וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולנו ידענו, אבל עכשיו זה מדעי: שירותי המטוס הם המקום הכי מסוכן להידבק בקורונה

חוקרים בדרום קוריאה ניתחו לעומק נתוני טיסה שהגיעה מאיטליה בשיא התפרצות נגיף הקורונה. הם הצליחו לקבוע כי תאי השירותים הם המקום הכי מידבק במטוס

בווידאו: שר החוץ היווני על הסכם חידוש הטיסות עם ישראל/דוברות משרד החוץ

(בווידאו: ישראל ויוון סיכמו על חידוש הטיסות 13.8.20)

כידוע, מרחבים ציבוריים משותפים שכרוכים במגע רב, יהיו הגרועים ביותר בכל הקשור להפצת נגיף הקורונה. כעת, מחקר חדש מגלה את מה שכולנו ידענו באינטואיציה שלנו: השירותים במטוס הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר להדבקה, וזאת לעומת מקומות אחרים בכלי הטיס.

מחקר שבוצע על טיסה מישראל: סיכוי נמוך להעברת נגיף הקורונה במטוסים

המחקר, שבוצע בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת Soonchunhyang שבסיאול, דרום קוריאה,
בדק לעומק נתונים מטיסה שעשתה את דרכה ממילאנו שבאיטליה אל סאול. הטיסה נערכה ב-31 במרץ השנה, בעת שאיטליה התמודדה עם התפרצות הנגיף במספרים גבוהים.

שירותים במטוס. Shutterstock, ShutterStock
מחקר מצא: השירותים במטוס הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר להדבקה/ShutterStock, Shutterstock

לאחר נחיתת המטוס, נשלחו לבידוד כל הנוסעים

בטיסה, שהוגדרה "טיסת פינוי", היו 310 נוסעים, כאשר 11 מהם סבלו לפני הטיסה מתסמיני המחלה, אך אלו נעלמו זמן קצר לפני עלייתם למטוס. 299 הנוסעים האחרים הקפידו לשמור על ריחוק חברתי לפני מועד הטיסה, ואף הצטיידו במסכות N95 איכותיות. המסכות הורדו מפניהם רק בעת הגשת הארוחות במטוס ובעת השימוש בתאי השירותים. לאחר נחיתת המטוס ביעדו, נשלחו לבידוד כל הנוסעים, למשך שבועיים.

יום אחד לאחר תחילת הבידוד, שישה נוסעים נמצאו חיוביים לנגיף, וזאת למרות שלא היו להם כל תסמינים. עם זאת, ביום האחרון של הבידוד, נוסעת נוספת נמצאה חיובית לנגיף, מה שמרמז כי האשם הוא בטיסה עצמה. במהלך אותה טיסה, הנוסעת עשתה שימוש בשירותי המטוס.

נוסעים טיסה. ShutterStock
בתי קפה ותיירים בימים יפים יותר בעיר העתיקה של רוביני, קרואטיה/ShutterStock

השירותים: קשר עקיף עם הנגיף

"בטיסה ממילאנו שבאיטליה לדרום קוריאה, הנוסעת חבשה מסכת N95, למעט בזמן שבו השתמשה בשירותים", כתבו עורכי המחקר. "השירותים הללו היו משותפים לנוסעים שישבו בקרבת מקום, כולל חולה אסימפטומטי. הנוסעת ישבה במרחק של שלוש שורות מאותו חולה. בהתחשב בעובדה שלפני הטיסה היא הקפידה על בידוד במשך שלושה שבועות בביתה שבאיטליה, ואף לא השתמשה בתחבורה ציבורית בכדי להגיע לנמל התעופה, סביר מאוד להניח שהיא נדבקה באמצעות הקשר העקיף עם אותו חולה בטיסה".

במחקר אף צוינה העובדה כי הודות לאופי מסנני מיזוג האוויר במטוסי נוסעים, אין זה סביר שהנגיף התפשט באוויר אלא באמצעות מגע עקיף, כגון השירותים המשותפים לנוסעים.

עוד נמסר כי "הודות לנהלי בקרת זיהום קפדניים לפני ובמהלך הטיסה, כגון בדיקה מקדימה של נוסעים ואנשי צוות, ההסבר המתקבל על הדעת להעברת הנגיף הוא כי הנוסעת נדבקה בידי נוסע אסימפטומטי אך נגוע, בזמן השימוש בשירותים".

ה-Sun, שדיווח על המחקר החדש, מציין כי חברות תעופה רבות מחייבות לחבוש מסכות במשך זמן הטיסה כולה, ומעודדות את הנוסעים לרחוץ ידיים בתדירות גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully