וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להציץ אל בטן האדמה בשמורת נקיקי יפתח

12.11.2020 / 21:17

סדקים עמוקים שנוצרו בסלעי הגיר הקשים של הגליל העליון, יצרו את "נקיקי יפתח" - קניון קטן וקריר באורך של כמה מאות מטרים - שנחשב לתופעת טבע נדירה בכל המזרח התיכון

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: טיול בנחל מורן בגליל העליון)

על המקום: האם צריך להיות יורד ים עז-נפש כמו קפטן ג'יימס קוק בכדי לגלות חבלי ארץ חדשים? האם לא מספיק להיות, למשל, ילד בגן חובה? ובכן, מסורת מקומית עיקשת טוענת כי את הפלא הנהדר הזה, שאליו אתם עומדים להתמסר עוד מעט, גילו לפני שנים רבות כמה זאטוטים מקיבוץ יפתח הסמוך שבגליל העליון, שטיילו כאן בעת טיול גן שגרתי.

יוצאים לטיול עם הגן, מגלים חבל ארץ חדש, וזוכים בתהילת עולם. ככה פשוט.

על-פי אותה אגדה אורבנית (ובכן, "אורבנית" אינה המילה המתאימה לתיאור טבע כה דרמטי), הם גם אלו שהעניקו למקום את הכינוי "הקניון הקטן".

הקניון הקטן-גדול הזה הוא חלק משמורת טבע זעירה העונה לשם "נקיקי יפתח" (במקומות מסוימים היא נקראת גם "סדקי יפתח", אבל תהיו חייבים להודות שזה לא ממש שם שעושה חשק לבקר).

נקיקי יפתח. איל שפירא, איל שפירא
תופעת טבע נדירה באזור המזרח התיכון. נקיקי יפתח/איל שפירא, איל שפירא

אבל למה להגיע לכאן בעצם? בזכות הסדקים הקארסטיים העמוקים שנוצרו בסלעי הגיר הקשים המצויים מכל עבר, ונחשבים לתופעת טבע נדירה באזור המזרח התיכון כולו. הסדקים הללו נוצרו במשך עידן ועידנים, בעומק הקרקע, כך שאל תיתנו למילה "סדק" להטעות אתכם, כי חלקם מגיעים לעומק של יותר מחמישה מטרים.

ואם זה נראה מדליק, זה בטח גם מרגיש מדליק: פשוט צללו מטה, ורדו אל הערוצים האפלוליים והקרירים הללו באמצעות יתדות מתכת שהותקנו בהם.

וכידוע, מה שמרגיש למבוגרים כמו חמישה מטרים, מרגיש לילדים כמו 50 מטרים. אז תנו להם לעוף על נקיקי יפתח.

אנחנו מבטיחים לכם, למרות שמדובר במסלול של כמה מאות מטרים בלבד, אין לכם סיכוי קל שבקלים לשלוף מכאן את הילדים בשעות הקרובות. גם מיטב הצ'ופרים, הגאדג'טים, ההבטחות, האיומים והתחנונים לא יעזרו. וטוב שכך.

כך או אחרת, אם מכאן הם לא ייצאו עם חלום להיות מגלי ארצות - שום מקום כבר לא יעשה להם את זה.

נקיקי יפתח. איל שפירא, איל שפירא
מסלול של כמה מאות מטרים בלבד. מטייל בנקיקי יפתח/איל שפירא, איל שפירא

עוד משהו: הרי לא תיסעו עד לקצה הצפוני של הארץ רק כדי להלך בשביל של 400-500 מטרים בלבד. לכן, זהו טיול שמומלץ לבצעו כחלק מיום טיול שלם. בנוסף, כדאי לדעת שבאזור זה בדיוק חולפת "דרך נוף הרי נפתלי", שאורכה קצת יותר מעשרה ק"מ והיא מציעה לא רק תצפיות אלא גם נקודות מנצחות לפיקניק ממושך. מול הנוף כמובן.

ואם אתם כבר כאן, דלגו ל"מצפור יפתח", הממוקם מול הכניסה לקיבוץ יפתח. מכאן תגלו תצפית מעולה לכיוון מזרח - אל רחבי עמק החולה, רמת הגולן וגם לחרמון שמבצבץ שם במרחק.

נקיקי יפתח. איל שפירא, איל שפירא
ערוצים אפלוליים וקרירים שניתן להגיע אליהם באמצעות יתדות מתכת שהותקנו/איל שפירא, איל שפירא

לעשות רושם על החבר'ה: ברגע שמישהו יעלה את השאלה המתבקשת "כיצד הכל נוצר?", עטו על עצמכם ארשת של מורי דרך וספרו כי המסלע המקומי הומס במרוצת מאות אלפי שנים, כאשר המים יצרו בו מערות קטנות. בהמשך, חלקן העליון של המערות התמוטט, ומה שנותר הוא אותו סדק פתוח לשמים שבו אתם עכשיו נמצאים ולא מוכנים לחזור הביתה. אז בבקשה.

נקיקי יפתח. איל שפירא, איל שפירא
המסלע המקומי בסדקי יפתח הומס במרוצת מאות אלפי שנים/איל שפירא, איל שפירא

לאכול בסביבה: מסעדת תנורין בצומת כח או מסעדת הבשרים ברוהאוס הגולן, הממוקמת במבשלת בירה.

נקיקי יפתח. איל שפירא, איל שפירא
אל תנסו את זה לא בבית. ילד חמוד קופץ בנקיקי יפתח/איל שפירא, איל שפירא

להגיע: "נקיקי יפתח" בווייז. המסלול מסומן בסימון שבילים כחול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully