וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגמון פולג: פינת הטבע המושלמת שמסתתרת לצד כביש החוף

27.11.2020 / 9:09

אגם פסטורלי, שביל קליל, תצפית ציפורים ומפגש עם נוטריות וצבי ביצה. קבלו דילוג לפנינת טבע מיניאטורית ומקסימה, שמסתתרת ליד נתניה

בריכת חורף יער חדרה/יניב לוי, רשות הטבע והגנים

(בווידאו: טיול סביב בריכות החורף בישראל)

על המקום: לפני כשנה וחצי, נחנך ליד מושב אודים אתר טבע חמוד להפליא העונה לשם "אגמון פולג". בעבר הלא רחוק, היתה זו מחצבה לכריית כורכר. לאחר שננטשה, התמלאה המחצבה במי תהום והפכה לאגם קטן שבו שגשגו מינים שונים של חי וצומח. אבל חי וצומח היו פה עוד לפני שהניפו פה פטישי חציבה אימתניים.

"באסה אל פאליק (ביצת פולג) מכסה כמעט בכל שטחה בסבך של קנים ענקיים, ביניהם משתעשעות להקות ציפורים בלי כל חשש", כתב חוקר הטבע הצרפתי ויקטור גרן בסוף המאה ה-19. "אומרים שתנינים קטנים חיים בבריכה הזאת, וגם חזירי בר פוקדים את שוליה", הוא הוסיף. אז תנינים אין פה, לשמחתכם. מה שיש כאן הוא אותו אגם פסטורלי, וסביבו שביל הליכה עם שפע של נקודות עצירה.

אגמון פולג. איל שפירא, איל שפירא
מחצבה לכריית כורכר שהפכה לפינת טבע מקסימה. אגמון פולג/איל שפירא, איל שפירא

מתחילים ללכת: לצד שביל ההליכה המעגלי (קילומטר וחצי) שזורים ספסלים, נקודות תצפית וגם שלטי הסבר על עולם החי, הצומח והדומם. זהו מקום קלאסי לעצירה כאשר אתם בדרך אל טיול בצפון, אבל גם יכול להוות יעד בפני עצמו, לגיחה קצרה של טבע, במיוחד אם אתם מתגוררים באזור המרכז ולא בא לכם לנסוע רחוק.

תחילת המסלול בחורשת אקליפטוסים, ומכאן פשוט עקבו אחר השילוט. אם יהיה לכם מזל, תבחינו בצבי ביצה שתופסים קרן שמש חורפית, ואולי גם בנוטריות זריזות, שמותירות אחריהן שובל רטוב של מים. וישנם כמובן המון עופות מים. במקום אף הוכשר מצפה ציפורים יפה שיכול לאכלס לא מעט מטיילים. תביאו משקפת, תביאו נשנושים, ואתם מסודרים.

אגמון פולג. איל שפירא, איל שפירא
נקודות תצפית וגם שלטי הסבר על עולם החי, הצומח והדומם/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: מקור השם פולג הוא "פאליק" בערבית, שמשמעו "המפלג". כלומר, הנחל שמחלק וחוצה את אזור השרון ממזרח למערב. בעבר היו בחלק זה של הנחל ביצות רבות, בשל הימצאות רכס כורכר שניצב בדרכו של הנחל. כבר בתקופה הביזנטית נפרץ הרכס, לטובת ניקוז המים. ועוד עובדה מדליקה לסיום: במאה ה-12, המלך האנגלי ריצ'רד לב הארי חצה את הנחל הזה, יחד עם חייליו, בדרכו אל מצודת ארסוף.

אגמון פולג. איל שפירא, איל שפירא
בעבר היו בחלק זה של נחל פולג ביצות רבות/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: אם אתם כבר כאן, יותר ממומלץ להתרוצץ על דיונות החול הרכות, המצויות מצפון למכון ויינגייט. ניתן להגיע הישר מחניית המכון, או דרך חוף פולג. טיול חורפי מעולה לימי שמש.

אגמון פולג. איל שפירא, איל שפירא
במקום אף הוכשר מצפה ציפורים יפה שיכול לאכלס לא מעט מטיילים/איל שפירא, איל שפירא

לאכול בסביבה: בנתניה הסמוכה תגלו שפע של מסעדות ומקומות לאכול, בהם בורגוס בורגר בר, ג'פניקה, Mojo מסעדה אסיאתית וסושי בר ועוד.

להגיע: "אגמון פולג" בווייז. שימו לב: לאחר הכניסה לאודים, אם השער המוביל למקום סגור, ניתן לחנות לצדו ולעוד דקות ספורות. ניתן גם להגיע בדרכי עפר דרך בית יהושע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully