וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הקורונה: פגיעה אנושה ב"פנים היפות של ישראל"

18.3.2020 / 13:08

הם נחשבים ל"חוד החנית" בתיירות וזוכים לציונים הכי טובים מהתיירים שבאים לפה, אבל מורי הדרך הם כנראה החוליה שהכי נפגעה במשבר הקורונה. "כל היום מדברים על הפסדי המטוסים והמלונות, אבל אצלנו הכל מת", הם אומרים

צילום: רויטרס, לשכת העיתונות הממשלתית,יותם רונן עריכה: אסף דרורי

בווידאו: החמרה בהנחיות הקורונה - אין לצאת למרחבים ציבוריים

הם נחשבים ל"פנים היפות של התיירות בישראל" ול"מוצר התיירותי" המשמעותי ביותר שהתיירים פוגשים בזמן שהותם בארץ הקודש - מורי הדרך של ישראל - הם כנראה המגזר שנפגע הכי הרבה ממשבר הקורונה. חברות תעופה עוד טסות פה ושם ויש עוד מעט בתי מלון שעדיין פעילים - אבל אצל מדריכי הטיולים בישראל מדובר על 100 אחוזי השבתה.

גילוי נאות - גם כותב שורות אלו נמנה עם מורי הדרך בישראל, אבל לפי יו"ר אגודת מורי הדרך, בני כפיר, מדובר על קטסטרופה שלא נראתה כמוה בקרב המגזר שהוא מייצג. "יש לנו ביטולים טוטאליים עד דצמבר 2020", הוא אומר בשיחה לוואלה! תיירות. "המשרדים של לשכת מארגני התיירות הנכנסת (הגוף שמקשר בין התיירים למורי הדרך - ז.ר) נסגרו ויש קריסה טוטאלית. אם הם קרסו, אז אנחנו מתים באופן מוחלט".

מספר מורי הדרך הפעילים כיום בארץ נע בין 7,500 ל-8,000 איש, כשבתכלס קצת יותר מ-5,000 עוסקים רק בהוראת דרך לפרנסתם עם תיירים ועוד כ-1,500 עובדים עם בתי ספר וארגונים, ולא קשה להבין שהם מובטלים לא רק עקב מיעוט התיירים בארץ, אלא בגלל הנחיות הבידוד וסגירת הגנים הלאומיים ואתרי התיירות בארץ. "יש פה כ-8,000 משפחות שהן במצוקה", מסביר כפיר, "וכל ההזמנות שהיו מחו"ל להמשך השנה בוטלו, כל הסוכנים לא עובדים, הכל מת. כל היום מדברים על הפסדי המטוסים והמלונות, אבל לתקשורת לא אכפת מאיתנו, רק רוצים סיפורים עסיסיים אבל לא באמת אכפת מאיתנו".

יונתן וייס, מורה דרך שמדריך בעיקר קבוצות פרטיות בישראל, מספר שהמאבק העיקרי של מורי הדרך כרגע הוא הקיום היומ-יומי. "כל מורי הדרך שאני מכיר עסוקים להשיג את דמי האבטלה כדי להתקיים, ומנסים להמציא את עצמם מחדש בנושאי תוכן וסיורים דיגיטליים, וזאת כדי למזער את הנזק ברמה הפיננסית שעל גבול הבלתי אפשרי", הוא אומר. "אני קיבלתי ביטולים של קבוצות משמעותיות לחודש מאי, חלק בוטלו וחלק נדחו לשנה הבאה. זו פגיעה אנושה כי מדובר לא על דחייה אלא על ביטולים. בנוסף, היו צריכים להיות לי טיולי בר מצווה שבוטלו. כרגע, כל התוכנית היא לחזור לנקודת האפס, כלומר לקיום. כל חבריי מורי הדרך, שהם בעלי משפחות, מנסים לטפל בדמי אבטלה כדי להתקיים", הוא מוסיף.

מדריך תיירים מורה דרך ירושלים. Shutterstock, ShutterStock
"יש פה כ-8,000 משפחות שהן במצוקה". מדריך תיירים בירושלים/ShutterStock, Shutterstock

"אם לא נמשיך לפעול, התיירים יברחו ליוון וקפריסין"

גם יריב יפה, שמדריך בחברת "סנדמנס" שלה סיורי חינם ב-20 ערים בעולם, כולל בירושלים ותל אביב, מספר על מצב עגום. "היו מלא ביטולים", הוא אומר לוואלה! "ביום שישי האחרון עדיין היו לנו סיורים, כולל בערב וסיורי שבת וסיורי חינם בעיר שכולם התבטלו, או שקיבצנו את כולם לסיור אחד".

"אלפי מורי דרך נמצאים במצב קשה מנשוא", מסביר לוואלה! מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, יוסי פתאל. "מרגע התפרצות הקורונה הם מחוסרי עבודה והעתיד לא נראה ורוד כרגע. מארגני לשכת התיירות הנכנסת לישראל הם אלו שמספקים למורי הדרך עבודה באופן שוטף. כדי לסייע להם ולאפשר להם לחזור לשיגרה מלאת עבודה ופרנסה, עם תום המשבר, עלינו להמשיך בעבודתנו כבר בימים אלו. תיירות אינה שיווק מידי, מדובר בעבודה של חודשים קדימה. לכן, דווקא עכשיו, חשוב שהממשלה תסייע לנו ותאפשר ל-1,600 המארגנים שלנו להמשיך לעבוד ולמשוך תיירים לישראל בכדי לספק עבודה עתידית למורי הדרך ולגורמים נוספים בתיירות הנכנסת (כגון נהגי אוטובוסים, בעלי אטרקציות וכד'). אם לא נמשיך בפעילותנו התיירים יברחו ליוון, קפריסין ועוד, כלכלת ישראל תפגע באופן משמעותי ואלפי עובדים ימשיכו להיות מחוסרי עבודה".

עוד בוואלה!

המשפחה שמראה לתיירים את ישראל היפה

לכתבה המלאה
יונתן וייס מדריך טיולים מורה דרך. פייסבוק המצולם, אתר רשמי
"פגיעה אנושה, כי מדובר לא על דחייה אלא על ביטולים". יונתן וייס בימים יפים יותר בתיירות/אתר רשמי, פייסבוק המצולם

העצמאים נדפקו

מורי הדרך בישראל נחשבים לאורך שנים כ"חוד החנית של התיירות בארץ" וזוכים לציונים הגבוהים ביותר בסקרי דעת הקהל של משרד התיירות מזה שנים, מבין המוצרים התיירותיים של ישראל. כך למשל, בסקר שנערך בקרב תיירים בשנים 2017-2013 זכו מורי הדרך לציון הגבוה ביותר (4.5 מתוך 5) מאשר כל מוצר תיירותי אחר שמציעה ישראל (מלונות - 3.8, אתרים ארכיאולוגיים - 4.4, מתקנים בנתב"ג - 4.0).

עם פרוץ משבר נגיף הקורונה והתגברותו, נעלמו כמעט לחלוטין הזמנות של קבוצות מאורגנות, טיולי יחידים, עבודה ברכבי אשכול (הדרכות פרטיות ברכבים מיועדים), טיולי קבוצות שבאות לארץ באוניות מהנמלים אשדוד וחיפה ושאר דרכים שבהן מגיעים תיירים לארץ.

אתמול (שלישי) התקיימה ישיבה במשרדי אגודת מורי הדרך, ביחד עם מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי והצוות שלו, במטרה לחשוב על תוכנית שיקום עתידית למורי דרך לטווח הרחוק. "הכנו תוכנית עבודה למשרד והיתה ישיבה חשובה", אומר כפיר, אבל אף אחד לא ממהר לפתוח את הכיס בימים אלה, והעתיד לוט בערפל. עם זאת, האגודה הצליחה, כמו בימי מבצע "צוק איתן", ליצור קשר עם ביטוח לאומי בנושא דמי אבטלה למורי דרך שעבדו על אוטובוסים וקבוצות מאורגנות. "מורי הדרך מגישים מסמכים ומי שזכאי - יקבל דמי אבטלה", אומר בני.

אחת הבעיות של מורי הדרך, היא ההגדרה מי עצמאי ומי לא. מורי דרך שברשותם רכבי אשכול להדרכות ממונעות פרטיות, נחשבים עצמאים ומכאן שארגון ל.ה.ב. - לשכת ארגוני העצמאיים בישראל - אמון על רווחתם. באגודת מורי הדרך מנסים להגיע עמם לפיצוי עבור אותם עצמאים. "מורי הדרך הם חיים בין סוכנים לטיולים עצמאיים", מסביר וייס. לדבריו, כל מי שהוא בעל רכב אשכול, למעשה לא מקבל שום פיצוי על הרכב והוצאות. "יש כ-2,000 בעלי רכב אשכול שמדריכים והם הכי נדפקו", הוא אומר, "הם לא מקבלים החזרים או פיצויים". מורה הדרך יפה מוסיף, ש"היו לי לפחות 7 ימי סיור שהייתי צריך להדריך ברכב אשכול שלי, וכולם התבטלו. למזלי אני לא עובד רק עם רכב אשכול, אבל רבים מאותם עצמאים נדפקו".

לדברי כפיר האגודה בקשר קבוע עם נשיא ל.ה.ב עו"ד רועי כהן כדי למצוא פיצוי לעצמאים. "מטרתנו להשיג פיצוי כלשהוא עבור מורי הדרך בעלי רכב אשכול ומדברי, המוגדרים כעצמאים - ושאינם זכאים לדמי אבטלה".

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "בעקבות מבצע 'צוק איתן' נכתב נוהל בין משרדי, שבמסגרתו ניתנה האפשרות למורי דרך להגיש בקשה לבצע קורס מקצועי המזכה בתשלום (חל"ת מקצועי) בעת משבר.
בפגישה ביקשו מורי הדרך את סיוע המשרד בקידום מהלך, שבו הכשרות שיעברו בתקופת משבר זו, יחשבו כקורס מקצועי המזכה בתשלום.

"מנכ"ל משרד התיירות עדכן, כי המהלך נבחן כעת מול משרד העבודה והרווחה, ביטוח לאומי ושירות התעסוקה, ובהמשך להנחיות החדשות של משרד הבריאות, בכל הקשור להתכנסויות רבות משתתפים וליציאה מהבית בכלל, נבחנת אפשרות לביצוע הכשרות אלה באופן מקוון. בחלקה השני של הפגישה, ביקשו נציגי האגודה לדעת כיצד מתכונן המשרד להחזיר את תנועת התיירות ביום שאחרי המשבר. סוכם כי מורי הדרך יגבשו תכנית משלהם שתבחן על ידי המשרד.

"במשרד התיירות מדגישים שמורי הדרך הם נדבך חשוב בתעשיית התיירות, ויש להמשיך ולטפח אותם ולשמר את הרמה המקצועית הגבוהה שלהם. המשרד ימשיך ללוות ולעזור למורי הדרך לחזור בבוא העת לשגרת העבודה".

יריב יפה מורה דרך. פייסבוק המצולם, אתר רשמי
"לרוב האנשים אין אופק, אף אחד לא שואל או מתקשר". יריב יפה בירושלים/אתר רשמי, פייסבוק המצולם

משרד התיירות: "שיפנו לביטוח לאומי"

לפי ההערכות, יש כרגע בישראל כ-30 אלף תיירים, שהולכים ומתמטעים בכל יום. "עד סוף החודש לא יישאר אף אחד", אומר כפיר. "מדובר בתיירים שבאו לפני שבוע-שבועיים, לפני המשבר שהפך לגדול, ועכשיו מחפשים איך להוציא אותם מהארץ".

להערכתך, עד מתי המצב הזה יימשך?
כפיר: "אני חושב שאולי בספטמבר יהיה שינוי, זה המסרים שהיו למנכ"ל משרד התיירות, אבל אין לדעת. אנחנו סוגרים את משרדי האגודה לארבעה חודשים, אני לא יודע איך אני אשרוד את זה".

"לרוב האנשים אין אופק, אף אחד לא שואל או מתקשר, אין חידוש של בקשות", מסכם יפה את המצב העגום. לכולם ברור שלא תהיה עבודה לכמה חודשים לפחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully