וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישראלי היפה" יצר את מפת הזבל של הטבע בישראל

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 5:29

יוזמה חדשה לוקחת את מסורת ניקיונות הבתים לפני פסח - אל הטבע, "כי גם הוא חלק מהבית של כולנו", אומרים היוזמים של "מנקים את הבית" - מיזם שבו הם יצרו מפת אתרים מלוכלכים שמתעדכנת, ובאמצעותה ניתן לבחור היכן ומתי להצטרף למבצעי ניקוי בארץ

מנקים את הבית בפסח/צילום: מיזם מנקים את הבית

כולנו נחשפנו, בעיקר השנה, לכמויות הזבל שמטיילים משאירים בטבע. וזה לא "הם" או רק "הישראלי המכוער", אלא רבים מאיתנו, גם אלה שמנקים אחריהם או שמים שקית זבל ליד עץ או חושבים שהם ניקו, אבל השאירו בדלי סיגריות או פקקים של בקבוקים בשטח (כי זה קטן ולא רואים).

בכל חג וסופ"ש אנחנו נהנים מהשקט והנוף שיש לו להציע, ובתמורה, לא מעט פעמים, אנו משאירים אותו במצב מלוכלך יותר משהיה כשהגענו אליו. מעבר למפגעים אקולוגים שונים המתרחשים אחת לכמה חודשים, שאריות פיקניק, מגבונים לחים וצמיגי רכב הם רק דוגמה קטנה למגוון העקבות שאותם אנחנו, המטיילים הישראלים, משאירים אחרינו באופן קבוע. בפארק, בשמורות הטבע וגם ברחוב.

יוזמת "מנקים את הבית" נולדה מתוך מטרה לקרב את הציבור הישראלי לפעילות שמירת הניקיון במרחב הציבורי. במשך כחצי שנה עבדו בשיתוף פעולה יזמים, אנשי סביבה ומתכנתים כדי לבנות פלטפורמה נגישה ונוחה לשימוש, דרכה יתאפשר לאנשים מכל רחבי הארץ להתוודע, להתאגד ולעסוק בפעילות ניקיון או חינוך סביבתי איפה ומתי שרק יבחרו.

מיזם מנקים את הבית. מנקים את הבית, אתר רשמי
לקרב את הציבור הישראלי לפעילות שמירת הניקיון במרחב הציבורי/אתר רשמי, מנקים את הבית

"הבנו שאפשר ורצוי להכניס את הטכנולוגיה כדי לסייע"

אירוע הדגל של "מנקים את הבית" הוא מבצע ניקיון שיתקיים ביום שישי ה-19.3.21 במאות מוקדים ברחבי הארץ. "הרעיון נולד מתוך צורך להוציא את מסורת ניקיונות הבתים לפני חג הפסח גם אל השטחים הציבוריים, כי גם הם חלק מהבית של כולנו", אומר דן ליבשוץ מצוות המיזם. ההשתתפות באירוע פתוחה לכולם - בעזרת המפה באתר יכול כל אחד להצטרף למוקד ניקיון קיים, או לפתוח ולהוביל מוקד חדש בעצמו, במקום שקרוב לביתו או לליבו.

איך נולדה היוזמה?
"אנחנו משתתפים באופן קבוע בימי ניקיון שונים וגם מנקים בצורה ספונטנית מקומות שבהם אנחנו מטיילים. חשבנו כיצד לבנות משהו שיעזור לייעל ולהטמיע את ניקיון המרחב הציבורי באופן קבוע ולאורך זמן. אחרי כמה חודשים טובים של מחשבה הבנו שאפשר ורצוי להכניס את הטכנולוגיה כדי לסייע - וזה מה שעשינו".

בחודש שעבר נקלענו לאסון אקולוגי חסר תקדים - זיהום מסתורי שהציף 170 ק"מ של חופים בזפת. "עם הפרסום הבינו מיד שאנחנו נדרשים לסטות מהתוכנית המקורית שבנינו, ולסייע במאמץ המשותף לגיוס מסיבי של מתנדבים אזרחיים רבים", מסביר דן. וכך, במרתון של לילות לבנים, הקימו אתר ייעודי לניקיון מפגע הזפת, שיאפשר לכל ארגוני הסביבה בישראל לנהל, לעדכן ולגייס מתנדבים על פי הצורך ובזמן אמת.

מה מייחד את היוזמה?
"היוזמה היא בהתנדבות מלאה של קבוצת אנשים, שהחליטה שבנוסף לעבודתם היומיומית הם ישקיעו את זמנם לטפל בבעיה כרונית ממנה סובלת מדינתנו הקטנה. היזמים מבינים שמבצעי ניקיון הם אינם הפתרון, אך לצד זה, מכירים בחשיבות החוויה עצמה והאפקט החינוכי שאותו היא מייצרת. הכוונה שלנו היא לאפשר לאנשים להתחבר יחד סביב מקומות ציבוריים ולדאוג להם.

"רוצים גם אתם "לנקות את הבית"? מבצע הניקיון יתקיים ביום שישי ה-19.3.21 ברחבי הארץ. פרטים באתר הייעודי וכאן מפת מוקדי הניקיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully