וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה בתיירות: "זה גרוע ממלחמה, בתי מלון ייסגרו"

11.3.2020 / 10:36

"זו תחושה נוראית, מי שאין לו תזרים כדי להישאר בחיים - יסגור", אומרים מלונאים בארץ על התפוסות הנמוכות שמגיעות עד 10% בגלל הקורונה. "40 שנה אני מנהל את המלון ומעולם הוא לא התרוקן ככה", אומר אחד מהם

צילום: רוני כנפו, TPS, עריכה: אסף דרורי

בסרטון: בעקבות הקורונה, נסגרה תחנת הרכבת בנתב"ג לנוחתים בישראל

התיירות בישראל לא ידעה ימים שחורים בתולדותיה כמו בימי הקורונה. לא בתקופת מלחמת שלום הגליל ב-1982, לא בימי המבצעים בעזה, לא בזמן האינתיפאדה - כלום לא דומה ליאוש ששורר בקרב חברות התעופה הישראליות ובתי המלון בארץ. תעשיית התיירות ו"השמיים הפתוחים" הפכו כל כך דומיננטיים בחיים שלנו ושל הכלכלה בישראל, שהפגיעה כיום הרבה יותר קשה מאשר בתקופות שפל כמו בזמן "מלחמת המפרץ", או באינתיפדות, כשאנשים פחות טסו ופחות הושפעו מכלכלת החופשות ותוצריה.

בניגוד למשברים אחרים שהשפיעו על התיירות בישראל, שהיו קשורים נטו במדינה, כמו טילים מעזה, מלחמת לבנון השנייה או מבצעים צבאיים בעזה, הפעם מדובר במשבר עולמי שמשפיע על כל תחומי החיים בישראל, ובפרט על תיירות התעופה והמלונאות.

לפי ההערכות, הנזק השנתי המוערך לענף המלונאות במצב הנוכחי נאמד בכ-4.2 מיליארד שקלים השנה, כ-350 מיליון שקלים בחודש, ומתוך כ-41 אלף עובדים פוטרו או נשלחו לחל"ת כבר יותר מ-4,000 איש, והיד עוד נטויה.

חברות התעופה לא מביאות תיירים ארצה, וזו מכה גדולה בפני עצמה שמשפיעה ישירות על בתי המלון בארץ שריקים כמעט מתיירים שעוד נשארו פה ושם, אבל לאחרונה גם הישראלים מדירים רגליהם מהמלונות ומפחדים לנפוש בהם, וזו כבר מכה אנושה לתעשייה. ומי שסופג את המהלומה הכי קשה בקרב בתי המלון בארץ, הם המלונות הקטנים יותר, אלו שאין להם רשת בתי מלון וגב כלכלי חסון יחסית, כמו פתאל או ישרוטל, שגם מנסים לשדר עסקים כרגיל ומסרבים לחשוף את נתוני הפגיעה בהם.

"זו תחושה נוראית, יותר גרוע ממלחמה", אומר דני אסא, הבעלים של מלון "ארמון ים" בבת ים, בשיחה לוואלה! תיירות. "אני במלון כמעט 40 שנה ועברנו את שלום הגליל ואת המבצעים בעזה, אינתיפאדות, וכשטילים נפלו על בת ים לא היה מצב שהמלון התרוקן בצורה כזו. גם התיירים שנשארו עד היום, אולי אחד או שניים, ייעלמו עד מחר וישראלים יש בקושי".

לדבריו של אסא, אתמול המלון שלו היה בתפוסה של 30 אחוזים, שהולכים ויורדים, והוא נוקט באמצעי יעול כדי לשרוד. "פיטרנו עובדים והוצאנו הרבה לחל"ת, כדי שהעובדים יקבלו דמי אבטלה, כי אחר כך יהיה קשה למצוא עובדים טובים שאנו רגילים אליהם", מסביר אסא. "אנחנו מלון בוטיק של 60 חדרים ולהתחיל לחפש עובדים זו דילמה. ממש לא יודעים מה לעשות".

יש סיכוי שתסגור את המלון?
אסא: "בטח, מה זה להחזיק 5 חדרים? זה הפסד עצום. במרץ 2018 היינו בתפוסה של 80 אחוזים עד דצמבר, והיום זה מצב בלתי אפשרי. יש לנו גם התחייבויות - שיפצנו את המלון והשקענו הון עתק ואנחנו חייבים לבנקים ומחזירים הלוואות. אולי נצטרך למכור את הבית ונכסים פרטיים כדי לשמר את המקום. זה מפחיד, בחיים לא עמדתי במצב הזה שאין פתרון ולא יודעים כמה זמן יימשך המשבר".

ברשת מלונות רימונים ואוליב יש 14 מלונות בסך הכל וכ-600 חדרים, וגם הם חשים כמובן את הפגיעה, למרות שמדובר ברשת מלונות. "התיירות הנכנסת נפגעה אנושות ואנו עומדים על כ-60 אחוזי ביטולים מתיירות זו בטווח הקצר והארוך", אומרת אדל אדרי, סמנכ"לית רשת מלונות אוליב ורימונים. לדבריה, סגירת השמיים לטיסות מארה"ב גרמה לקבוצות "תגלית" רבות לבטל את הגעתם ארצה ואת הלינה במלונות הרשת. "גם בתיירות הפנים נרשמת בהלה בקרב הישראלים, ויש הקפאה של הזמנות", היא מוסיפה.

מלון ארמון ים בבת ים. פייסבוק המלון, אתר רשמי
אחוזי התפוסה הולכים ויורדים. מלון ארמון ים בבת ים/אתר רשמי, פייסבוק המלון

"פלסטר לקורונה"

גם דובי בן ארי, מנכ"ל מלון פסטורל בכפר בלום, שמנהל את המלון הוותיק בעמק החולה מזה 28 שנים, לא ידע תקופה קשה כמו עכשיו. "עברתי מ-1993 אירועי קטיושות ושתי מלחמות שבהן המלון התרוקן מיושביו למשך כמה שבועות, וחווינו כבר מצוקות שקשורות באובדן הכנסה", אומר בן ארי, "אבל עכשיו זהו פתחו של עידן אחר כי זה לא אירוע שנגמר אחרי מספר ימים או שבועות, והניסיון שלי מלמד אותי שהמצוקה היא בעיקרה תזרימית, ומי שאין לו מספיק תזרים כדי להישאר בחיים - יסגור".

בן ארי מצביע על אחד הקשיים הגדולים של המלונאים, והוא בגיוס עובדים לאחר שהמשבר ייפתר. "אנשים יפוטרו וכשנחזור אחר כך לחיים הרגילים, נצטרך להקים מערכת מלונאות חדשה. המצב כל כך פסימי לגבי העתיד, ואני אומר זאת כאדם אופטימי". בצלאל מעודה, מנכ"ל מלון פלאזה בנוף הגליל (נצרת עילית לשעבר - ז.ר) מצביע על אותו האתגר. "הבעיה שתהיה אחרי המשבר הקשה היא לבנות צוות מחדש. זה סיפור לא קטן, זה מצב שיותר גרוע ממלחמה", הוא אומר.

לפי הערכותיו של נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, שדיבר אתמול (שלישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת של ההסתדרות ושל נציגי המגזר העסקי, תעשיית המלונאות עומדת לפטר כ-30 אלף עובדים. "אנחנו, לצערי, נמצאים בסרט אימה שחווים המלונות בישראל ומשלשום בערב אנחנו באירוע שונה לחלוטין, כיוון שסגרו את התיירות לישראל ואת האפשרות לארח פה תיירים", אמר חייק. "אנחנו חייבים פתרון כספי מידי. המדינה יודעת להכיל את אותו הפתרון כלכלית. בינתיים כל ההצעות שנשמעות הן פלסטר לקורונה, אנחנו לא מתיימרים להבין בבריאות הציבור, אנחנו מבינים בכלכלה וזה לא חייב לבוא אחד על חשבון השני".

עוד בוואלה!

סוכן מוסד עזר לבעלת מלון ברומא; אחרי שנים היא גמלה לו

לכתבה המלאה
מלון  פסטורל. יח"צ,
"נצטרך להקים מערכת מלונאות חדשה". מלון פסטורל בעמק החולה/יח"צ

"נשקול לסגור את המלון"

התפוסות במלונות בישראל כל כך נמוכות, ועומדות על שיעור של 40-10 אחוזים, תלוי במלון ובאזור. את המכה הגדולה חווים מלונות בערים הגדולות, שבהן מתרכזות האטרקציות של התיירים שבאים לארץ, כמו תל אביב או המקומות הקדושים בירושלים וכדומה. לדברי חייק, המצב קטסטרופלי. "בתל אביב יש בממוצע 25% אחוזי תפוסה, ירושלים 25%, נתניה 25%, סובב כינרת 30% ומלונות בנצרת נסגרו! הנפילה היא נפילה חופשית ומטורפת".

אבל מעבר לתפוסות הנמוכות, אחת הבעיות הכי גדולות של המלונאים היא המשך תשלום ההוצאות הגדולות שלא משתנות לאור הקורונה, כמו החזר הלוואות, תשלום ארנונה, חשמל ותשלום לספקים שהתחייבו להם. המלונאים משווים לעזרה של המדינה, ולא בהלוואות שגם אותן יצטרכו להחזיר, אלא בפיצויים ותזרים כסף כפי שנהוג לתת בתקופות מלחמה. "הלוואות זה נחמד", מסביר אסא, "אבל זו לא הבעיה של המלון. הבעיה שלנו היא שאנו דורשים לקבל פיצויים ושיכירו במצב כנזק לאומי. ככל שהמשבר ייארך הנזק יגדל".

אז מה אתה מצפה מהמדינה?
אסא: "שיורידו ארנונה, כמו ב'שלום הגליל'. אז נפגשנו עם בורג שהיה שר הפנים שהודיע שהוא מוריד לכל המלונאים 50 אחוזים בארנונה למשך שנה. היום לא קורה כלום. הארנונה של בתי מלון מאוד גבוהה ואנו בהפסדים, ונוכל לשרוד אולי חודשיים".

לדבריו של מעודה, הדבר הכי קשה הוא חוסר הוודאות. "אנחנו במצב שההוצאות הקבועות ממשיכות להיות זהות, ואנחנו לא צריכים הלוואות ואת כל הסחרור של החזר עתידי, אלא פיצויים", הוא אומר. "זה מעגל שלא רואים את הסוף שלו. אני כמנכ"ל יודע לתכנן את עצמי ממאי או יוני, אבל אף אחד לא אומר עד מתי. אם המצב ימשך אנחנו נשקול לסגור את המלון, כי כבר היום אנחנו בחסר".

והעתיד לא ורוד, אפילו לא אפור, אלא שחור מיום ליום. כך למשל, התפוסה במלון פסטורל הגלילי ירדה בחודש מרץ מ-70 ל-30 אחוזים, "ובאפריל יהיה יותר נמוך בגלל פסח שהולך להתרסק", אומר בן ארי, "וזה הטווח הקצר, וזה אולי ימשך עד מאי-יוני". הירידה היא חדה וכואבת. כך למשל, כנס מקצועי מגרמניה שהיה צריך להתקיים במלון של בן ארי שלשום, נפל בן רגע לאחר הודעת הממשלה על בידוד לכל הנכנסים לארץ. "נפלו לי 120 חדרים ברגע אחד", הוא אומר, ובפורים מכרתי רק 10 חדרים. אם לא תהיה מתקפה ממשלתית כדי לטפל במשבר, כמו שאובמה עשה ב-2008 על מנת להקים את המערכת הפיננסית בארה"ב, אנחנו נתרסק. זה תלוי רק בממשלה".

נמל תעופה בן גוריון תחת חשש מקורונה, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
המדינה סגורה והתיירים לא באים. נתב"ג, השבוע/ראובן קסטרו

המגזר שהכי מבטל חופשות

זו היתה אמורה להיות שנה מצוינת לתיירות בישראל. אחרי שיא במספר התיירים בשנה שעברה, שעמד על 4.5 מיליון תיירים, צפו במשרד התיירות שיא נוסף שייגרד את החמישה מיליון תיירים ב-2020. אבל מעבר לתיירים שלא באים עקב הנחיות הבידוד ומיעוט הטיסות בשל כך, גם הישראלים מצביעים ברגליים.

"הישראלים מפחדים לעזוב את הבית", מסביר בן ארי את הצניחה במספר ההזמנות. "אנשים לא יצאו מהבית עד פסח, חלקם יבטלו מפגשים משפחתיים". גם המחיר והמבצעים, כמו זו של רשת מלונות גדולה שפרסמה היום לילה לזוג ב-99 שקלים בכל מלונות הרשת בארץ לחודש הקרוב, לא דוחפת את הישראלים לעוט על מוקדי ההזמנות. "אנחנו מוכרים לילה לזוג לחצי פנסיון ב-450 שקל במקום 700 שקלים", אומר מעודה, "אבל העניין הוא לא המחיר, כי הישראלים לא רוצים להתכנס, הם מפחדים להגיע. "התפוסה עומדת עתה על 10 אחוזים ואנו עובדים על התחייבויות שנתנו לשבת חתן או בר מצווה, כי כלכלית זה לא משתלם לי ואם זה לא היה - הייתי סוגר את המלון".

גם ברשת אוליב ורימונים המחיר ללילה ירד בכ-30 אחוזים כיום, ויצאו בסדרה של מבצעים להשבת הישראלים למלונות. למרות שהמצב בפסח הוא שונה, "יש ביטולים אבל קלים", אומרת אדרי, "וזה נראה העוגן היחידי כרגע".

אבל מי שבעיקר מפחד להגיע מבין הישראלים, הם הגמלאים - פלג אוכלוסייה גדול שאוהב לטייל ולנפוש, אבל גם המגזר שנמצא במוקד סכנת ההידבקות הגדול ביותר. "הם לא יוצאים למלונות, לא נכנסים למסעדות וכדומה", אומר מעודה. "בסופו של יום, אם זה לא יסתיים זו תהיה שואה לענף התיירות. אנחנו צריכים פיצוי כמו שמכריזים במלחמה. אם לא ינתן הפיצוי יהיה מאוד קשה להחזיק את המערכת. אי אפשר לנהל מלון רק על סופי שבוע או על תפוסה של 20 אחוזים".

רשתות בתי המלון הגדולות עוד יכולות לשרוד פה ושם מתזרים המזומנים שצברו, אבל המלונות הקטנים, אלו שאין להן גב כלכלי, פשוט בסכנת סגירה. "פסח זה ה-חג בשבילנו", מוסיף מעודה. "נערכנו להכל ואין לנו תיירים אלא בקושי כמה הזמנות של ישראלים, וככל שהדיווח של משרד הבריאות לא יאפשר כינוסים, יש מצב שיסגרו אותנו בהוראה".

הווילג' מלון מטיילים על הירדן. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עושים צ'ק אין בטלפון, והאוויר הפתוח עוזר. בקתה בווילג' של רשת מלון מטיילים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מחכים לראות מה יהיה לגבי פסח

אבל אולי יש אור חלוש בקצת מנהרת הקורונה. דווקא במלונות התיירות הכפרית בארץ מדווחים על תפוסה סבירה, או לפחות לא על צניחה דרסטית בהזמנות. ברשת מלון מטיילים, שלה שישה מלונות כפריים בצפון הארץ, ביטולו רק כ-20 אחוזים לחודש מרץ. "אנחנו מקפידים לתת פתרונות של חוסר התקהלות וזה עוזר", אומרת בת חן ישועה, מנכ"לית הרשת. "בפורים היה יחסית מלא, לא נגענו במחיר ולגבי פסח אנשים מחכים לראות מה יהיה ואין ביטולים כרגע". לדבריה, התיירים כן ביטלו את ההזמנות בכל המלונות ברשת ויש האטה בהזמנות קדימה.

מה שעוד מדגישים בתיירות הכפרית, זה את המרחבים הפתוחים שבהם ניתן לשהות, כך שאין מבנה סגור שמכיל את כל האורחים שחוששים להיות בחדר אחד עם אחרים, ונוקטים בפעולות מנע להידבקות בקורונה. "אנחנו מאפשרים לאורחים לעשות צ'ק אין בטלפון, ואז המפתח מחכה להם בחדר", מסבירה ישועה. מי שמוטרד, יכול לקבל את ארוחת הבוקר לחדר, ואנחנו גם שמים הרבה אלכו-ג'ל ואנשים פחות מורתעים".

גם באירוח כפרי קיבוץ מורן שבגליל העליון, מנסים לעשות הכל כדי שהישראלים לא יפחדו לנפוש אצלם. "אנחנו מקפידים על ניקיון וכביסה של המצעים, ובנוסף האוויר בגליל נקי וזורם מסביב למתחם, החדרים מופרדים ויש אפשרות לארוחת בוקר בחדר", אומר עידן שיר, מנהל אירוח כפרי קיבוץ מורן. "עכשיו באביב, זו העונה הכי יפה לטייל בגליל ובכלל - נדידת הציפורים, מים זורמים והפריחה בעיצומה. חבל, פשוט חבל ,שהבהלה והיסטריה הולכים להרוס פרנסה של הרבה מאוד אנשים. המחירים ירדו, והשירות נשאר 100 אחוז, כמו תמיד, ויש לנו צוות נפלא ושירותי שרק מחכה להמשיך ולארח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully