וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפון ועד דרום: מפת החופים שנפגעו הכי קשה באסון הזפת

24.2.2021 / 10:15

בכל יום שעובר, מגלים עוד ועוד חופים שנפגעו מאסון הזפת. אבל הבשורה הטובה היא שיש כמה שכבר נוקו. אז אילו חופים לא ספגו פגיעה בכלל, ובאילו המצב קשה ממש? הנה המפה העדכנית, מזיקים ועד ראש הנקרה

זיהום זפת בגן לאומי תל דור/צילום: תומר עופרי, רשות הטבע והגנים

מלאכת איסוף הזפת עודנה נמשכת, וככל שעוברים הימים מגלים אנשי שמירת הים ואקולוגים את הנזק הסביבתי הגדל שנגרם מאסון הזפת לחופים לאורך מישור החוף. אבל אילו חופים נפגעו הכי קשה?

ד"ר יובל ארבל רכז ים וקשרי ממשל בעמותת "צלול", מסביר בשיחה לוואלה! תיירות שכתם הנפט שהיה בים, הפך לזפת והסערה לקחה אותו צפונה בגלל רוחות דרומיות וסחפה אותו לחופים בצפון שנפגעו הכי קשה. "אם היו עולים על הכתם בזמן, לפני הסערה, היה ניתן לטפל בו ולשלוח כלי שיט לים ולאסוף חלק ממנו. ברגע שיש ערבול שלו עקב הסערה, חומרים נספגים ברקמות של בעלי חיים, ואני מעריך שמדובר במאות טונות של נפט שנשפך לים, ועתה הוא מסתובב בשרשרת המזון בים והפגיעות יהיו מאוחרות מאוד. מדובר בחומרים מסרטנים".

גם האקולוגית הימית של הים התיכון ברשות הטבע והגנים, רותי יהל, מסבירה ש"הכל נע צפונה בגלל הזרמים בים. הזפת הגיעה מאוחר יותר בכמויות גדולות, והפגיעה נובעת מכך שמדובר על חופים סלעיים ולכן היא נדבקת בצורה יותר קשה", היא אומרת. לדבריה, יקח הרבה זמן לאמוד את היקפי הפגיעה, וככל שהזמן עובר "אנו מנקים יותר מחד, אבל אם קיווינו שזה לא יגיע לטבלאות או לקרקעית הים, ועתה מתחילות להצטבר עדויות שכן יש חלק על קרקעית הים".

מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון. דפנה בן נון, רשות הטבע והגנים
מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון, אתמול/רשות הטבע והגנים, דפנה בן נון

לפי הערכה של רשות הטבע והגנים מאתמול (שלישי), נמצא שעיקר השטחים החוליים בחופים יחסית נקיים מגושים גדולים של זפת, אך עדיין ניכרים ממצאים של זפת בגושים קטנים (פתיתים/גודל מטבעות) לאורך החופים. "גושים אלה קשים לאיתור ופינוי ונדרש לסנן את החול ולהמשיך בסריקות מאומצות ונרחבות", נמסר מהרשות. "בתוך כך, האזורים הסלעיים בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברובם מזוהמים עדיין וייקח עוד פרק זמן ממושך להסיר מהם את זיהום הזפת. על פי זאת הערכת הרשות היא כל החופים עדיין מלוכלכים מזפת, גם אם לא ניכרים בהם גושים גדולים של זפת".

עוד בוואלה!

אסון הזפת בחופים פשוט נורא, אבל יש נחמה אחת גדולה

לכתבה המלאה
גושי זפת שנשטפו אל חוף דור. 19 בפברואר 2021. יואב איתיאל
"הכל נע צפונה בגלל הזרמים בים". גושי זפת שנשטפו אל חוף דור השבוע/יואב איתיאל

לפי סקירה שערך מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים יגאל בן ארי, הוא מיפה את החופים כמו רמזור, כך שחוף שקיבל כמות גדולה של זפת הוכרז אדום, חוף עם כמות מעט או שנוקה הוגדר צהוב וחוף שבו הפגיעה מינורית או נוקה לגמרי מזפת הוגדר ירוק.

מצפון לדרום:
אכזיב וראש הנקרה - אדום. החופים נפגעו די קשה, היות והסערה היתה גבוהה וזרקה את הזפת על הסלעים שמחוץ לים, מעבר לטבלאות הגידוד, ושם יש כמויות גדולות של זפת בכוכים, במפרצונים ובמערות הקטנות ושם קשה מאוד לנקות, רק עם הידיים.

שקמונה - צהוב. יש קצת זפת, בעיקר בשטחים הסלעיים, אבל החוף נוקה יחסית על ידי מתנדבים.

שמורת חוף גלים (מעתלית עד חוף גלים) - אדום. החוף נפגע ולא במצב טוב. גם שם הזפת נזרקה מזרחה מקו המים ומאוד מסובך לאסוף אותה כי היא דבוקה על חול שמעורב בזבל וצמחיית ים וסלעים, שמתפרשת על פני קילומטרים ארוכים.

שמורת דור הבונים (משפך נחל אורן ועד עין דור וקיבוץ נחשולים) - אדום. שמורת החוף שאולי הכי יפה בארץ ונפגעה מאוד עקב ריבוי המפרצונים שבה, אפילו יותר מראש הנקרה. הקטעים החוליים נוקו ברובם אבל בסלעיים יש המון עבודה.

ג'יסר א-זרקא - ירוק.

מעגן מיכאל - ירוק.

אולגה עד מכמורת - צהוב. מצב יחסית טוב, החלק של אולגה מזוהם אבל מכמורת די נקי.

אזור פולג (מנתניה עד אפולוניה) - אדום. מלוכלך מאוד בזפת, כמויות גדולות של שטחים שחורים.

הרצליה - ירוק.

תל אביב - ירוק. חופי העיר כמעט ולא נפגעו, כי כל רצועת החוף של תל אביב היא בעצם אמבטיה שקועה, חוץ מפגיעה קלה בחוף גבעת עליה ביפו.

בת ים -ירוק. החוף לא נפגע כמעט.

פלמחים - היה צהוב ונהיה אדום.

פלמחים- אשדוד - אדום. מקטע של 9 ק"מ עם המון זפת.

ניצנים (בין אשדוד לאשקלון) - צהוב. המצב השתפר מאדום לצהוב עקב מתנדבים שפעלו במקום.

חוף אשקלון - צהוב. יש זפת שנדבקה על סלעים.

זיקים (מתחנת הכוח ועד הגבול עם עזה) - ירוק. החוף היחידי שנקי מזפת, כי גם האזור ספג מעט וגם עבודה של מתנדבים עזרה לניקוי החוף.

מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון. דפנה בן נון, רשות הטבע והגנים
יותר קל לאסוף מהם את הזפת בעבודה ידנית. מתנדבים בחוף השרון, אתמול/רשות הטבע והגנים, דפנה בן נון

אפשר למחזר את הזפת

"אנחנו יודעים שהפגיעה הקשה היתה באזור חוף כרמל, מחדרה ומדרום לה, נחל תנינים", אומר ארבל. לדבריו, ביומיים הראשונים של האסון, כשלא היו רוחות דרומיות, הזפת נכנסה למפרץ חיפה, "אבל אחר כך היא הגיעה לחופי הקריות, חוף קריית ים, בת גלים, דדו, שקמונה", הוא מוסיף.

ארבל מסביר שהפגיעה בחופים החוליים היא קשה, אך יחסית יותר קל לאסוף מהם את הזפת בעבודה ידנית. "בכלים כבדים אפשר גם לאסוף בזהירות, למרות שזה לא מומלץ כי זה פוגע בחול שנמצא במחסור. מעבר לכך, ניתן להפריד את הזפת ולמחזר אותה ולעשות בה שימוש נוסף", הוא אומר.

היום (רביעי) נרשמו מראש להתנדבות לניקוי החופים למעלה מ-1,800 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות ב-12 תחנות קליטת מתנדבים שהציבה הרשות בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים, אליהם צפויים להצטרף באופן מזדמן עוד מאות מתנדבים בתחנות קליטת המתנדבים.

רוצים להתנדב לעזור בניקוי החופים? בדקו כאן באילו חופים נחוצה עזרה.

מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון. דפנה בן נון, רשות הטבע והגנים
יש 12 תחנות קליטת מתנדבים לאורך החופים. גם אתם יכולים לעזור/רשות הטבע והגנים, דפנה בן נון
  • עוד באותו נושא:
  • חופים
  • זפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully