וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף-סוף יש גם וידאו: צפו בתיעוד ראשון ונדיר של נשר לבן גב בישראל

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 9:17

הוא נדד מאפריקה והגיע לראשונה בסוף השבוע לישראל, אך לא תועד כמו שצריך - עד עתה: נשר לבן גב, שאוכלוסייתו הצטמצמה בכ-90 אחוזים בעולם - צולם לראשונה (בווידאו) בעמק המעיינות. צפו בצילום המרהיב של הדורס האימתני

נשר לבן גב בעמק המעיינות/צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

נשר לבן גב (Gyps africanus - White Backed Vulture), הנחשב לאחד ממיני הנשרים האפריקאים הנדירים בעולם שאוכלוסייתו בסכנת הכחדה חמורה, הגיע לישראל במקרה בסוף השבוע ותועד בשתי תמונות סטילס. אבל עתה הצליחו צלמי החברה להגנת הטבע לצלם סרטון וידאו של הדורס המיוחד הזה.

הנשר נחת בצפון ים המלח נשרביום חמישי שעבר, ותועד לראשונה על ידי פקח רשות הטבע והגנים אסף מזרחי מעל נחל אוג. מדובר בנשר אפריקאי בגודל בינוני, כשסימני הזיהוי העיקריים שלו הם: ראש שחור, סוככות תחתית כנף לבנות וגב לבן. כמו שאר הנשרים, גם מין זה ניזון מפגרים ולכן חשוף להרעלות. מדובר באחד ממיני הנשרים האפריקאים הנדירים ביותר שיש ומוגדר בדרגת CR (Critically Endangered), בסכנת הכחדה קריטית. ב-55 השנים האחרונות הצטמצמה אוכלוסיית המין בכ-90 אחוזים.

נשר לבן גב ליד שדה אליה בעמק המעיינות. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
אוכלוסיית המין הצטמצמה בכ-90 אחוזים. הנשר לבן גב בעמק המעיינות/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
נשר לבן גב ליד שדה אליה בעמק המעיינות. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
סימני הנשר: ראש שחור, סוככות תחתית כנף לבנות וגב לבן/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

תפס טרמפ עם ציפורים אסייתיות או אירופיות

התצפית הייחודית של הנשר הדהימה את קהילת הצפרים בארץ, אך הנשר נעלם מהמפה עד שבת בבוקר, אז הצפר טוביה קאהן צילם אותו בעמק המעיינות, ממערב לכפר רופין, בחברת חסידות לבנות שאוכלות שאריות במפעל הקומפוסט של שדה אליהו, ושלח את עמיר בלבן, כז תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, שתיעד עבורנו את הסרטון המרהיב של נשרק'ה לבן הגב משתובב בתרמיקות עם חסידות באזור.

למעשה, הנשר בילה את כל היום באזור שבין כפר רופין ושדה אליהו, ולפנות ערב ירד ללינה. ד"ר יואב פרלמן, המנהל המדעי של מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, מספר כי ההתרגשות בקרב צפרי ישראל אדירה, כיוון שמדובר על ביקור ראשון, ככל הנראה (ובוודאות בתיעוד ראשון) של מין הנשר המיוחד הזה. "עוד לא ברור איך הוא הגיע אלינו, אבל בעבר מינים אפריקאים הגיעו אלינו באביב, אולי כי תפסו טרמפ עם להקות של ציפורים אסייתיות, או אירופיות שמבלות את החורף באפריקה ולקראת האביב חוזרות צפונה", הוא אומר.

נשר לבן גב ליד שדה אליה בעמק המעיינות. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
הנשר כנראה תפס טרמפ עם להקות ציפורים שחורפות באפריקה/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

"לנשרים תפקיד חשוב במערכות האקולוגיות כאוכלי פגרים"

אולם לצד השמחה, ד"ר פרלמן מזכיר שהנשר הזה, כמו גם שאר הנשרים בעולם, נמצא בסכנת הכחדה חמורה. "לנשרים יש תפקיד חשוב במערכות האקולוגיות כאוכלי פגרים, וזה חושף אותם לסיכונים רבים כמו הרס בתי גידול, צמצום מזון טבעי, התחשמלויות, התנגשויות, ציד, הרעלות וכדומה. באפריקה, בניגוד לאירופה וארה"ב, כרגע מותר להשתמש בתרופה לבקר שנקראת Diclofenac, ואוכלוסיות הנשרים מורעלות ממנו ומתמעטות מאוד בעקבות כך. כל עוד הוא פה איתנו, אנחנו שמחים ונאחל לו חיים ארוכים ומלאים", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully