וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקידיקי: חופשה יוונית זולה, רגועה ובלי הרבה תיירים

אריסטו נולד בו, המקומיים באים לנפוש בו והמחירים מאוד נוחים לעומת שאר יעדי הבטן-גב ביוון - הכירו את חצי האי חלקידיקי שליד סלוניקי - שמציע חופשה משפחתית די רגועה, ריזורטים מפנקים ובעיקר בריחה מהמון התיירים שגודשים את ארץ האיים

צלמים זמניים מורשים

על פניו אין לכם מה לטוס מישראל שעתיים ולנחות בסלוניקי, העיר הגדולה במחוז מרכז מקדוניה והשנייה בגודלה ביוון, כדי לחפש בטן-גב יווני מוכר במפרץ תרמאיקוס. יש איים הרבה יותר קרובים וראויים לשם כך. עם זאת, מי שייבקש להימלט מהמון התיירים (מי אמר ישראלים?) של כרתים, רודוס, מיקונוס ושאר חבריהם המוכרים, ימצא במרחק שעת נסיעה מהעיר, נופש משפחתי רגוע ובמקום בתולי יחסית.

הכירו את חצי האי חלקידיקי, שמקבל אליו כמיליון תיירים בשנה (מתוך 32 מיליון שיגיעו ליוון ב-2018) ומהווה עוד אופציה ל"חופשה היוונית שלי" בין שאר היעדים היווניים שמפמפמים לנו בתקשורת.

השם חלקידיקי ("ארצם של תושבי חאלקיס" - בירת אביה - האי השני בגודלו ביוון אחרי כרתים), ניתן לחצי האי המוקף בים האגאי, כשאותם יושבי חלקיס (חלקוס=נחושת) שעסקו בכריית נחושת לפני אלפי שנים, הגיעו להתיישב בו במאה ה-8 לפני הספירה. חלקידיקי (והעיר סטגירה) הוא גם מקום הולדתו של הפילוסוף המפורסם בעולם, אריסטו, שמת בחאלקיס, והנה נסגר לנו מעגל.

כיום בירת חלקידיקי היא העיר פוליגרוס (Polygyros), אולם דווקא ה"אצבעות" שלה הן התיירותיות יותר. מיד אסביר. מבחינה טופוגרפית, לחצי האי שלוש אצבעות שיוצאות מהיבשה אל הים האגאי: המערבית "קסנדרה" (Kassandra), היא האצבע המתוירת ביותר מבין השלוש ושמה מגיע, איך לא, מההיסטוריה היוונית. קסאנדרוס מלך מוקדון, היה יורשו של אלכנסדר מוקדון, ואשתו היא תסלוניקה, והנה יש לכם הסבר גם לשמם של בירת מחוז מקדוניה. האצבע האמצעית "סיתוניה", נקראת על-שם המלך סיתון, בנו של פוסידון או ארס, והאצבע המזרחית ואפופת הסודות מכונה "אתוס" (Athos), על-שם הענק שנלחם באל פוסידון במלחמת הענקים באלים וניסה לזרוק עליו סלע שלא פגע בו, אבל פוסידון השיב לו בזריקה משלו והסלע פגע באדמה וחצי בים, וכך נוצרה האצבע השלישית. למה סודות? כי זהו מקום שבו מנזרים אורתודוקסיים עתיקים, והכניסה לנשים לכל אורך האצבע אסורה מזה יותר מאלף שנים.

מבט מהכפר אפיטוס לחצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
טורקיז לאן שלא תביטו. חצי האי חלקידיקי - מבט מהכפר אפיטוס/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
ריזורט מלון מיראג'יו חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מלא בריכות, רק חבל שללא צל. "המיראג'יו"/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

ה"גליל המערבי" של יוון

אחד משמות העבר של חצי האי הוא "פלגרה" (מקום של אש) וזאת עקב הרי הגעש הרבים שבו שהיו פעילים לפני כ-30 מיליון שנה. כיום, מה שנשאר מאותה פעילות געשית הן רעידות אדמה די תכופות, שנובעות כמו אצלנו מטקטוניקת הלוחות, ומעיינות תרמו-מינרליים שמתגלים מעת לעת כשחופרים במקום כזה או אחר, או כשמוצאים נביעה של מים חמים.

את אותו טרנד שמוכר במזרח אירופה ומרכז סביבו תיירות מרפא ענפה, החלו ליישם גם בחלקידיקי. מלונות רבים נבנו בסמוך לנביעות חמות והפכו לאתרי ספא שמשלבים, איך לא, לינה והסעדה. בעקבות אותם מים עם סגולות מיוחדות לגוף, החלה בשנות ה-60 להתפתח תיירות לחצי האי, אולם לא היו דרכי גישה טובות לחופים ושאר אתרי נופש שהחלו לצוץ. עם סלילת כבישי אספלט ובניית גשרים בשנות ה-70, חל זינוק במספר התיירים שגילו את המקום, ובשנות ה-80 כבר הורגש פיצוץ בתיירים מרחבי אירופה שביקשו לגלות את יוון האותנטית ופחות את האיים המוכרים. עם נפילת הקומוניזם בשנות ה-90, החלו להתעניין באזור גם תיירים ממדינות שכנות, כמו סרביה, בולגריה ואחרות, וכיום חלקידיקי הוא יקיר התיירות הרוסית.

בעקבות הקירבה לדרום-אירופה, תושבי הבלקן מגיעים לנפוש בחופי הטורקיז של צפון יוןן במכוניות שלהם - מה שיוצר חוסר במקומות חנייה ראויים ליותר ממאה אלף תושבי חצי האי. "התיירים פשוט מחנים את הרכב שלהם לשבוע ולא מזיזים אותו", מספרת אליסיה, מדריכת טיולים מקומית.

ואותם תיירים מרוסיה רבתי אכן אוהבים את תיירות המרפא, מה שאומר שיש לא מעט תיירות מבוגרת בחלקידיקי. אבל חצי האי הוא גם מפלטם של יוונים רבים, בהם תושבי סלוניקי, שנוסעים כשעה פלוס והם ב"גליל המערבי" של יוון.

עוד באותו נושא

טסים ליוון הקיץ? כדאי שתקראו את הכתבה הבאה

לכתבה המלאה
חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הים האגאי מציע חלקות טורקיז רבות. מבט מקסנדרה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כדאי לקחת שיט שעוצר בנקודות חן לטבילה וצילום. חוף בסיתוניה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

כל מה שמשפחה ישראלית תאהב

לא מעט אתרי מרפא ומלונות נמצאים בקסנדרה שהיא, כאמור, האצבע האטרקטיבית מהשלוש. בספא Agia Paraskevi בעיירה לוטרה (Loutra), המים התרמו-מינרלים שנובעים במקום כה רבים, עד שהם אפילו לא נאגרים וזורמים במורד הצוק ישר לים.

ריזורט אחר, חדש יחסית (בן שלוש שנים), שנבנה לאחר שנעשו עבודות חפירה ונמצאו מי מרפא טובים, הוא Miraggio Thermal Spa Resort, ובקיצור "המיראג'יו". שעה וחצי נסיעה משדה התעופה של סלוניקי, שוכן בית מלון מפנק שמתאים למשפחות ולו ארבע בריכות מי מלח, כולל אחת לילדים ועוד שתיים (מקורות) לבאי הספא במלון (בתשלום נפרד). הבריכות נהדרות וסמוכות לחוף הים של המלון, שהוא נהדר לא פחות, אבל עם כל ההשקעה בריזורט, שכחו כנראה את נושא ההצללה בבריכות, על אחת כמה וכמה בבריכת הקטנים שחשופה לשמש היוונית האכזרית.

אבל מעבר לזה, מיראגי'ו מציע כל מה שמשפחה ישראלית תאהב ביוון: ארוחות עשירות ומתאימות לחך הישראלי, הכוללות ירקות, פירות, פסטות, צ'יפס לילדנו האהובים ואפילו גלידות לקינוח, וגם חדרים מרווחים ומשפחתיים עם כל האקססוריז של בטן-גב קיצי - ממגבות רחבות ועבות ועד בקבוקי מים מינרלים און דה האוס. המלון שבדרגת חמישה כוכבים, מאכלס לובי רחב ידיים עם רצפת שיש המניב לו מראה יוקרתי, ומהמרפסת שלו נגלית סיתוניה ובהמשך גם הר אתוס (2,033 מטרים) בימים יפים.

באמצע חודש יולי הריזורט לא היה מלא, מה שמעיד על ריבוי החלופות ללינה בקסנדרה, שנסיעה קצרה בכבישיה חושפת עשרות חדרי מלון ודירות נופש שנבנים כל הזמן ומתחרים על לב התייר, בעיקר זה הרוסי שכובש את האצבע הזו.

ספא Agia Paraskevi בעיירה לוטרה חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
הכל נובע סביב נביעת המים התרמו-מינרליים. ספא Agia Paraskevi בעיירה לוטרה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
ריזורט מלון מיראג'יו חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
מיקום מצוין על הים, ארוחות מפנקות ובעיקר בריכות. ריזורט המיראג'יו בקסנדרה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

לפגוש את צ'יקו בן-דוד היווני מ"אבא גנוב"

אם באתם לשבוע של מנוחה, אכילה ורביצה במיראג'יו, כדאי לצאת פה ושם מהמלון כדי לאוורר את הטיגון של הגוף שיהפוך אדום בן יום, ולסייר בכפרים של קסנדרה וסיתוניה. אל תצפו ליותר מדי חידושים או אטרקציות בגזרת הכפרים היוונים - הם מציעים מה שכל כפר יווני ממוצע מכיל - חנויות של מזכרות ומגנטים למקרר וגלגלי ים, ומסעדות מקומיות שמגישות סלט יווני ושאר מאכלי ים.

אבל בהחלט אפשר לשכור רכב ולנוסע לאפיטוס (Afytos) לתצפית יפה על הים וארוחת צהריים באחת המסעדות לאורך הטיילת, או לפקוד את הכפר ניאה פוקיאה (Nea Fokea), שבו שוכן מגדל השמירה העתיק של הכפר שנבנה ב-1407, וצופה לים.

אופציה נוספת היא לצאת לשיט תיירותי מאחד הנמלים בקסנדרה, כזה שבו תפגשו את קפטן צ'יקו בן-דוד היווני מ"אבא גנוב" ואת מלחיו שמקבלים אליהם מדי יום עשרות תיירים, המפליגים לחוף יפה בסיתוניה, או עוצרים שעה קלה בכפר הגדול ביותר באצבע המרכזית, נאוס מרמרס (Neos Marmaras). השיט חוזר אחר הצוהריים לקסנדרה, אבל לא לפני שהספינה תעגון מעט לטובת שנרקול במימיו הצלולים של אי "הצב" (Kelifos). מחיר השיט: 40 אירו למבוגר, 20 אירו לילד.

מעבר לכך, אל תצפו לאטרקציות חדשות או בילויים מסעירים בחצי האי. בלילות הולכים לטיילת המאובזרת במתקני לונה פארק שהיו לנו בגני התערוכה לפני 30 שנה, או לאחד הברים שמתיימרים להיות "מאגניבים" ומשדרים מוזיקת האוס מהרמקולים שלהם (גם הם באותה טיילת). חופשה בחלקידיקי היא רגועה, לאחדים (כמוני) אף רגועה מדי, אבל היי, מה ציפיתם למצוא בחופשה יוונית אם לא קצת שקט?!

מגדל בכפר ניאה פוקאה קסנדרה חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
היסטוריה על הים. המגדל העתיק בכפר ניאה פוקאה בקסנדרה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
הכפר נאוס מרמרס חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
שיט יוביל אתכם לכפרים וחופי רחצה באזור. הכפר נאוס מרמרס ברקע/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מודיעין שלום

איך מגיעים: לחלקידיקי מגיעים, כאמור, אחרי שעתיים טיסה לסלוניקי ומשם עוד כשעה פלוס של נסיעה לריזורט שלכם.

כמה עולה: המחירים באתרים התיירותיים בהחלט סבירים. מסעדות שמציעות מנות עיקריות ב-8 עד 15 אירו ודרינקים ב-5 עד 8 אירו. לגבי חבילות נופש, חברת "השטיח המעופף", שגם אירחה את כותב שורות אלו בחלקידיקי, מציעה באמצע אוגוסט טיסה, העברות ו-3 לילות ב-Miraggio Thermal Spa resort ע"ב חצי פנסיון ב-749 דולרים לאדם בהרכב של זוג+2. בספטמבר כבר תשלמו בין 50 ל-100 דולרים פחות ובאוקטובר כמעט 200 דולים פחות - 579 דולרים לאדם באותו הרכב.

הידעת? החמורים הטובים ביוון גודלו בעיר מנדי (Mendi) שבקסנדרה. לפני מלחמת העולם השנייה היו ביוון 10 מיליון חמורים. לפני 20 שנים נספרו 10 אלף בלבד. עד היום יש שירי ילדים על חמור בשם "מנדי".

חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ספסל בודד לאוהבים והעייפים בכפר ניאה פוקאה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
כפר הדייגים סקיוני חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
כפר דייגים שהחל את דרכו במאה ה-4 לספירה. ניאה סקיוני/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
בייב ווטץ' ביץ' בר חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
השייקים שלהם מצוינים. "בייב ווטץ'" ביץ' בר/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
אי הצב קליפו Kelifos חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
ה-מקום לשנרקל בו. אי הצב קליפוס/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
הכפר נאוס מרמרס סיתוניה חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
לשוטט בין החנויות ולשבת לאכול משהו על הים. הכפר נאוס מרמרס בסיתוניה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
ברמן בר חצי האי חלקידיקי ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
האוזו נמזג כמים. ברמן באחד החופים של סיתוניה/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
בופה במלון מיראג'יו ביוון. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
שפע מכל דבר ודבר. הבופה במלון מיראג'יו/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully