וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים מצאו מי צריך לאסוף את הזבל בטבע. ספוילר: זה לא הם

29.10.2020 / 11:42

שני שליש מהישראלים חושבים שהמדינה צריכה להיות אחראית על ניקוי הנחלים בארץ, ולא המטיילים עצמם, כך עולה מסקר בנושא, אז איך אתם מתפלאים שכל כך מלוכלך אצלנו? עוד נמצא, שרק חצי מאיתנו מבקרים בנחלים. למה? אתם כבר יודעים את הסיבה

50 טון אשפה פונו מנחלי הגליל העליון בחול המועד; היקף פסולת דומה לזו של פסח שנה שעברה/צילום: מ.א גליל עליון, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: 50 טון אשפה פונו מנחלי הגליל העליון בפסח 2018)

מי אחראי על ניקוי ושמירת הנחלים בארץ לדעת הישראלים? לא הם. כך לפחות עולה מסקר מיוחד שנערך החודש ביוזמת החברה להגנת הטבע.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!

על פי הסקר, שנעשה על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה וכלל מדגם מייצג של 509 אנשים, כשני שליש (60%) מהציבור סבורים כי המדינה, באמצעות רשות הטבע והגנים/המשרד להגנת הסביבה, צריכים להיות אחראים על הנחלים בארץ. 36% נוספים סבורים שהרשות המקומית שהנחל עובר בשטחה צריכה להיות אחראית לניקיון שלו, ו-5% אחרים חושבים שהאזרחים שגרים ליד הנחל צריכים לנקות אותו.

עוד נמצא בסקר, ש-77% מאיתנו סבורים כי לא נעשה מספיק בישראל למען שיקום נחלים. 96% ענו כי אם היה בישראל נחל נקי, מטופח ומסודר, באזור העיר שלהם - הם היו מבקרים בו.

זבל ואשפה בנחל אלכסנדר. ניר פפאי, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
אתם אחראים? מה פתאום - המדינה! אשפה בנחל אלכסנדר, השבוע/החברה להגנת הטבע, ניר פפאי, החברה להגנת הטבע

חצי מאיתנו לא מבקרים בכלל בנחלים

ממצאים אחרים די מדהימים בסקר, מראים שרוב הישראלים לא מבקרים בנחלי ארצנו. 56.4% מהציבור לא מבקר בנחלים בכלל, או מבקר בהם בתדירות מאוד נמוכה.

הסיבות העיקריות לכך הן צפיפות, רעש והמולה, זבל ולכלוך באזור הנחל, חוסר נגישות וחוסר ידע לגבי הנחלים ומיקומם. רוב הישראלים (42%) לא מבקרים בנחלים כי הם רחוקים מביתם ואילו ל-40% מאיתנו מפריעים רעש וזבל שרואים בשטח, ובצדק.

עוד בוואלה!

התיירים שמנקים את הזבל שאתם משאירים בטבע הישראלי

לכתבה המלאה
נחל כזיב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
רק מחצית מהישראלים חושבים שנחלים הם מקום נעים לביקור. נחל כזיב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

ומה עושים כשכבר באים לנחל?

עוד נמצא בסקר, שמחצית מהישראלים חושבים שנחלים הם מקום נעים לביקור, אם כי באופן מהוסס, ואם הנחלים בישראל היו יותר נגישים, נקיים, לא מזוהמים והיה יותר מידע עליהם - יותר אנשים היו מבקרים בהם.

ומהי מטרת הביקור העיקרית שלנו בנחלים? אז מרבית המבקרים נהנים ממקור המים של הנחל (הם מעידים כי הם הולכים בתוך הנחל ורוחצים בו), כאשר מי שמבקר בהם בתדירות גבוהה, ובעיקר צעירים, יותר נוטים לרחוץ בו. אחרים (19%) אוהבים לצאת לפיקניק בנחל ולעשות קמפינג לצידו (7%).

נהר הירדן זבל זרוק. יח"צ,
המדינה אחראית לניקיון הנחלים. ומה איתנו? זבל זרוק בנהר הירדן/יח"צ

"במיוחד בקורונה, הציבור מבין עד כמה הנחלים חיוניים לבריאותנו"

לדברי דנה טבצ'ניק, מנהלת היחידה לשיקום נחלים בחברה להגנת הטבע: "היום, במיוחד לאור מגיפת הקורונה, הציבור מבין עד כמה מרחבים פתוחים ונחלים חשובים לו ומשמשים כאזורי פנאי ונופש חיוניים לקיומנו ובריאותנו. הגיע הזמן שהנחלים בישראל יהיו בריאים ונקיים. אין כמעט אזור בארץ, שאין בו נחל".

לדבריה, הנחלים הם מוביל מים טבעי, המשמשים בית למגוון עשיר של חיות בר וצמחים ולהם חשיבות עצומה, בעיקר באזור יובשני, כמו בישראל. "החברה להגנת הטבע פועלת כבר שנים רבות, לקידום שימור ושיקום הנחלים בישראל וקוראת לציבור לדרוש מנבחרי הציבור הארציים והמקומיים, לשמור על הנחלים, לנקות אותם מזיהומים, לאפשר להם לקבל את מקורות המים הטבעיים שלהם ולהרחיב את שטחי ההצפה שלהם", היא אומרת. "בתמורה, נקבל נחל בריא, חזק, עם מגוון עשיר של מינים, המגן עלינו מהצפות ומאפשר לנו מרחב נוסף לנופש ופנאי בטבע".

בחודש הבא (14-13 בנובמבר) יתקיים אירוע "קרנבל בנחל" - טיולים קצרים בנחלים, במטרה להכיר לציבור נחלים קצת פחות מוכרים ולחשוף נחלים מוכרים, מזוויות אחרות ויותר מיוחדות. בין הנחלים שבהם יתקיימו טיולים ניתן למנות את נחל המערה; נחל צבעון; נחל תנינים מזרחי; הירקון המתעורר; נחל פרת; נחל לטם ועוד. הטיולים יודרכו על ידי אנשי שמירת הטבע, הצפרים ואנשי החינוך והקהילה, של החברה להגנת הטבע, במחיר סמלי ומיוחד, לכבוד הקרנבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully