וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוון מחכים לישראלים: המחירים, האיים ואיפה יש אפס נדבקים?

סיון זמיר

7.5.2020 / 11:19

התיירות ביוון היא לא עוד ענף כלכלי - היא ה-ענף שמקיים את התושבים. לכן לקחו את משבר הקורונה ברצינות וסגרו את כל המדינה מוקדם מאוד. עכשיו, עם מספר נדבקים זעום יחסית ואיים שלא נדבק בהם אף אדם, הם מוכנים לקבל את הישראלים ובמחירים זולים ב-30% מהקיץ אשתקד

צפון יוון ההררית/צילום: איל שפירא, עריכה: ניר חן

בווידאו: מעיינות וידומאטיס בצפון יוון

זה לא פלא שיוון כבר נערכת לחזרת התיירים כבר עוד חודשיים. היא הגיבה במהירות רבה למגפת הקורונה העולמית וסגרה את כל העסקים, בתי הספר, נמלי התעופה ולמעשה את כל השוק עוד לפני מקרה המוות הראשון.

יוון, שמערכת הבריאות שלה אינה מוכנה למה שקרה כמו אצל שכנתה ממערב, איטליה, לא יכלה להכיל את אותם מימדי התמותה של ארץ המגף ולכן הכל קרה בה מהר, מהר מאוד. באופן מפתיע, תושבי יוון המאד "מרדניים" הגיבו היטב להוראות השלטון, וכל הטיפול הונח לניהול על ידי אנשי מקצוע בכירים מתחום הבריאות שיצרו "אווירה מחייבת", והנה עכשיו כחודשיים וקצת מתחילת המשבר - יוון מצויה בנקודה מצויינת להיות אחת המדינות הראשונות שיקלטו תיירים מהעולם, ובהם ישראלים.

לא רק שמספר המתים בה מהנגיף נמוך מישראל (היום 147), כמו גם פחות מרבע מכמות הנדבקים מישראל (היום 2,663), דבר נוסף שעזר ליוון לקום על הרגליים בימים אלה היא התקופה שבה פרצה המחלה - בחודשים פברואר-מרץ - הרבה לפני עונת התיירות ובשיא החורף, כשיוון הייתה כמעט ריקה מתיירות. חלק מההצלחה בהדיפת המגיפה בא לידי ביטוי בכך, שבאזורים מסויימים של יוון וברוב האיים של יוון יש אפס נדבקים. כדי לשמור על הכמות הנמוכה של הנדבקים ביעדים אלה, יוון גם חסמה את האפשרות להגיע לאיים למי שאינו תושב האיים, ובנוסף חסמה את הכבישים המחברים בין מחוזות יוון השונים.

חצי אי פיליון. Costas zissis, אתר רשמי
הרבה מרחבים של טבע, הרים וחופים. חצי אי פיליון/אתר רשמי, Costas zissis

מכשירים את המדינה לתיירים

מלבד בריאות התושבים ביעדים אלה והיעדר בתי חולים גדולים באיים הקטנים, יוון גם חשבה קדימה לעבר עונת התיירות, ושמרה על יעדי הנופש נקיים מקורונה. יוון, ש-30 אחוזים מהתל"ג שלה תלויים בתיירות, ניסתה בדרך זו לשמור על היעדים שמכניסים לה הכי הרבה כסף, והצליחה בכך בצורה מצוינת.

גם באיים יחסית ידועים וגדולים, מספרי הנדבקים בנגיף היו נמוכים מאוד וברוב האיים, כאמור, אפס אחוזי הדבקה. ב-4 במאי יוון נקטה בשלב הראשון של הסרת הסגר, וזאת על ידי תוכנית מסודרת להסרתו בשלבים, כל זאת תוך עדכון יומי בהתאמה למספר הנדבקים החדשים. בשלב הראשון יוון פתחה את אפשרות הניוד של האזרחים בתוך המחוז שבו הם חיים, נפתחו עסקים קטנים וגם שירותים ציבוריים, כאשר פתיחת בתי ספר וחנויות גדולות נשמרת לשלב השני, שבו גם תאופשר תנועה של אזרחים בין כל אזורי המדינה. שלב זה אמור לצאת לדרך ב- 18 במאי.

השלב הבא, ב-1 ביוני, הוא שלב חשוב במיוחד עבור הכלכלה היוונית, עת שתיירות הפנים אמורה להתחיל לפעול ובתי מלון עונתיים יהיו רשאים לפתוח את המלונות, כמו גם בעלי וילות, כשחודש יוני הולך להיות מבוסס רק על תיירות מקומית. תוך כדי, ממשלת יוון ומשרד התיירות היווני עסוקים כבר בהכנת הפרוטוקולים לפתיחת התיירות הבין-לאומית ליוון, שתתמקד השנה רק בתיירות ממדינות בהן הוירוס לא התפשט באופן נרחב. בין המדינות הללו ניתן למצוא את ישראל, דנמרק, אוסטריה, לבנון, קפריסין ועוד מספר מדינות מאזור הבלקן. התוכנית של יוון היא, שאם מספרי החולים ימשיכו להיות במגמת ירידה, עונת התיירות תיפתח באופן רשמי בתאריך ב-1 ביולי.

עוד בוואלה!

מהכי יפה ועד הכי משפחתי: 19 האיים היווניים הטובים ביותר

לכתבה המלאה
צומרקה צפון יוון ההררית. משה פילברג, אתר רשמי
בזכות המרחבים העצומים, לא נוצר כאן עומס. צומרקה, צפון יוון ההררית/אתר רשמי, משה פילברג

מחירים באמת חסרי תקדים

בשל עובדה שהתיירות השנה ליוון תגיע ממספר קטן של מדינות, ובשל העובדה שתיירים מסויימים גם ממדינות אלה עשויים לגלות חשש מסויים מטיסות - הצפי הוא שהקיץ השנה ביוון לא היה עמוס בתיירים, גם ביעדי התיירות המפורסמים שלה. בשל נתון זה, מלונות רבים, וילות וגם חברות תעופה לא יהיו בתפוסה מלאה והיוונים מציעים כרגע מחירים באמת חסרי תקדים למזמינים עכשיו, כלומר מראש.

ייתכן וככל שהוודאות בדבר פתיחת העונה תלך ותצבור תאוצה, בהמשך לדיווחים מיוון על ירידה בהדבקה, המחירים יתאזנו כלפי מעלה, אבל עכשיו הסיסמא "מי שאופטימי - מרוויח" נכונה יותר מתמיד ובימים האחרונים כבר יש הזמנות חדשות של ישראלים ליעדי יוון השונים. רוב ההזמנות החדשות הן בעיקר לאיים פחות ידועים שנחשבים ליעדים בטוחים, וכן מעט הזמנות לכרתים, מיקונוס וגם לחצי האי פיליון וצפון יוון ההררית.

לדוגמה, מלונות 5 כוכבים ביעדי הנופש המפורסמים, שמכרו בשנה שעברה לילה ב-300-250 אירו, מציעים את אותם החדרים בדיוק ב-180-150 אירו ללילה ובהתאמה למלונות קטנים יותר. מי שיחפש טוב יוכל למצוא יופי של אפשרויות גם במחירים של עד 100 אירו ללילה. גם בעלי הווילות ביוון מורידים מחירים בערכים של 30-10 אחוזים פחות ממחירי השנה שעברה. אגב משיטוט באתרי הזמנת הטיסות, נצפו מחירים של בין 190 דולר ל-300 דולרים פלוס מינוס, לטיסות לכמעט רוב יעדי יוון.

חופשה ביוון שעלתה למשפחה בת ארבע נפשות כ-5,000 אירו בשנת 2019, תעלה השנה כ-3,500 אירו בלבד. זוגות ללא ילדים או משפחות קטנות יותר, יכולים לסגור חופשה של שבוע בעלות של כ-2,500 אירו, כמובן הכל תלוי ברמת המלון. בנוסף, יעדים שנחשבים ליעדי תיירות יוקרה, כמו סנטוריני או מיקונוס, צפויים השנה להיות מוזלים באופן דרמטי. משפחה שתרצה לטייל בצפון יוון, בזגוריה צומרקה וחצי האי פיליון, לעשרה ימים בממוצע ותזדקק גם לרכב שכור, תשלם סביב ה-5,000 אירו. אותו הטיול בדיוק בשנה שעברה היה עולה להם כ-7,000 אירו, זאת בעיקר בשל ירידת מחירי הטיסות וגם מחירי השכרת הרכב.

ממש בימים אלה מתפרסמות הטיסות שנפתחו כבר לאיים, כגון כרתים, מיקונוס, רודוס וקוס וגם טיסות לאתונה וסלוניקי, שמהן ניתן להתחיל טיול ביוון או לרדת "לאיים הנקיים" והקטנים יותר.

כיכר מונסטראקי האקרופוליס באתונה. Costas zissis, אתר רשמי
בימים אלה נפתחות הטיסות לבירת יוון. כיכר מונסטראקי והאקרופוליס באתונה/אתר רשמי, Costas zissis

חוקי ההיגיינה של יוון

מבחינת נהלים בעידן הקורונה, בימים אלה ממש עובד האיחוד האירופי על ניסוח של "חוקי היגיינה" שיחייבו את העוסקים בתיירות במדינות האיחוד, שיוון נמנית עמן, לשמירה על נהלים שיפחיתו את ההדבקה בקורונה. כך למשל, ביטול הבופה במלונות הגדולים ומעבר להגשה עצמאית, נהלי חיטוי מתקדמים שיבוצעו יותר מפעם אחד מדי יום במלונות, ריחוק חברתי במסעדות, ברים ופאבים כדי לא לאפשר התקהלויות של מעל 20-10 איש ועוד. כבר ב-24 במאי היוונים יחזרו למסעדות, כאשר יש איסור ישיבה של יותר מארבעה איש בשולחן, אלה אם הם מאותה המשפחה. הקיץ הזה יהיה קצת שונה ונזדקק להיות יותר קשובים לנהלים, אבל יש גם צד חיובי - הרבה פחות תיירים.

התיירות השנה ליוון תהיה שונה באופייה מהתיירות בשנים עברו, לפחות ביעדי נופש כמו כרתים, רודוס, מיקונוס, סנטוריני, סקיאתוס והאיים המפורסמים הנוספים. נראה שהישראלים יעדיפו פחות מלונות הכל כלול או דילים וחבילות נופש, ויזמינו יותר חופשה של טיסה ומלון בנפרד על מנת לבחור לעצמם את המיקום, המלון או הווילה הספציפית שבה הם ירצו לנפוש. אגב זה גם אופי התיירות הקבוע באיים הפחות מוכרים של יוון. כן, אותם איים שיש להם אפס אחוזי הדבקה מקורונה, כמו סיפנוס, אנדרוס, פארוס, נאקסוס, לפקדה, מילוס, טינוס, סירוס, סקופלוס, טינוס, אגיסטרי, ספצאס והרשימה עוד ארוכה.

ליוון כ-280 איים מיושבים שבהם ניתן לנפוש ולטייל, מתוכם 276 ללא מקרי קורונה בכלל וגם באלה שכן התגלו מקרים, מדובר על מקרים בודדים בלבד שהחולים בהם כבר הבריאו. לחלק גדול מהאיים ניתן להגיע בטיסה ולאחר מכן בהפלגה, ולחלק ניתן להגיע בטיסה פנימית ביוון (אלה פועלות כל הזמן ופעלו גם בימי שיא המשבר). אגב, ההפלגות לכל האיים של יוון יתחדשו גם הם ב-1 ביולי על-פי התוכנית של משרד התיירות היווני.

עוד כמה יעדים שהולכים להיות הלהיט של יוון בקיץ הנוכחי, הם יעדי הטבע הפראי של יוון. באזורים אלה, גם בעונות תיירות רגילות, לא תמצאו גם ככה המון תיירים, אז השנה על אחת כמה וכמה. מדובר באזורים המאפשרים טיולים בטבע ולעתים ניתן גם לשלב אותם עם תיירות חוף. כך למשל, חצי האי פיליון והאיים הספוראדים הצמודים לו הם אזור כזה שכולל הרבה מרחבים של טבע, הרים, חופים, נחלים וכפרים קטנים. אין ספק שאם יש מקום שמשלב גם טבע וגם חוף וכל זאת ללא הרבה תיירים, הוא חצי האי פיליון, המצוי כשלוש שעות נסיעה מאתונה צפונה, או שעתיים וקצת דרומית מסלוניקי.

יעד נוסף שמהווה את שיא הפאר הטבעי של יוון, הוא מחוז אפירוס בצפון-מערב המדינה. זהו אזור עם מקרים בודדים של קורונה ועם טבע מרהיב ונדיר. בשנים האחרונות ישראלים חובבי טבע וטיולים פוקדים את כפרי זגוריה וצומרקה המצויים במחוז אפירוס, בכמויות הולכות וגדלות ועדיין, בזכות המרחבים העצומים, לא נוצר כאן עומס. גם ביעדים אלה של יוון, בשל הפגיעה בתיירות, המחירים למלונות כרגע נמצאים בירידה משמעותית של 30-20 אחוזים ביחס למחירים של שנה שעברה.

נהר הוידומאטיס כפרי זגוריה ביוון. סיון זמיר, אתר רשמי
המחירים ירדו בהשוואה לקיץ אשתקד. נהר הווידומאטיס בין כפרי זגוריה ביוון/אתר רשמי, סיון זמיר

"ברית המדינות הנקיות"

לסיכום, נראה שהמלחמה והתגובה המהירה של יוון לקורונה, הולכת להוביל לכך שיוון וגם קפריסין יהיו שתי המדינות שהתיירות אליהן תיפתח כבר בקיץ נוכחי. יוון וישראל מצויות ב"ברית המדינות הנקיות" - ברית שהוקמה על מנת לאפשר מסחר ותיירות בין מספר מדינות באירופה ובמזרח התיכון, שהתפשטות הקורונה בהן נבלמה בזמן. אגב, חובת הבידוד בין מדינות אלה אמורה להתבטל בקרוב כדי לאפשר את המהלך.

מאחר ו-30 אחוזים מהתל"ג של יוון באים מהתיירות, עוד בשלבים הראשונים של תחילת המגיפה, החלו גורמי תיירות מקצועיים ביוון בשילוב עם גורמי הבריאות של הממשלה, בהכנות לקראת פתיחת התיירות העתידית, כולל הכנה של פרוטוקולים בנושא בריאות וחיטוי במלונות ובנמלי התעופה. ביוון, שלא כמו בישראל, התיירות נמצאת רוב הזמן בראש סדרי העדיפויות בשיח היומיומי, וגם אתרי החדשות עוסקים רבות בנושא. קיץ נטול תיירות עבור היוונים - יהווה משבר כלכלי גדול הרבה יותר מהמשבר שיוון חוותה בעשור האחרון. נכון לעכשיו, הסטטיסטיקה מעודדת והכיוון של פתיחת התיירות ב-1 ליולי נראה מבטיח ונותן הרבה תקווה, גם לכלכלה המקומית וגם לנו הישראלים, שכל כך אוהבים לנופש ביעדי יוון השונים.

הכותב בעלים של פורטל התיירות יוון ואיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully