וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חורבת פארג': הכפר היהודי שאתם לא מכירים בגולן

20.11.2020 / 0:46

חורבת פארג'? מי בכלל מכיר אותה? בקרוב, תכירו אותה גם אתם. נכון, זהו לא יעד העומד בפני עצמו אלא עצירה במהלך טיול בגולן, אבל זוהי בהחלט עצירה מרתקת, שמביאה עמה את ההנאה שבגילוי מקומות חדשים, וקצת סוריאליסטיים

יורט באיי גאלי חופשה בגולן/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

(בווידאו: עוד טיול מקסים ברמת הגולן)

על המקום: כביש 98 מוביל אל תצפיות מרהיבות, מעיינות פוטוגניים ואתרי מורשת קרב מרתקים. אבל את חורבת פארג' (קרויה גם פרג) מעטים מכירים. נכון, זהו לא יעד העומד בפני עצמו אלא עצירה במהלך טיול ברמת הגולן, אבל זוהי בהחלט עצירה מרתקת, שמביאה עמה את ההנאה שבגילוי מקומות חדשים.

חורבת פארג' משתרעת על פני עשרות דונמים ומנוקדת בלא מעט מבנים קדומים, הרוסים בחלקם, העשויים מסלעי בזלת חמורי סבר. שרידי הכפר, שהחל את ימיו בתקופה ההלניסטית והרומית, כוללים גם תקופה יהודית במאות הראשונות לספירה, ולאחריה, במאות ה-18 וה-19, גרו בו הצ'רקסים בתקופה שבה הכפר ששקק חיים.

ב-1976, לאחר שהגולן שב לישראל, התמקמו בבתי הכפר חניכים מתנועת "בני עקיבא", שהיו למתיישבים הראשונים של מושב יונתן, שעבר למקומו הקבוע ב-1978.

חורבת פארג' בגולן. איל שפירא, מערכת וואלה!
כפר ששקק חיים במאות ה-18 וה-19. חורבת פארג'/מערכת וואלה!, איל שפירא

מתחילים ללכת: כאן מתפתל שביל קווי קצר, ברמה של חילוץ עצמות בלבד (כקילומטר לכל כיוון). תחילתו בחורשת אקליפטוסים יפה והמשכו לצד המבנים הקדומים. השביל מסומן בצבעי "שביל הגולן" (לבן, כחול, ירוק). בתחילת השביל שווה לפנות שמאלה לרגע, לנטוש לרגע את שביל הגולן, ולהגיע לכמה מבנים צפופים. נסו לגלות תבליט נסתר, שבו אבן המעוטרת עם אשכול ענבים. כעת, אתם מוזמנים לחזור לשביל הטיול ולגלות הפתעות נוספות על הדרך.

חורבת פארג' בגולן. איל שפירא, מערכת וואלה!
גרם מדרגות מבזלת בחורבת פארג'/מערכת וואלה!, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: חשבתם ש"חורני" זו מילת גנאי? למעשה, חורן הוא חבל ארץ בדרום סוריה, וסגנון הבנייה המאפיין את חורבת פארג' קרוי "בניה חורנית". הסגנון מתאפיין באבני בזלת ובתקרת לוחות מבזלת הנתמכים באמצעות עמודים וקשתות. כאן תגלו קשתות יפות רבות, חלונות מעניינים בקירות הבזלת, גרמי מדרגות חצובים בבזלת ועוד.

חורבת פארג' בגולן. איל שפירא, מערכת וואלה!
עיטור יפהפה של אשכול ענבים בקיר הבזלת/מערכת וואלה!, איל שפירא

עוד משהו: במרחק קצר מכאן, ממתינה לכם בריכת אורחה (ג'וחדר). כעת אמנם הימים קרים מכדי לטבול בבריכת הקצינים היפה הזו, אבל זהו מקום נהדר לשכשוך רגליים בנוף ציורי, יחד עם קפה ונשנושים. כיף גדול. הגעה מכביש 98, כשמונה קילומטרים צפונית לרמת מגשימים.

חורבת פארג' בגולן. איל שפירא, מערכת וואלה!
אבני גזית מסותתות לתמיכה במבנה בחורבת פארג'/מערכת וואלה!, איל שפירא

לאכול בסביבה: ברוהאוס הגולן היא אופציה מעניינת בקצרין הסמוכה. המזנון הנייד Shimmys במושב חיספין מציע ארוחות קלות וטעימות - משקשוקה ועד סושי.

חורבת פארג' בגולן. איל שפירא, מערכת וואלה!
חלונות מאחד הבתים בחורבה, למטה שיח צלף קוצני/מערכת וואלה!, איל שפירא

להגיע: "חורבת פרג" בווייז (בלי האות א'). הכניסה לשביל אינה מכביש 98 אלא מפנייה ממנו לכיוון מערב, לדרך עפר. מחנים ליד שער בקר צר ומגיעים. אם שער כלי הרכב פתוח - הרווחתם כמה דקות הליכה. הכניסה אל המבנים והטיפוס עליהם אסורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully