וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל קליל: התל ש(כמעט) לא קיים

11.12.2020 / 7:33

על תל לא מוכר במזרח עמק החולה תגלו לא רק נוף יפה אלא בעיקר שרידים מפתיעים מן העבר: מחדר אבן באמצע שומקום, דרך מזכרת מימי העותמאנים ועד פעמון מסתורי. אל תחמיצו, כשאתם בסביבה

טיול מים עין תינה ועין דבשה/צילום: איל שפירא

(בווידאו: עוד טיול מקסים בעמק החולה - עין תינה)


על המקום: נדמה שהמקום הזה בכלל לא קיים. נדמה אפילו שאתם תהיו המטיילים הראשונים אי פעם שפוקדים אותו. אז למה אנחנו בכלל שולחים אתכם לנקודה הקטנה הזו שבמזרח עמק החולה? כי תל קליל טומן בחובו את כל מה שאנחנו מקווים לו כשאנחנו יוצאים לטיול: אפקט ההפתעה.

בתל, הנושק לכפר סאלד, נערכו בשנות הששים חפירות ארכיאולוגיות שבהן נחשפו שרידי יישוב כנעני מלפני 3,800 שנים, ושפע של כלי חרס. בנוסף, כאן התמקמו חברי קיבוץ כפר סאלד למשך תקופה קצרה לפני שעברו, בשנת 1942, למיקומם הנוכחי הסמוך.

תל קליל. איל שפירא, איל שפירא
נולד כתוצאה מפעילות טקטונית קדומה. תל קליל/איל שפירא, איל שפירא

מתחילים ללכת: לפני שמתחילים להעפיל אל התל, מתגלה לעין גוש סלע מסותת שנראה עתיק להפליא, אבל למעשה מתוארך לתקופה העותמאנית. הוא מציג לראווה דגם של פרי הרימון, מגולף באבן. ממשיכים עם השביל ומגלים הפתעות קטנות ומדליקות, נטולות כל סדר הגיוני. כך למשל, מוט חלוד שעליו פעמון נושן, ששימש את חברי הקיבוץ לשלוש מטרות: השכמת בוקר, זימון אסיפה או פעילות תרבותית ואזעקה אל מול סכנות. הפתעה נוספת מגיעה בדמות בית אבן קטן, ששימש כחדר נשק ושמירה. ולא סתם חדר שמירה, אלא חדר שמירה מול הנוף הכי יפה בשכונה: פיסות מעמק החולה, הרי נפתלי, ההרים העוטפים את צפת ועוד.

עוד בוואלה!

אגמון פולג: פינת הטבע המושלמת שמסתתרת לצד כביש החוף

לכתבה המלאה
תל קליל. איל שפירא, איל שפירא
אפקט ההפתעה זה כאן/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: בדומה לשכניו הגיאוגרפיים, תל קליל נולד כתוצאה מפעילות טקטונית קדומה, והנוף שעוטף אתכם הוא תוצר של השבר הסורי-אפריקני. אחת מצמד הפלטות שבצדי השבר, נעה כל העת צפונה בקצב של חצי ס"מ בשנה. גם עמק החולה עצמו, שוקע בקצב של קצת פחות ממילימטר בשנה. תבואו לפה עוד כמה מיליוני שנים, ותראו את ההבדל.

תל קליל. איל שפירא, איל שפירא
בית אבן קטן, ששימש כחדר נשק ושמירה/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: במרחק צעקה מכאן, ממתין לכם תל אנפה: מרחב שנראה כמו יער פיות מכושף, ובו עצי אלה קשישים, צמחייה עבותה, שביל טיול מפותל וגם נרקיסים שנותנים פה שואו נהדר בסביבות חודש ינואר. אל תחמיצו.

תל קליל. איל שפירא, איל שפירא
וכך הוא נראה מבפנים/איל שפירא, איל שפירא

לאכול בסביבה: אפשר לדלג אל "חומוס הכפר" בכפר סאלד הסמוך, ואפשר גם להרחיק מעט אל המסעדה האיטלקית Cheese בבית הלל (נכון לדצמבר - מתכונת טייק אוויי).

להגיע: "תל קליל" בווייז.

תל אנפה. איל שפירא, איל שפירא
נראה כמו יער פיות מכושף. תל אנפה/איל שפירא, איל שפירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully