליה היא מצפה עופר - מגדל שמירה שהוקם בשנות ה-60 במטרה לאתר שריפות. כיום אומנם לא ניתן לעלות על המגדל, אבל ניתן ליהנות מאיזור מסודר לפיקניק של בוקר.

חוף הכרמל מצפה עופר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לא מעט צל במסלול. חוף הכרמל בסמוך למצפה עופר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

יער אודם - התפרצות של ממש

יער אודם שוכן אי שם בשמורת יער אודם שבצפון רמת הגולן, ומשתרע על שטח של כ-4 קמ"ר, מה שהופך אותו ליער הגדול ביותר באזור רמת הגולן. כשהנקודה הגבוהה ביותר ביער נמצאת בגובה של כ-1,200 מטרים מעל פני הים.

היכן הכול התחיל? יער אודם הינו יער טבעי ולמעשה מהווה השריד האחרון מיער העבות שכיסה את האזור כולו. בתקופת מלחמת ששת הימים היווה היער במקום הסוואה לבסיסי הצבא הסורי, ולכן רוב האזור הצפוני שלו נשמר ברוב תפארתו.
יער אודם מיוחד במינו בעיקר בגלל הגו'בות - שקעים דמויי מכתש, שנוצרו כתוצאה ממפגש הלבה עם מי תהום. הג'ובה הגדולה שבהן היא - "ג'ובת אל כבירה" הנקראת גם הג'ובה הגדולה, אשר קוטרה כ- 250 מטרים ועומקה כ-60 מטרים. ולמי שמחפש קצת אקשן, תספרו לו שביער גם הרי געש קטנים, כגון תל אל קצעה המתנשא לגובה של 1,099 מטר.

לטיול יצאנו: מסלול הטיול ביער אודם הינו מעגלי, מתחיל בסימון שבילים כחול ונמשך כשני קילומטרים. לאורך המסלול תעברו עלייה קלילה על תל אל קצעה, שם תיהנו מנוף יפה לכיוון הישובים הסמוכים ואל החרמון. למעוניינים לצפות בגו'בה הגדולה, ניתן להחנות את הרכב לפני הפנייה לישוב אודם ולצעוד כ-500 מטרים על סימון השבילים השחור עד שתגיעו לנקודה.

יער אודם. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
השריד האחרון מיער העבות שכיסה את האזור כולו. יער אודם בגולן/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

יער להב - ברוכים הבאים לנגב

רגע לפני שאתם תוהים לעצמכם מה הקשר בין הנגב המדברי ליער, כדאי שתכירו את יער להב. היער נמצא בהר להבים שבדרום גבעות שפלת יהודה ובו גם מספר ממצאים ארכיאולוגים חשובים ומרכזיים, שאת חלקם תפגשו במסלול.

היכן הכול התחיל? יער להב הינו נטוע אשר החל את דרכו אי שם בשנת 1952, אך היום אתם תיהנו מ-30 אלף דונם של צמחייה ירוקה ופסטורלית, שבילי הליכה משפחתיים, אתרי מורשת, חורבות נופים והמון יופי.

לטיול יצאנו: טיול היער יפגיש אתכם עם "שביל הזהב", מסלול הליכה קצר יחסית וחוויתי, מעגלי, הנמשך כ-400 מטרים. במהלך טיולכם בשביל תגיעו לבאר תילה שנחפרה בתקופה הביזנטית. המשיכו לבאר הסמוכה - באר אבו חוף - הנמנית עם הבארות העתיקות שהתגלו בישראל ומשם המשיכו אל מגדל הקולומבריום המרשים ששימש לגידול יונים. מהמסלול ניתן להמשיך לטייל בשביל החלמוניות, למרות שאין חלמוניות כרגע, השביל עדיין יפהפה ומעניין עם מגוון מבנים שמספרים סיפורים מרתקים.

עוד ביער: לא כדאי לפספס ביקור במצפור קארל - פינת חמד קטנה וקסומה עם אמפי קטן אל מול הנוף, וכמובן מרכז ג'ו אלון, מוזיאון המוקדש לתרבות הבדואית.

יער להב. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
יותר מ-30 אלף דונם של צמחייה ירוקה ופסטורלית. יער להב/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

יער המלאכים - ד"ש מלוס אנג'לס

יער המלאכים, השוכן בסמוך לקריית גת, סוגר לנו את רשימת היערות להפעם. שטחו של היער הוא לא פחות מ-7,000 דונם והנקודות הגבוהות ביותר מגיעות לגובה של עד 400 מטר מעל פני הים. השם של יער ניתן לו לא בגלל הצורך השיווקי להעניק למבקרים תחושה של יער קסום, אלא פשוט מכיוון שהיער ניטע הודות לתרומתם של יהודי לוס אנג'לס - ובתרגום פשוט "המלאכים".

היכן הכל התחיל? יער המלאכים הוא יער נטוע שסיפור הנטיעות בו החל בשנת 1956 בסיוע של שוכני מעברת שוחרייה, שפורקה במשך השנים. ביער תיהנו בעיקר מעצי מחט עקב אדמת הקירטון הבעייתית, אך ניתן ליהנות גם משלל גווני פריחה בעונה וכמובן חניונים ושבילי טיולים.

לטיול יצאנו: ביער המלאכים מספר מסלולי טיול רגליים, שלכולם שבילי גישה נוחים עם רכבים. אנו נמליץ לכם על שביל היער הראשי העובר בין מגוון נקודות מרכזיות ביער. זהו מסלול מעגלי המסומן בירוק, המתחיל בכניסה ליער ועובר דרך חניון עמק החרובים, שם תוכלו ליהנות מארוחת בוקר לצד שולחנות וברזיות. משם המשיכו לבית היערן ולמגדל התצפית. לא ניתן לעלות על המגדל, אך ברחבת התצפית שבילי אספלט נגישים לבעלי מוגבלויות, שולחנות, שירותים, משחקים לילדים וכמובן את הכל יעטוף הנוף הפסטורלי הנשקף ממרפסת התצפית.

ושיהיה לכולנו ובעיקר לאילנות, חג שמח!

יער המלאכים. אתר קק"ל, מערכת וואלה! NEWS
ניטע הודות לתרומתם של יהודי לוס אנג'לס. יער המלאכים/מערכת וואלה! NEWS, אתר קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully