וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשטיימינג פוגש את אמא-אדמה: צפו איך שפרירית מגיחה מתוך נימפה

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 15:44

בשמורת עין פרת, שידעה שריפה קשה בשבוע שעבר, הבחין שקד בוחבוט פקח רשות הטבע והגנים בלידה של שפרירית, שהגיחה מתוך הגולם ויצאה אל חיים חדשים. "זה היה מחזה מרהיב", הוא אומר. צפו בפלא הבריאה שהוא תיעד

שפרירית מגיחה מתוך נימפה/צילום: שקד בוחבוט, רשות הטבע והגנים

כשטיימינג פוגש את אמא-אדמה: לא כל יום יוצא לך לזכות לתצפית בריאה של יצור טבע, אבל שקד בוחבוט פקח רשות הטבע והגנים, זכה אתמול (רביעי) לצפות ולתעד הגחה של שפרירית מתוך נימפאה בשמורת עין פרת בשמדבר יהודה, שנמשכה כ-45 דקות. "זה היה מחזה מרהיב", אומר שקד.

מחפשים מסלולי מים? היכנסו למדריך המעיינות שלנו

שפרירית מגיחה מתוך נימפה. שקד בוחבוט, רשות הטבע והגנים
השפרירית מסירה את הנשל האחרון ומותחת כנפיה/רשות הטבע והגנים, שקד בוחבוט

העיניים נפרדות זו מזו

סדרת השפיראים מזמנת לנו בארץ שתי תת-סדרות שפיריות ושפריריות. בטיולים לאורך נחלים ומקווי מים אחרים ניתן להבדיל ביניהן בקלות. לשפיריות הכנפיים האחוריות רחבות מהקדמיות ובעת מנוחה הן מוחזקות בניצב לציר הגוף והעיניים שלהן מחוברות. לעומתן, השפריריות מחזיקות את כנפיהן שוות הגודל מעל לציר הגוף ועיניהן נפרדות זו מזו. כמו בתמונה.

השפיראים מטילים את ביציהן במקווי מים וזחליהן עוברים מספר גלגולים בתוך המים, שם הם טורפים יצורים אחרים. לקראת סוף הגלגול האחרון עולים הזחלים (נימפות) לאורך עלה מזדקר מהמים, או לאורך קירות של בריכות. הם מסירים את הנשל האחרון ומותחים כנפים על ידי הזרמה של נוזלי הגוף לתוך העורקים העדינים הנראים כמו רשת חיזוק של הכנף. הבטן (ולא הזנב... יש רק לחוליתנים וכאן אנחנו עוסקים בחסרי חוליות), מתארכת גם היא.

שפרירית מגיחה מתוך נימפה. שקד בוחבוט, רשות הטבע והגנים
השפיראים מטילים את ביציהן במקווי מים. השפרירית שהגיחה מהנימפה/רשות הטבע והגנים, שקד בוחבוט
שפרירית מגיחה מתוך נימפה. שקד בוחבוט, רשות הטבע והגנים
עונת החיזור של השפיריות החלה באביב ובקיץ/רשות הטבע והגנים, שקד בוחבוט

השפיריות והשפריריות טורפות חרקים תוך כדי תעופה

בעונת החיזור החלה באביב ובקיץ, ניתן לראות שפיריות ושפריריות עפות מחוברות ליד מקווי המים. הזכר מצמיד את בטנו לבטן נקבה בעודו אוחז בעורפה. למתבונן מהצד נראה המופע כמו לב מעופף. הנקבה מטילה ביצים לתוך המים תוך כדי מעוף, כאשר היא מורידה את קצה הבטן לנגיע קלה במים.

שני המינים טורפים חרקים אחרים תוך כדי תעופה. שניהם גם מהווים מקור מזון עתיר חלבון חשוב למיני עופות שונים.

למזדמנים לנחלים ומקווי מים זורמים, מזדמן בעונה הקרובה מראה מרהיב של שפיריות ושפריריות עם האור המשתבר דרך כנפיהן השקופות והעדינות לריקוד הריצוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully