שקיעה במלון הילטון נורת'הולם באיי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שקיעה במלון הילטון נורת'הולם באיי סיישל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

חופשה בטורקיז-אדום

זיו ריינשטיין, איי סיישל

27.11.2020 / 7:53

אחרי שהיתה סגורה 8 חודשים, נפתחה בשבוע שעבר סיישל לתיירים, כשהישראלים כבר עומדים בתור להחתים דרכון. זיו ריינשטיין עלה על טיסה של 6 שעות מת"א, כדי לנחות ביעד שהיה שמור עד כה רק לזוגות ועשירים, וגילה שקלישאת גן העדן עשויה להיות נכונה

אם אפשר לזקוף משהו חיובי לקורונה בהקשר של ישראל, זה שהנגיף פשוט "פתח" לנו יעד חדש וחלומי שלא היה כמעט על מפת החופשות שלנו. "סיישל היה מאז ומתמיד יעד של ירח דבש וזוגות, אבל בשנה האחרונה בגלל הקוביד-19, עשו פה חשיבה מחדש והוא 'הונגש' גם למשפחות", אומר צ'ארלס ג'ונסון, סמנכ"ל חברת התעופה של אייר סיישל, עת אנחנו יושבים לארוחת בוקר במלון הילטון. לדבריו, זוהי גם אחת התקופות המוזלות ביותר להגיע לאיים. "הדולר היה שווה ל-13 רופי (סיישלי - ז.ר) ועתה זה 21 רופי", הוא מסביר.

מלון הילטון נורת'הולם ריזורט אנד ספא הוא ריזורט יוקרתי למבוגרים בלבד. יש בו 56 וילות, ביניהן 20 עם בריכה פרטית, ומחיר לילה בו מתחיל ב-300 אירו ויותר, תלוי בעונה. מעבר ללאקשרי שמציע המלון, שמו יצא למרחוק בזכות השקיעות היפות ביותר בחוף הצפוני של סיישל, שצובעות בשעת בין ערביים את השמיים בצהוב-כתום-אדום - המראה באמת שומט לסתות.

לאט לאט הם מגיעים, זוגות-זוגות, ממש כמו בתיבת נוח, למסעדה שבה מוגשת ארוחת הבוקר א-לה קארט, ולא בבופה כמו פעם. הקורונה טרפה את הקלפים, כידוע, וההיגיינה היא שם המשחק. עם זאת, גם בהילטון הזוגי, הבינו שהם חייבים להתגמש ולהתחיל לפתוח את הריזורט שהיה סגור חודשים לקהל יותר רחב, רוצה אומר משפחות, כדי לצמצם הפסדים ולשים כמה לירות (או רופיות) בכיס.

צפו: המקומות המדהימים שתיעדנו בסיישל השבוע

איי סיישל/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

יותר מ-90% מההכנסה במדינה באה מתיירות

סיישל היתה סגורה לתיירים מאז מרץ השנה. מדובר בשמונה חודשים שבהם המשאב הכי גדול ומכניס של מדינת האיים הקטנה - התיירות - ספג מכה כמעט אנושה. "יותר מ-90 אחוזים מההכנסה שלנו מקורה בתיירות", מסבירה כריסטיאנה מנהלת לשכת התיירות במדינה. לדבריה, כ-350 אלף תיירים באים לסיישל בממוצע בשנה רגילה, אלף איש בכל יום, כשהרוב גרמנים, אחריהם צרפתים, אנגלים, איטלקים, שווייצרים וחברינו החדשים מאיחוד האמירויות הערביות.

אחד מהנסיכים שלה הגיע בדיוק כשחלפתי על ספינת טילים ששמרה עליו בריזורט שלו לאורך כל חופשתו, הסביר הנהג. עתה הסיישלים מתכוננים גם לישראלים, שכאמור, החלו לכבוש את האי עם חידוש הטיסות הישירות בשבוע שעבר.

איי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
התיירים באים בשביל המראות האלה. חוף במלון אפיליה, סיישל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

לאייר סיישל יש עתה ארבע טיסות ישירות, ולהן תתווסף טיסה נוספת בימים הקרובים. תוסיפו חמש טיסות של ארקיע ושלוש של אל על מהחודש הבא, וקיבלתם שיירה אווירית של ישראלים שכנראה יציפו בעיקר בחודש הבא - חנוכה - את סיישל הקטנה. "חשבנו שיהיו לנו שתי טיסות בשבוע אבל הוספנו עוד טיסה והיא התמלאה בשעתיים", אומר ג'ונסון על הטירוף של הישראלים. "היינו בהלם, כי היו לנו שיאי מכירות מדהימים בישראל". לדבריו, לפני הקורונה לקח לחברה שלושה חודשים למלא טיסה, אבל בחנוכה מתכננת רק אייר סיישל לבדה להפעיל 10 טיסות שבועיות בקו תל אביב סיישל. "הכוונה שהישראלים יגיעו לפה במספרים יפים עד פסח", הוא מסכם את ההצלחה.

מטוס אייר סיישל באי מאהה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מתכוונת להפעיל 10 טיסות שבועיות בקו. מטוס אייר סיישל באי מאהה, השבוע/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

ירושה מהבריטים

איי סיישל הקטנה נמצאת במזרח אפריקה, כמדינה של 130 איים שצצים מתוך האוקיינוס ההודי. הבירה ויקטוריה שוכנת באי הגדול, מאהה (Mahé), שבו גם שדה התעופה הקטן והלא ממוזג שלה. המדינה נוסדה ב-29 ביוני 1976 - ממש באותו יום ושנה שבהם "נוסד" כותב שורות אלה - מה שבמדינות מתוקנות היה מקנה לי אזרחות כבוד ובית המשקיף לים. אבל אני כנראה אאלץ להסתפק, כמו שאר חבריי למולדת, בחבילת נופש באחד הריזורטים היקרים שלה.

99 אלף איש בלבד חיים בה, רובם נוצרים קתולים, שחיים מהתיירות וגם מגדלים מנגו ובננות (יש פה 15 סוגי בננות, ביניהם בננה אדומה), וגם דגי טונה שמייצאים. השפה הרווחת במדינה היא קריאולית, ואחריה אנגלית וצרפתית שנלמדות בבתי הספר - ירושה מהימים שבהם שלטו ועשקו הפרנקים והבריטים את איי האזור, כמו מאוריציוס השכנה. מהבריטים הם ירשו גם את הנהיגה בצד שמאל. מהצרפתים, דווקא את שם המדינה, שקרויה על שם שר האוצר הצרפתי ז'אן מורו דה סיישל, שכיהן בממשלה הצרפתית במאה ה-18, עת השתלטה על האיים.

האי עדן באיי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בסיישל 130 איים שצצים מתוך האוקיינוס ההודי. מבט על האי עדן המיושב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

צפו בישראלים שהגיעו לסיישל בשבוע שעבר

בווידאו: מלון הילטון נורת'הולם באיי סיישל/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: שאול אדם

כמו גלויה משאטרסטוק

אני נוסע עם נהג מקומי לאחת הנקודות היפות לצילום של ים טורקיז ועצי קוקוס שנשלחים אליו מחוף לבן. הסיישלים קוראים לחוף "אנס רואייה", שנכתב בכלל בקריאולית כ-Anse Royale. לידו נמצאת גם אוניברסיטת סיישל. על החוף אבני גרניט אפור, הסלע המקומי של האיים, שמקורו בהתפרצות געשית לפני מיליוני שנים. המראה יפה, מדהים, וואו, יאללה לאינסטוש. כל מה שהישראלים באו בשבילו נמצא כאן. אבל עם הזמן, אתה מבין שכל נקודה באי מייצרת את אותו ויז'ואל של גלויה משאטרסטוק, שאף פעם לא נמאס לראות.

ועבור אותו צילום באים התיירים לגן העדן הזה - צירוף מילים שכבר הלך ונשחק באין סוף כתבות. אבל בסיישל אני חושב שראיתי את החופים היפים ביותר באפריקה. לא אלו של מאוריציוס, גם לא אלו של זנזיבר, משתווים לדעתי ל-50 הגוונים של כחול, לעצי הקוקוס שיוצאים מהחול הלבן ומשתפלים מטה ולטמפרטורת המים הדי מושלמת שכוללת זרמים חמים וקרירים בו"ז.

איי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אחת מהנקודות היפות ביותר לצילום. החוף ב-Anse Royale/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
חוף אונס לאציו איי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
נחשב לחוף היפה ביותר באיים. חוף אונס לאציו באי פרלין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מה מצפים ממשטרה שהסמל שלה הוא עץ קוקוס וצב?

אבל מעבר לבטן-גב שתעשו כאן, אין לאיים יותר מדי מה להציע, בטח לא בתקופה זו. המוזיאונים הקטנים עדיין סגורים, גם המסעדות סגורות וגם חיי לילה לא בדיוק תמצאו פה. למרות שהנהג המליץ על כמה מועדונים וברים מקומיים, כמו Box to Box ו-Grand cas שבהם משמיעים מוזיקה מעורבת - מרגאיי ועד טכנו - "אבל אסור לרקוד בגלל הקורונה", הוא הסביר.

גם פשע לא ממש תמצאו באי, והתחושה לתייר היא של בטחון ושלווה, למרות שמי שחי באי מספר שיש לא מעט מכורים להרואין ושאר בעיות סמים - מה שמייצר פה ושם גניבות אבל לא פשעי רצח או אונס. "המשטרה פה מושחתת", מסביר לי הנהג, "הם לא מבקשים שוחד אבל לא מזיזים את התחת לכל אירוע". אבל מה מצפים ממשטרה שהסמל שלה הוא עץ קוקוס ירוק וצב גדול מתחתיו? שירדפו אחרי פושעים או שישבו בים ויעשנו גאנג'ה, כפי שיציעו לכם כמה ראסטפארי כשתעברו בחופים.

סמל משטרת סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
כל כך חמוד - עץ קוקוס וצב ענק. סמל משטרת סיישל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

ה"מלך של הקוקוסים"

כשנמאס מהחופים התכולים של מאהה, כדאי לקחת טיסה (יקרה) של 20 דקות, או מעבורת (מוזלת) של לאי פרלין (Praslin). הטיסה של אייר סיישל, שטסה בסך הכל לחמישה יעדים בינלאומיים (מאוריציוס, מומבאי, המלדיביים, יוהנסבורג ותל אביב), מתבצעת במטוס קטנטן, עם 20 מושבים ונוף של ים טורקיז שניבט מכל אחד מחלונות המטוס. היושבים בשורה הראשונה ממש יכולים לגעת בצמד הטייסים, ואפילו להושיט יד ולהטיס את המטוס.

פרלין הוא אי בגודל 4X11 ק"מ, ומעבר לחופיו היפים, אחת האטרקציות הכי חשובות ומעניינות בו הוא פארק ואלה דה מאי (Vallee de Mai), שהוא גם אתר מורשת עולם של אונסק"ו הקטן ביותר בעולם. בשמורת הטבע הזעירה הזו גדלים באופן אנדמי שישה דקלי קוקוס, ביניהם ה"מלך של הקוקוסים" - קוקו דה מיי (Coco de Mer - הקוקוס של הים), שהגזע שלו יוצא מתוך המים. לפרי של העץ לוקח 7-6 שנים, מהזמן שהוא נוצר מהפרח - ועד שהוא בשל ונופל מהעץ. תגדלו ילד, תשלחו אותו לכיתה א', והקוקו עדיין יהיה על העץ. טירוף! הפרי יכול לשקול גם 20 ק"ג, והמדריכה בפארק מזהירה, "שימו לב שהוא לא ייפול עליכם, אחרת אתם נשארים בגן עדן לעד". כה חשוב הפרי של קוקו דה מאי, עד שהוא מוגן בחוק ואסור לקטוף אותו, כי מהזרעים שלו מייצרים את הדור הבא של הקוקוס המטורף הזה שגדל רק באי פרלין. אפילו החותמת בדרכון בביקורת הגבולות בסיישל היא של הפרי, שבינינו די מזכיר אשכים או ישבן. אבל אולי זה רק הדמיון שלי.

קוקו דה מר בפארק ואלה דה מאי בסיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
7 שנים עד שהוא נופל. מדינה, המדריכה, מחזיקה את פרי הקוקו דה מר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

אשת העכביש

דבר אחר שכדאי לראות בסיור של שעה ורבע בפארק הטבע המוצל הזה, הוא את התוכי השחור, הציפור הלאומית של סיישל, שגם היא אנדמית למקום. התוכי אומנם נראה שחור מרחוק, אבל מקרוב יש לו צבעים נוספים. גם עכבישי פאלם (Palm Spider), שנקראים fl לא עקב הדקלים (Palm tree) אלא על פי גודלם שמגיע לגודל כף היד, נמצאים כשהם טווים קורי ענק מרשימים. הנקבה הענקית מזדווגת עם הזכר הקטן, ואז מוציאה אותו להורג.

אי נוסף שרבים פוקדים בימים רגילים, אבל נמצא עקב הקורונה בחוסר איוש תיירותי גדול, הוא לה דיג (La Digue). זהו האי המאוכלס השלישי בגודלו בסיישל ונמצא מזרחית לפרלין. אין בו שדה תעופה, ואם החלטתם כן להגיע אליו, תצטרכו לקחת מעבורת מפרלין.

עכביש פאלם בפארק ואלה דה מיי באי פרלין באיי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מגיע לגודל כף יד של אדם. עכביש פאלם בפארק ואלה דה מאי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

שופינג? לא כאן

האוכל המקומי בסיישל מתבסס, איך לא, על דגת הים. דגי טונה, שרימפסים וגם דגים שאתם לא מכירים נמכרים בכל מסעדה. מעבר לכך, הג'אנק פוד המערבי, כמו פסטות, פיצות או המבורגרים בינוני לגמרי. הצ'יפס דווקא טעים ומטוגן היטב. המקומיים נוהגים גם ברד פרוט (Bread Fruit) שנקרא "פרי עץ הלחם" וצולים את הפרי שלו מעל האש. בנוגע למשקה לאומי, אז הרום הוא המשקה האלכוהולי הנפוץ במדינה. יש אפילו מותג מקומי בשם טאקאמאקה (Takamaka), ויש גם בירה מקומית בשם סייברו (Seybrew), שטעמה כבירה מכבי שלנו.

מעבר לכך, די תשכחו משופינג. קניונים אין, החנויות לא מחזיקות מותגים ובאלו שכן אפשר לדוג משהו יש מוכרים סינים שהביאו ג'אנק מסין ומוכרים אותו במאות אחוזים יותר. השוק המקומי בוויקטוריה אינו מראה מלבב, אבל בהחלט אפשר להעביר בו שעתיים, להיכנס למתחם הפירות והירקות, שבו מוכרים גם דגים טריים, ומעבר לכך חנויות של צעצועי ילדים ופיצוציות מוזנחות שמנהלים הודים או סרילנקים.

שוק בעיר הבירה ויקטוריה בסיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אין יותר מדי מה לעשות בו, אבל שווה ביקור קצר. השוק בבירה ויקטוריה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שוק בעיר הבירה ויקטוריה בסיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מוכרת בשוק המקומי עמוסה בכל טוב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בואו נהיה ראויים לגן העדן

בתי המלון, כאמור, הם של הביוקר כמו הילטון נורת'הולם ריזורט אנד ספא, או מלון אפיליה, חביב הישראלים, שמציע יופי של מרחבים, חמש מסעדות וכמה בריכות לצד החוף, וכמובן ה"פור סיזנס" היוקרתי מאוד - בכולם תיאלצו להיפרד מכמה מאות דולרים ללילה - אבל לאחרונה החלו מלונות פשוטים יותר להציע לינה גם ב150-100 דולרים ללילה, אבל פחות מזה לא תמצאו (וזה עדיין יותר זול מלילה במלון ישראל).

מעבר לזה, הרבה עברית מציפה את האיים בימים אלה, וזה רק יילך ויגבר. גם הישראלי המכוער "קנה כרטיס" לסיישל, ואפילו במלון הילטון היוקרתי ראיתי זוג שפיצח גרעינים והשאיר את הקליפות על השולחן כשהלך. אחרים שתו פחיות רד בול והשאירו לידן גפרורים שרופים, ובדלי סיגריות הועפו לשיחים. אחד מהישראלים גם אמר לי שהוא מצא בדלים גם בתוך הבריכה. זו תקופה חדשה, יעד חדש ואנשים חדשים שעוד לא מכירים אותנו - אולי ננסה להתנהג ולו פעם אחת כמו בני אדם (וחווה), כדי שלא יגרשו אותנו, שוב, מגן העדן.

שקיעה במלון הילטון נורת'הולם באיי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בשביל רגעים כאלה שווה ללון כאן, ולא רק. השקיעה ממלון הילטון נורת'הולם/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
שקיעה במלון הילטון נורת'הולם באיי סיישל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ללא פילטר. וכך השקיעה נראית כמה דקות אחרי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

*הכותב אורח של חברת אייר סיישל ומשרד התיירות של סיישל (STB)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully