וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביב הגיע - גוזל בא: שני גוזלים נולדו לעיטם לבן זנב שבסכנת הכחדה

עודכן לאחרונה: 1.4.2021 / 11:17

עם התחדשות האביב, התחדשה גם משפחה של עיטם לבן זנב - הדורס השלישי בגודלו בישראל שמצוי בסכנת הכחדה - בשני גוזלים קטנים שבקעו בעמק החולה, המקום שבו כנראה חיה האוכלוסייה הדרומית ביותר של המין בעולם

גוזלי עיטם לבן זנב בקעו בשמורת החולה/צילום: יורם מלכה, רט"ג

האביב היא סמל להתחדשות ולבלוב, והנה מתחדשים גם החיים עבור אחת הציפורים הנדירות שבסכנת הכחדה בישראל - עיטם לבן זנב.

שני גוזלים בקעו השבוע בעמק החולה לדורס, שנחשב אומנם לציפור הלאומית של פולין, אבל בישראל הוא כמעט ונכחד עקב ייבוש ימת החולה בשנות ה-50 (שם הוא נהג לחיות ) ומהרעלות שונות (במיוחד נפגעו משימוש מסיבי ובלתי מבוקר בחומרים להדברת מכרסמים). שני הקינים האחרונים של הדורס נצפו בעמק החולה ובמורדות הגלבוע לעמק יזרעאל, ומדובר באוכלוסייה הדרומית ביותר של המין באירופה ובמערב אסיה, ואולי גם בעולם כולו. עד מחצית המאה ה-20 עיטמים לבני זנב קיננו בחלקים נרחבים של אירופה, אך נכחדו לחלוטין מהאיים הבריטיים ועד מרבית ארצות הים-התיכון.

פקח רשות הטבע והגנים יורם מלכה, שתיעד את הגוזלים שבקעו, אמר: "שמחתי לראות שני גוזלים של עיטם לבן זנב שבקעו בקן. הזוג בשמורה החולה עבר אירועים לא פשוטים בניסיונות לקנן בשמורה - בשנה שעברה מגז האוויר הסוער פגע בקן וגם אחרי ניסיון שני הקינון לא הצליח. זה משמח לראות שבקעו גוזלים ומגדיל את סיכויים שלהם לפרוח. מזה שנתיים אנחנו ממשדרים את הפרטים שעוזבים את הקן".

גוזלים נולדו לעיטם לבן זנב בשמורת החולה. דרור גלילי, רשות הטבע והגנים
האוכלוסייה גדלה בשני פרטים. גוזלי עיטם לבן זנב שנולדו השבוע בשמורת החולה/רשות הטבע והגנים, דרור גלילי

העיטם - מין דגל לשמירת טבע

מאז שנות ה-70 נעשו פעולות להשבת העיטם לבן זנב להחולה, בהן של פרופ' מנדלסון ז"ל, זואולוג ישראלי וממייסדי שימור הטבע בארץ, ולשם כך יובאו לגן הזואולוגי של אוניברסיטת תל אביב שישה פרטים מגני חיות באירופה ובארה"ב. ניסיונות הרבייה וההשבה שנוסו בשמורת החולה בשנות ה-1980 נכשלו.

מכיוון שברור היה שהעיטמים לא ישובו לקנן בישראל ללא עידוד, ולאור העובדה כי העיטם לבן זנב הוא מין דגל לשמירת טבע בכלל ולשימור בתי גידול לחים בפרט, הוכנה ב-1992 על ידי רשות הטבע והגנים תוכנית השבה להשבתם לנופי הארץ על בסיס ניסיונות שנצברו בעולם שכללו רבייה, אקלום ושחרור, מעקב וניטור.

מאז 1992 שוחררו כ-50 פרטים: בשמורת החולה, בעמק המעיינות בבקעת בית צידה ושניים בכרמל. מבין המשוחררים נרשמו לא פחות 20 מיקרי אובדן משלל גורמים. הפרויקט הוא חלק מפרויקט "פורשים כנף", שפרש כנפיו מאז 1996 על העיטמים ובכך אפשר יבוא גוזלים מגני חיות באירופה (הולנד, פולין, אסטוניה ואירלנד) ומעקב טלמטרי.

גוזל עיטם לבן זנב שפרח מהקן. יורם מלכה, רשות הטבע והגנים
גוזל עיטם לבן זנב (לא מאלו שבקעו השבוע) שפרח מהקן/רשות הטבע והגנים, יורם מלכה

מוטת כנפיים של 240 ס"מ

עיטם לבן זנב נקרא לפי שילוב של המילים "עיט" ו"ים", היות והוא חי באזורי מים וניזון בעיקר מדגים ועופות מים. זנבו בעל נוצות לבנות וגופו לרוב חום, אך ראשו וצווארו בהירים יותר. גודלו יכול להגיע עד 92 ס"מ ואילו מוטת כנפיו לאורך של 240 ס"מ.

לדברי אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים אוהד הצופה, מדובר בהתרגשות גדולה, מפני שהשבת העיטמים היא סמל להצלחה בשיקום ושימור בתי גידול לחים, מכיוון שמדובר בטורף העל במערכת זו. "העיטמים המושבים ניזונים על מגוון מזון רחב, אך בישראל בעיקר על מינים מתפרצים עם השלכות אקולוגיות שליליות, כגון דגי שפמנון או קורמורן גדול. כמו כן, הם ניזונים על פגרי בעלי חיים שונים וצדים גם עופות מים כאגמיות ולכן נוכחותם חשובה ונחוצה. אני מקווה כי נראה עוד קינונים מוצלחים נוספים בהמשך", הוא אומר.

גוזלים נולדו לעיטם לבן זנב בשמורת החולה. דרור גלילי, רשות הטבע והגנים
מאז 1992 שוחררו כ-50 פרטים. גוזלי העיטם לבן זנב בקן/רשות הטבע והגנים, דרור גלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully