וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיירים שמנקים את הזבל שאתם משאירים בטבע הישראלי

23.10.2019 / 12:21

יותר מ-5,000 תיירים מרחבי העולם התנדבו בשנים האחרונות במאות מבצעי ניקיון ברחבי ישראל. הכל תחת ניצוחו של ג'ורדן מרסלינו, עולה חדש מארה"ב, שרואה בכך את שליחות חייו. ויש לו גם תשובה לשאלה מדוע הישראלים כל כך מלכלכים

תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
210 מבצעי ניקיון שהתבצעו בארבע השנים האחרונות ע"י תיירים, כמו זה שבכנרת/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative

כ-5,000 מתנדבים מ-42 מדינות, כ-15,000 שקיות זבל ו-90,000 ק"ג של אשפה שנאספה ברחבי הארץ. אלו הם המספרים העומדים מאחורי כ-210 מבצעי ניקיון שהתבצעו בארבע השנים האחרונות - סביב הכנרת, באתרי טבע, בחופי הארץ, בערים גדולות וגם בשולי כבישים מהירים.

כל אלו נערכו תחת ניצוחו של אדם אחד, חדור תחושת שליחות יוקדת, שמקדיש את עצמו למה שהוא מכנה "משימת חיי".

תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
"המטרה שלנו היא לפתור, ולו במעט, את בעיות האשפה בישראל". ג'ורדן בכנרת/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative

הררי אשפה ביער: הטיול בכרמל ששינה את הכל

ג'ורדן מרסלינו (32), יהודי יליד קליפורניה, הגיע לישראל כילד בן תשע, וכאן שהה עם משפחתו לתקופה קצרה. "לאחר כשנתיים וחצי, בשל הזדמנות עסקית, אבי החליט כי עלינו לשוב לארצות הברית, וכך היה", הוא מספר. "אך בגיל 19 שבתי לכאן פעם נוספת, למספר חודשים. רציתי לחוות את ישראל, לטייל בשביליה, להתחבר למקומות המיוחדים שזכרתי מהילדות. באחד הטיולים שלי בכרמל, מצאתי את עצמי לפתע בלב יער, מוקף בהררי אשפה אינסופיים. נדהמתי. לא הבנתי כיצד העם הזה, שלו הישגים יוצאי דופן במדע, בטכנולוגיה וברפואה, לא לוקח אחריות על הסביבה שלו, על הארץ הזו".

בשנת 2014 החליט לעלות ארצה, ולהתגורר בה, אך סצנת האשפה ההיא, מהיער בכרמל, לא הרפתה ממנו. "שאלתי את עצמי מה אני בכלל עושה פה? במהרה הבנתי שזו בדיוק השליחות שלי - לנקות את הארץ, ועל הדרך לחבר בין תרבויות. ובעיקר - להזכיר לעצמנו מי אנחנו ומה עלינו לעשות לטובת הארץ שלנו".

בספטמבר 2015 הקים ג'ורדן מיזם העונה לשם The Beautiful Land Initiative. זוהי עמותה ללא מטרת רווח, הממוקמת באזור הכנרת, במקום שבו נערכים רבים ממבצעי הניקיון, בידי מתנדבים מהעולם כולו.

"המטרה שלנו היא לפתור, ולו במעט, את בעיות האשפה בישראל. אנו פועלים בכל מקום שבו נגלה אשפה - בין אם מקום קדוש ובין אם אתר טבע רגיל. אנו רוצים לשמש דוגמה, להראות שאפשר גם אחרת. ארץ ישראל מכונה 'ארץ הצבי', והכינוי הזה מסמל יופי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
תיירים מקנדה מנקים בשכונה בטבריה/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative
תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
ג'ורדן מתדרך תיירים במבצע ניקיון/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative

"לא רק מנקים, אלא מפגישים בין תרבויות"

מבצעי הניקיון הראשונים נערכו בחופי הכנרת, וג'ורדן מספר כי בהתחלה היה קשה לשכנע את הרשויות לסייע להם מבחינה לוגיסטית, אבל ברגע שפגש פנים מול פנים את ראש העיר הקודם, יוסי בן דוד, ניתן לו אור ירוק, לצד התלהבות רבה מהיוזמה המקורית.

אתם מנקים את חופי הכנרת שוב ושוב. אתה לא חש תסכול מהאשפה שממשיכה להצטבר שם ללא הפסק?
"כן, אני בהחלט חש לפעמים תסכול, אבל אני רציונלי. אני לא מתיימר לפתור לחלוטין את בעיית האשפה בישראל. למעשה, אנו לא רק מנקים, אלא עושים משהו חשוב לא פחות: מפגישים בין תרבויות, מכירים את ארץ הקודש למבקרים שזוכים לקבל פרספקטיבה אחרת. התיירים הללו מקבלים דרך נוספת לתקשר עם ישראל, עם הארץ הזו. הם לוקחים חלק בסיפור היהודי-ישראלי באופן מיוחד".

מי הם בעצם המתנדבים שמשתתפים במבצעי הניקיון?
"הרוב, בערך 75 אחוזים, הם נוצרים אוונגליסטים מכל העולם שמבקרים במקומות הקדושים בישראל. 25 האחוזים הנותרים הם ישראלים. כמובן, הייתי רוצה לראות יותר ויותר ישראלים במבצעים הללו. וזה אכן קורה. אנשים מגיעים אלינו מכל המגזרים בארץ. בשבוע הבא, למשל, יש לנו קבוצה של ערבים-ישראלים מהכפר טורעאן שבגליל".

אחרי ארבע שנים של מבצעי ניקיון, אתה יכול לנסות ולהבין למה אנחנו, הישראלים, משאירים אחרינו כל כך הרבה אשפה?
"ראיתי אשפה שהגיעה מכל המגזרים, העדות והדתות. אין סיבה אחת ברורה שאפשר להצביע עליה, אלא סיבות רבות. כך למשל, ניתן למנות סיבות כמו חוסר מודעות לסביבה, חוסר לקיחת אחריות ועוד. אבל לדעתי, הסיבה העיקרית לכך היא כי שכחנו מי אנחנו ואיפה אנו חיים".

מעבר לכנרת, כיצד אתם בוחרים את האתרים שאותם אתם מנקים?
"כאשר אני רואה אזורים או אתרים שבהם הצטברה אשפה רבה - בחוף הים, לצד כבישים או בערים - אני פונה לרשויות ומציע את עזרתי. רק לאחרונה סגרנו מבצעי ניקיון עם עיריית נתניה ועיריית באר שבע. כולם משתפים איתנו פעולה ומסייעים לנו מבחינה לוגיסטית".

תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
תיירים מדנמרק במבצע ניקיון/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative
תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
"שכחנו מי אנחנו ואיפה אנו חיים". מתנדבים שניקו אשפה באגם הלאומי/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative

"יש מי שצוחקים עלינו, אבל הרוב מתביישים במעשיהם"

שאלת השאלות היא כמובן כיצד הישראלים שג'ורדן פוגש ברחבי הארץ, מגיבים להופעה פתאומית של קבוצת תיירים, חמושה בשקיות אשפה, שמנקה סביבם. "יש כאלו שצוחקים עלינו. אבל מדובר במיעוט. הרוב מתבייש במעשיו. יש אנשים שיושבים בחוף בכנרת, מוקפים אשפה, ושואלים אותנו למה אנחנו מנקים. אחרי שאנחנו מסבירים להם, אני מבטיח לך שהם כבר לא ילכלכו. בכל מקרה, רוב הישראלים שאנו פוגשים מעריכים את המעשים שלנו, ואפילו מודים לנו. אני רואה בארבע השנים האחרונות כיצד הגישה משתנה, לטובה".

וכיצד מגיבים התיירים עצמם להררי האשפה שהם נתקלים בהם?
"רובם לא מצליחים להבין למה הישראלים, עם כה מיוחד שמתגורר בארץ כה מיוחדת, מלכלכים את ארצם. אלו שאלות שאני שומע שוב ושוב ממתנדבים. עם זאת, הם רואים בניקוי הארץ זכות גדולה שנפלה בחלקם".

כיצד אתה מגיע אל אלפי התיירים הללו?
"אני לא מגיע אליהם. למעשה, מעולם לא פניתי לקבוצת תיירים. הם אלו שמגיעים אלינו. הם מוצאים אותנו, פונים אלינו ומבקשים להתנדב. צריך להבין שמבצע ניקיון ממוצע אורך בסך הכל כשעה וחצי-שעתיים. הם פשוט יורדים מהאוטובוס בדרך ליעד הבא שלהם, מקבלים שקיות אשפה, עוטים כפפות חד-פעמיות - ומנקים את הארץ. ולא רק שזה לא פוגע בתוכנית הטיול שלהם, אלא להיפך - זה נותן לביקור שלהם בארץ ערך מוסף מיוחד במינו".

דף הפייסבוק של המיזם

תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
ג'ורדן/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative
תיירים מנקים אשפה בישראל. באדיבות The Beautiful Land Initiative, איל שפירא
סטודנטים מארצות הברית מנקים בטבריה/איל שפירא, באדיבות The Beautiful Land Initiative
  • עוד באותו נושא:
  • ניקיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully