וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורבת עומרית: המקדש הרומי שמסתתר למרגלות החרמון

26.2.2021 / 0:03

בואו לשחק אותה מגלי ארצות בשיפולי הגולן: טיול קצר על הדרך אל מקדש חבוי מן העין שהתגלה לגמרי במקרה לפני 30 שנה. מי בנה אותו, כיצד הוא נהרס ואילו אוצרות תמצאו בו? כל התשובות, במרומי הגבעה הכי מסתורית שאתם לא מכירים

חורבת עומרית/צילום: איל שפירא

על המקום: הכל התחיל בשריפה גדולה שהשתוללה בקיץ 1989 במורדות הגולן, והתפשטה לכיוון שולי עמק החולה. לאחר ששככה האש, נמצא בשטח קיר אבנים מסותתות, שנחשף לאחר שהקוצים שכיסו אותו במשך דורות רבים, הפכו לעשן. היתה זו תחילת סיפור גילויו של אתר ארכיאולוגי מדהים, שמאכלס שרידים של מקדש רומי שנבנה במאה הראשונה לספירה. המקדש שניצב במרומי גבעה עגלגלה ליד שמורת הטבע נחל חרמון (בניאס), הצופה לעבר מרחבי הגליל ועמק החולה.

עשר שנים לאחר אותה שריפה, החלו ארכיאולוגים אמריקנים וישראלים לחפור במקום. המקדש הרומי, שנבנה כאמור לפני כאלפיים שנים, ניצב בגאון מול הנוף הגלילי, עד שהתמוטט ברעידת אדמה אדירה שאירעה בשנת 363 לספירה.

חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
שרידי מקדש רומי שנבנה במאה הראשונה לספירה. חורבת עומרית/מערכת וואלה!, איל שפירא
חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
בשטח פזורים עמודים רומיים, כותרות מעוטרות/מערכת וואלה!, איל שפירא

מתחילים ללכת: כאשר משוטטים בשטחו, נדמה כאילו רעידת האדמה אירעה לפני דקות ספורות בלבד: בשטח פזורים עמודים רומיים, כותרות מעוטרות בדגמים שונים ומשונים, קטעי קירות וחומות, בסיסי פסלים ועוד. מצאנו כאן אפילו סלע ששימש ככל הנראה כלוח של "מנקלה" - משחק אסטרטגיה עתיק יומין שעשה שימוש בזרעים שהונחו בתוך גומחות זעירות. אולי גם אתם תמצאו אותו, אם תחפשו היטב.

המקדש אמנם נראה כמבנה אחיד, אבל מדובר למעשה במספר מקדשים שהוקמו כאן בהפרשים של כמה עשרות שנים. אחד מהם נבנה ככל הנראה על ידי המלך הורדוס, ונועד להנציח את הקיסר הרומי אוגוסטוס. כל שנותר לכם הוא להגיע אל האתר הלא מוכר הזה ולשוטט בין שרידי עבר מפוארים, שידעו ימים טובים יותר. קחו את הזמן, ותגלו אוצרות.

חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
חורבת עומרית היא בעצם מספר מקדשים שהוקמו בהפרש של עשרות שנים/מערכת וואלה!, איל שפירא
חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
סלע עם הכיתוב על האתר/מערכת וואלה!, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: המקדש בחורבת עומרית אינו המקדש הקדום היחידי באזור. במאה השנייה לפני הספירה, הוקם בתוך מערה בשטח שמורת הבניאס של היום, מקדש לכבודו של פאן, אל הרועים היווני. פאן הוא זה שהעניק למקום את שמו הקדום: פניאס. במרוצת הדורות, שיבשו תושבי האזור הערבים את השם "פניאס" ל"בניאס", וכך הוא גם מוכר כיום. ופאן עצמו? אל הרועים התהדר בלוק קצת מוזר: חציו תיש וחציו אדם. הוא גם נהג לנגן בחליל שבנה מצמחי הקנה, ומכאן - חליל פאן.

חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
סלע ששימש ככל הנראה כלוח של "מנקלה" - משחק אסטרטגיה עתיק/מערכת וואלה!, איל שפירא
חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
כותרת קורינתית באתר/מערכת וואלה!, איל שפירא

עוד משהו: אהבתם את סיפור האל פאן והמקדש שנבנה לכבודו? אתם מוזמנים לבקר בשמורת טבע נחל חרמון (בניאס), שלה שני מתחמי ביקור: מתחם המעיינות, שבו מצויה מערת המקדש ומתחם המפל והשביל התלוי. הכניסה בתשלום.

חורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
המקדש התמוטט ברעידת אדמה שאירעה בשנת 363 לספירה/מערכת וואלה!, איל שפירא

לאכול בסביבה: אחת המסעדות הפופולריות באזור היא "דג על הדן" (מול הכניסה לקיבוץ הגושרים). חובבי החומוס ייהנו מ"חומוס של גידי" בקיבוץ דן. וישנה גם המסעדה האיטלקית Cheese בבית הלל.

קשת בחורבת עומרית. איל שפירא, מערכת וואלה!
קשת מעל האתר הארכיאולוגי/מערכת וואלה!, איל שפירא

להגיע: בווייז "חורבת עומרית". אפשר לחנות באתר הדרוזי "נבי הודא" ולצעוד ברגל כרבע שעה עם השביל (ועדיין, עם ווייז פועל כדי שלא תתברברו). בעלי רכב שטח יכולים לחנות קרוב יותר לאתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully