וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתצפית הזו יש ספסל אחד שמחכה, אבל נוף בלי סוף

18.12.2020 / 7:34

המצפור הכי שומט לסתות שאתם לא מכירים במדבר יהודה. תביאו קפה ונשנושים, כי אתם עומדים לבלות פה המון זמן. וזו רק התחלת הסיפור של מצפור מרפסת ים המלח

חופשה בים המלח ועין גדי/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבדי פוקס

על המקום: כאשר אומרים את צמד המילים "מתחת לרדאר", מתכוונים למקום הזה. ואכן, למרות שחלפו כשש שנים מאז שנחנכה, נותרה "המרפסת לים המלח" עלומה יחסית בעבור רוב המטיילים. אבל מי שמכיר, עשוי לחזור לכאן בכל פעם כשהוא מזדמן לאזור צפון ים המלח.

"מרפסת ים המלח", שהוקמה לזכרם של בני היישוב, שלמה קרויזר, ישי קרויזר, איתן אורנבך ואחיה חורי - אינה סתם נקודת תצפית. המקום, הרובץ בפאתי היישוב הקהילתי מצפה יריחו, הוא למעשה מבנה רב-חדרי, נטול גגות, שקירותיו צבועים בלבן בוהק. כל הקומפלקס הזה יוצר תחושה של מבוך הפתוח אל הנוף. מעין שיטוט שטומן בחובו גילוי והסתרה. באדיבותו של האדריכל עוזר שטול, נולד כאן אלמנט נטוע בנוף, שבהחלט אינו עוד מרפסת תצפית שגרתית.

אבל עם כל הכבוד לאדריכלות מרחיבת האופקים הזו, למי שבאמת אין כאן מתחרים הוא הנוף עצמו, החושף פיסות ממדבר יהודה, ים המלח, הרי מואב וגם העיר הכי נמוכה בתבל, הלוא היא יריחו. הנוף השולט במרחב זה הוא הררי, בראשיתי, נוקשה ומחוספס, במובן הטוב של המילה. אפילו הדרך עצמה אל המצפור תכניס אתכם היטב לאווירה, בזכות הכביש המפותל הנע בלב הנופים ההרריים.

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
פיסות ממדבר יהודה, ים המלח והרי מואב. הנוף ממצפור מרפסת ים המלח/איל שפירא, איל שפירא

מתחילים ללכת: הדרך עצמה אל המצפור תכניס אתכם היטב לאווירה, בזכות הכביש המפותל הנע בלב הנופים ההרריים. כאן, עם כל הכבוד לאדריכלות מרחיבת האופקים, למי שבאמת אין כאן מתחרים הוא הנוף עצמו, החושף פיסות ממדבר יהודה, ים המלח, הרי מואב וגם העיר הכי נמוכה בתבל, הלוא היא יריחו. הנוף השולט במרחב זה הוא הררי, בראשיתי, נוקשה ומחוספס, במובן הטוב של המילה. במקום תמצאו גם עמדת הסברה קולית בעברית ובאנגלית. את האנגלית לא בדקנו, אבל העברית מתהדרת בסגנון ארכאי להפליא ("הננו נמצאים במרפסת ים המלח"), שזה די נחמד בימים טרופים אלו.

ואז, אחרי כל הנוף המרוחק הזה, משהו ילכוד את העיניים שלכם. זהו ספסל, ספסל עץ רגיל בהחלט, שהובא לכאן והוצב על ידי אנשים טובים על אחד הרכסים. אין אליו שביל מוסדר וההליכה אליו עלולה להיות מסוכנת בשל המדרון התלול המוביל אליו, אבל אין ספק שזהו הספסל הכי שווה במדבר יהודה.

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
המתחם שנבנה למרפסת ים המלח בישוב מצפה יריחו/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: אם אתם בעניין של תצפיות "לפנים", דלגו אל התצפית המדהימה על מנזר סנט ג'ורג', המצוי קילומטרים ספורים צפונית למצפה יריחו. הוא ממש רובץ על המצוק ונראה כמו ציור.

המנזר שוכן לגדת נחל פרת, ולא חייבים לרדת עד אליו כדי להתענג על המראה. ווייז יידע לכוון אתכם (אל תשכחו לכתוב את המילה "מנזר" לפני סנט ג'ורג'), אבל שימו לב שבאזור זה הקליטה לעתים משובשת, אז שווה להפנים את תוואי הדרך מראש.

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
הנוף השולט במרחב הוא הררי, בראשיתי, נוקשה ומחוספס/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: ממש מולכם מצוי המקום שבו על פי האמונה חצו בני ישראל את נהר הירדן, עם הגיעם לארץ המובטחת, לאחר נדודים של 40 שנה במדבר. אם אתם רוצים לראות אותו מקרוב, סעו אל אתר "קאסר אל-יהוד".

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
במקום תמצאו גם עמדת הסברה קולית בעברית ובאנגלית/איל שפירא, איל שפירא

לאכול בסביבה: מסעדת "מי קאסה", השוכנת בבית הדמקה שעל הכביש המוביל לוורד יריחו (מרחק צעקה מצומת אלמוג).

מצפור מרפסת ים המלח במצפה יריחו. איל שפירא, איל שפירא
הספסל הכי שווה במדבר יהודה/איל שפירא, איל שפירא

להגיע: "מרפסת ים המלח" בווייז (בשטח היישוב מצפה יריחו). ההגעה מכביש מספר 1 (ירושלים-ים המלח) והמקום נמצא בשטחי יו"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully