בריכת חורף בריכת דורה בנתניה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת חורף בריכת דורה בנתניה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

מהר, לפני שייגמר

החורף עתיר הגשמים שאנו חווים בחודשיים האחרונים, עשה חסד עם בריכות החורף ומילא אותן השנה באופן מיוחד, יש האומרים כמו האגמים באירופה. זוהי הזדמנות מצוינת לטייל בסביבתן, להכיר את המערכת האקולוגית סביבן וליהנות מחוויית טיול שלא מתקיימת כל השנה

בריכות חורף או שלוליות החורף הן גופי מים עונתיים. הם מתמלאים בעונת הגשמים, בסתיו ובחורף ומתייבשים לאחר מכן בהדרגה במהלך האביב וראשית הקיץ. דינאמיקה זו מקנה לבריכות אופי ביולוגי ואקולוגי ייחודי. בבריכות החורף כוללת החברה צמחים ובעלי חיים בעלי התאמות ייחודיות להתייבשות העונתית (למשל סרטנים שונים, דו-חיים וצמחים), ובעלי חיים מזדמנים שמנצלים את בית הגידול הזמני כמו גם גופי מים אחרים (למשל חרקים שונים ועופות).

למרות ששטחן של בריכות החורף קטן בהשוואה לביצות או אגמים, הן תומכות בחברת צומח וחי עשירה במיוחד, בכלל זה מינים נדירים ובסכנת הכחדה. בבריכה מתקיימים זה לצד זה בעלי חיים וצמחים מימיים, חובבי לחות ויבשתיים. הימצאותם של האחרונים קשורה בזמינות של מים וצמחייה, שמספקים בין השאר מסתור ושפע יחסי במזון.

צפו בבריכות החורף שהתמלאו השנה

בריכת חורף יער חדרה/יניב לוי, רשות הטבע והגנים

מעל ל-75% מהביצות ובריכות החורף נעלמו

בישראל, בריכות החורף הן בין בתי הגידול המאוימים ביותר. קיימות הערכות שב-150 השנים האחרונות נעלמו מעל ל-75 אחוזים מהביצות ובריכות החורף הטבעיות שהיו באזור מישור החוף של ישראל, ואלו שנותרו נפגעו במידה זו או אחרת. הפגיעה בבריכות החורף היא תוצאה של פעילות אדם. בין הגורמים המרכזיים: הסבה של שטחים פתוחים לשטחי חקלאות ועיור, פגיעה באגני הניקוז של הבריכות וחדירה של מזהמים לבריכות.

בעיה נוספת שגורמת לפגיעה קשה בבריכות שנותרו בישראל היא חדירה והתבססות של צמחים ובעלי חיים פולשים, כמו חלזונות מים או דגי גמבוזיה. לאחר שהמינים הזרים מוצאים דרכם לבריכה ומתבססים בה הם עשויים להשתלט על המערכת האקולוגית, לגרום בה לשינויים משמעותיים ואף להביא להכחדה של מינים מקומיים. בעיה נוספת שגורמת לדאגה רבה בעולם וגם בישראל היא תחלואה של דו-חיים, ומדענים בכל העולם עוקבים בחשש אחת התפשטות והשפעתן של שתי מחלות דו-חיים (אחת ויראלית ושנייה פטרייתית). מחלות אלה גורמות לצמצום אוכלוסיות ואף להכחדה מסיבית מאוד של מינים באזורים שוני בעולם. ברשות הטבע והגנים מבצעים מעקב סדיר אחר המצב האקולוגי של הבריכות החורף, בכלל זה מצב בריאות אוכלוסיות דו-חיים בישראל. ד"ר דנה מילשטיין, אקולוגית בתי גידול מימיים ברשות, אומרת שלאחר שחדרו לבריכות החורף מינם זרים או שתתפשט תחלואה, ההתמודדות, הטיפול והשיקום קשים, גוזלים משאבים ולעיתים רבים יעילותם מוגבלת. לכן הדרך הטובה ביותר היא למנוע חדירת הגורמים המזהמים לבריכות ולכך נדרשת עזרת הציבור.

ישנם מספר כללי התנהגות בסביבת בריכות החורף, שיסייעו לשמור על המערכת האקולוגית ועל ערכי הטבע הייחודיים שלה. למשל, אין להיכנס למים לרחצה או דשדוש, אין לשטוף כלים מלוכלכים במים, אין להשליך פסולת למים או להשאירה בסביבת הבריכה, אין להכניס לבריכה חומר ביולוגי זר, חי או מת (בעיקר זה שמקורו באקווריומים). חשוב להקפיד לא לקטוף את הפרחים ולא לפגוע בכל ערכי הטבע ובעיקר בדו-חיים, על כל שלבי חייהם, בגוף המים ובסביבת הבריכה.

לפני כמה ימים, ב-2 בפברואר, התקיים כמו בכל שנה בתאריך זה, היום הבינלאומי לשמירה על בתי הגידול המימיים, בכלל זה בריכות החורף. מטרתו של יום זה היא העלאת המודעות לאתגרים שבשמירה על בתי גידול רגישים אלה וחשיבות השמירה עליהם ומאכלסיהם. אז כדי להעלות את המודעות, הנה שש בריכות חורף מרהיבות ונגישות לטיול לכל המשפחה.

בריכת חורף יער חדרה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
הפגיעה בבריכות החורף היא תוצאה של פעילות אדם. בריכת חורף יער חדרה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת חורף בגן הלאומי ירקון תל-אפק. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
אנפת בקר בבריכת חורף יער חדרה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בריכת דורה בנתניה

הבריכה נמצאת בשכונת דורה בדרום נתניה, בלב "פארק אגם החורף". בשיאה מגיע שטחה המוצף ל-70 דונם וסביבה שביל הליכה מסודר ונוח, משובץ עצים וצמחייה עשירה (בצעוני מצי, אגמון, קנה מצוי, בוציץ סוככני, לחך, חומעה, כף צפרדע אזמלני ועוד).

אופיה המיוחד של הבריכה שכולל שפע צמחי גדה מושכים אליו מיני חרקים שונים ובעקבותיהם גם צלמי טבע. בבריכה שטים להם בנעימות מיני ברווזים כגון אגמיות, ברכיות ועל העצים ניתן לאתר בעלי כנף כגון שלדג לבן חזה ואנפיות. בשטחה מתעוררים מידי חורף חיים ביולוגים עשירים. בבריכה חיות אילנית מצויה, קרפדה ירוקה וצפרדע נחלים.

איך להגיע: לרשום בוויז: "פארק אגם החורף נתניה".
מה עוד באתר/באזור: מתקני משחקים לילדים וקרבה לחוף הים.
כמה עולה: חינם.

בריכת חורף בריכת דורה בנתניה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בשיאה מגיע שטחה המוצף ל-70 דונם. בריכת דורה בנתניה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
שלדג לבן חזה בריכת חורף דורה בנתניה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
על העצים ניתן לאתר בעלי כנף. שלדג לבן חזה בבריכת דורה בנתניה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת חורף בריכת דורה בנתניה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
חיים ביולוגים עשירים כל חורף. בריכת חורף דורה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בריכת החורף בגן הלאומי ירקון תל-אפק

בריכת החורף ממוקמת בתוך הגן הלאומי, ממש בכניסה אליו. כבר בכניסה לגן אפשר להבחין במראה המרהיב והמציף, בעצים, צמחי מים מזדקרים וצפים, ועופות (למשל, אנפיות בקר) שונים בתוך וסביב הבריכה. מיני ברווזים, כגון ברכיות ואגמיות שטים להם בבריכה וניזונים בין היתר מעושר הצמחייה, החרקים, הסרטנים והרכיכות, המתעוררים לחיים בזכות הסביבה המיימית. בגוף המים אפשר להתרשם (בהתאם לעונה) מעומדים מרשימים של אגמון ימי ובנורית המים שפרחיה הלבנים צפים על פני המים.

כל המגוון הטבעי הסובב את הבריכה משתקף במי הבריכה ומעצים את המראות והחוויות. אם תשמרו על השקט תוכלו להתרשם מקרקורי הצפרדעים. בבריכה המיוחדת הזו מתקיימים ארבעה מבין חמישה מיני דו-חיים שאופייניים לאזור, בכלל זה אילנית מצויה, קרפדה ירוקה, צפרדע נחלים וטריטון פסים.

איך להגיע: לרשום בוויז "גן לאומי ירקון תל אפק". הבריכה ממוקמת ממש בכניסה.
מה עוד באתר: ביום שבת ה-8 בפברואר, יתקיים בגן הלאומי ירקון פעילות "להציל את הצפרדע", פעילות מגוונת לכל המשפחה בעקבות מיני הדוח-חיים ובתי הגידול המימיים, שבריכות החורף כאמור נמנות על בתי גידול אלה. המבקרים יוכלו ליהנות מהצצה בחיים השוקקים בבריכת החורף המרשימה, שמתמלאת מדי שנה במי גשמים, ולהכיר מקרוב את מיני הדו-חיים החיים בה דרך פעילויות, משחקים וסיורים מודרכים. הפעילות תתקיים בין השעות 15:00-11:00 ללא תשלום נוסף מעבר לדמי הכניסה (28 שקלים למבוגר ו-14 שקלים לילד) לאתר וחינם למנויי מטמון.

בריכת חורף בגן הלאומי ירקון תל-אפק. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
הכל משתקף ומעצים את החוויות. בריכת החורף בגן הלאומי ירקון-תלאפק/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בריכת יער חדרה

הבריכה נמצאת דרומית לעיר חדרה וסמוכה לכביש 4. אחת מבריכות החורף הגדולות בישראל וגם המרהיבות שביניהן. עם מקבץ אזורים מימיים נרחבים בשטח של מאות דונמים, מוקפים בחלקם בעצי אקליפטוסים שחלקם בחורף זה טבולים בתוך המים. בריכת החורף נושקת לגן הלאומי פארק השרון וליער חדרה. בבריכות מיני ברווזים מסוג אגמיות וברכיות, עופות מים כגון אנפית בקר וסיקסקים. קולות ציוצי ציפורים ועופות המים נשמעים מכל כיוון ומסלול עפר ארוך מקיף את הבריכות.

בריכת יער היא מהעשירות בבריכות מרכז הארץ. מתרבים בה כל חמשת מיני הדו-חיים שאופיינים לאזור בכלל זה אילנית מצויה, קרפדה ירוקה, צפרדע נחלים, חפרית מצויה וטריטון פסים. בבריכה עומדים צמחים מרשימים של כף צפרדע אזמלני ובוציץ סוככני ודמסון כוכבני. הבריכה מצטיינת בעושר גדול במיוחד של חסרי חוליות בכלל זה סרטנים, חלזונות, חרקי מים (פשפשאים, שפיראים, בריומאים) ועוד.

איך להגיע: לרשום בוויז "תחנת דלק דור אלון פארק חדרה". מאחורי התחנה יש חנייה ושביל עפר שמוביל מערבה. כעבור 500 מטר ניתן לראות את הבריכה מצד שמאל. בימים גשומים במיוחד צריך לשים לב שדרך העפר עבירה. אחרת מומלץ להשאיר את הרכב בחניית תחנת הדלק וללכת ברגל לעבר הבריכה.
מה עוד באזור: פארק השרון - יער חדרה.
כמה עולה: חינם.

בריכת יער חדרה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת יער חדרה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת חורף יער חדרה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת חורף יער חדרה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

ה"באסה" - בריכת החורף של הרצליה

בריכת החורף שכונתה בעבר "באסה" (ביצה בערבית), מהגדולות והמרשימות במישור החוף, היא חלק מפארק הרצליה העירוני שהוקם לפני כעשור. הבריכה נמצאת בסמוך לקניון שבעת הכוכבים והאצטדיון העירוני. בין חלקי הבריכות שבילי הליכה מעץ וספסלי ישיבה יחד עם שלטי הסבר על בעלי החיים הנמצאים בבריכה. במקום תחושה של טבע למרות הקרבה לעיר. בבריכות ניתן למצוא מיני ברווזים ובעלי כנף, אלו ניזונים מחרקים, רכיכות המאכלסים אותם בתוך המים.

עושר המינים שתועד בבריכות אלו לאורך השנים הוא גדול במיוחד, וכולל מיני דו-חיים (למשל, אילנית מצויה, חפרית מצויה, צפרדע נחלים ווקרפדה ירוקה), סרטנים שייחודיים לבית גידול של בריכות חורף (למשל אפונית ותריסן). לבריכת חורף ומגוון גדול במיוחד של צומח (למשל דמסון כוכבני, בצעוני מצוי, אגמון, קנה)

איך להגיע: לרשום בוויז "פארק הרצליה". כ-500 מטר מהאצטדיון העירוני.
מה עוד באתר/באזור: מתקני משחקים לילדים ושבילי הליכה בפארק.
כמה עולה: חינם.

בריכת חורף בריכת דורה בנתניה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
בריכת החורף בפארק הרצליה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
ברכייה הבאסה בריכת חורף בהרצליה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
ברכייה שוחה בבריכת פארק הרצליה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

בריכת חורף רחובות

בריכת החורף של רחובות היא בריכה ותיקה, הממוקמת דרומית למושב ישרש, בלב שטח חקלאי, בין שדות ופרדסים. בחלקה חשופה ובחלקה מציפה הבריכה חורשת איקליפטוס. בריכה זו נחשבת לאחת מבריכות החורף העשירות והחשובות במישור החוף. בגוף המים ניתן להתרשם מעומדים של מני אגמון, בצעוני מצוי וכף צפרדע אזמלני. מתקיימים בה ארבעה מיני דו-חיים, אילנית מצויה, קרפדה ירוקה, חפרית מצויה וצפרדע נחלים. בבריכה מגוון גדול של סרטנים ייחודיים לבית גידול של בריכת חורף (תריסן, זימרגל, דפניתאים).

תושבי רחובות נאבקו לשימור אתר הבריכה במשותף עם החברה להגנת הטבע ואחרים, וכיום השטח במעמד של שמורת טבע מאושרת.

איך להגיע: לרשום בוויז: "שלולית חורף רחובות", כולל הליכה של כחצי שעה באזור חקלאי.
כמה עולה: חינם.

בריכת חורף ברחובות. סיון מרדוק, רט"ג, רשות הטבע והגנים
נמצאת בלב שטח חקלאי, בין שדות ופרדסים. בריכת החורף של רחובות/רשות הטבע והגנים, סיון מרדוק, רט"ג

בריכות חורף במתחם הלוחמים חולון-תל אביב

מקבץ של בריכות חורף שנמצאות בקו התפר שבין העיר חולון לתל אביב, הן שריד לגוף מים גדול יותר. מדובר על אחד האתרים הבודדים בהם התקיימו בעבר כל חמשת מיני הדו-חיים שאופייניים לאזור: צפרדע נחלים, קרפדה ירוקה, אילנית מצויה, טריטון פסים וחפרית מצויה. בגופי המים גם סרטנים ייחודיים לבריכות חורף (תריסן קשקש, זימרגל ובוצן) ועופות שונים (ברכיות, פרפור עקוד, אנפות לילה, לבניות קטנות ועוד). בין הצמחים ניתן להתרשם מאגמון ימי, בצעוני מצוי, כף צפרדע אזמלנית ושוש קוצני ונורית המים.

גופי מים ייחודיים אלה נחשפו לאורך השנים לפגיעה רבה, בין השאר כתוצאה מזיהום גופי המים, השלכת פסולת ופעילות פיתוח. לאחר הרתמות גופים שונים (הג"ס, החברה להגנת הטבע, אוניברסיטת ת"א ועיריית חולון), החל שיקום של האתר, בכלל זה ניקוי, טיפוח והנגשה לציבור, מתוכן במקום פארק טבע עירוני.

איך להגיע: לרשום בוויז "דרך משרד הרישוי חולון, רחוב הלוחמים". אפשר לחנות בחניית הקאנטרי קלאב של חולון (משם גישה לבריכה של חולון וניתן להמשיך בהליכה קצרה גם לבריכות של תל אביב).
כמה עולה: חינם.

בריכות חורף במתחם הלוחמים חולון-תל אביב. לירון גורן, רט"ג, רשות הטבע והגנים
בריכות החורף במתחם הלוחמים חולון-תל אביב/רשות הטבע והגנים, לירון גורן, רט"ג
סיקסק בריכת חורף יער חדרה. רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
סיקסק בבריכת חורף יער חדרה/רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully