וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניחוח טיסה: למה אנשים נופחים יותר במטוס?

30.12.2014 / 8:34

אתם יושבים במטוס ופתאום חשים צורך להשתחרר ולשחרר. פרופ' מאוניברסיטת קופנהגן החליט לבדוק את סוגיית הפלוצים במטוסים ומצא: לטייסים הכי הרבה גזים; לשעועית אין שום קשר למצב; ונפיחות נשים מסריחות יותר משל גברים. כתבה בלי טעם, ובעיקר עם ריח

ריח רע. ShutterStock
בין אטמי האוזניים וכיסוי העיניים - אולי כדאי גם לקחת אטב לטיסה?/ShutterStock

אתם יושבים בטיסה ליד נוסע או שניים - ופתאום זה מגיע: התחושה הזו שהנה, או-טו-טו אתם צריכים לשחרר אוויר שילווה בצחנה מסוימת. אתם צריכים לנפוח במטוס, שלא לומר להפליץ, וזה קורה לכם בעיקר במטוס. למה?


עוד על הטיסה שלכם בוואלה! תיירות:
נמצא הפיתרון לשמירת מרווח הרגליים שלכם בטיסה
הסודות המלוכלכים של ההיגיינה במטוסים
האם לאסור על השענת המושב לאחור בטיסה?


מתברר שזו בעיה אוניברסלית והיא מטרידה לא רק אתכם. פרופסור ג'ייקוב רוזנברג מאוניברסיטת קופנהגן החליט לרדת לעומק סוגיית הנפיחות במטוסים, לאחר שהבין שהיא מטרידה נוסעים רבים, בכל הגילאים, בכל המינים, בכל העולם - והגיע למספר מסקנות מעניינות.

ההתעניינות שלו בנושא החלה בטיסה לניו זילנד, כשהוא הסתכל על בקבוק המים שלו מתרחב בלחץ הנמוך של המטוס ואז מתכווץ ומתקמט כשהמטוס הגיע לקרקע. הגזים בבטן, כך הבין הפרופסור, עוברים אותו תהליך. "מאז התחלתי להבחין כמה גזים יש לי בטיסה", הוא מספר, "וזה הרבה". כאמור, זו תופעה די נפוצה ואחוז גבוה של נוסעים מתלוננים במטוס על ריחות לא נעימים. רוזנברג וחבריו לאוניברסיטה בדקו לעומק את הדברים, שמבהירים את התמונה.

טיסה שינה במטוס שעמום בטיסה. ShutterStock
זה העוף שהגישו או שאנחנו טסים מעל רפת? כולנו צריכים לשחרר אוויר/ShutterStock

עזבו את השעועית בשקט!

לפני הכל, גם על הקרקע כולנו מתמודדים עם כמות גזים לא קטנה. על פי אחת הערכות, אדם משחרר נפיחה עשר פעמים ביממה ופולט כליטר גז בסך הכל. הגזים מורכבים ממזון שלא הצליח להיקלט על ידי המעיים ומותסס על ידי חיידקים, שמייצרים חנקן, פחמן דו-חמצני ומימן, ביחד עם תרכובות גופריתיות שהן "ריחניות" יותר.


הכתבות החמות בוואלה! תיירות:
חלון או מעבר? מה בחירת המושב במטוס אומרת עליך
נא להדק בגדי-ים: צפו בסרטון הבטיחות הנועז של הדיילות
לא ייאמן: מה שעשתה הדיילת לנוסע המופתע


רוזנברג בדק את הספרות המדעית, וגילה שישנן לא מעט תפיסות שגויות בנושא. כמו, למשל, האמונה הרווחת שגברים נופחים יותר מנשים. לא רק שהתגלה שזה לא נכון (על אף שגברים מבטאים את זה בפומבי בצורה גבוהה יותר), למעשה מחקר בסוף שנות ה-90 מצא שבנפיחות של נשים יש ריכוז גבוה יותר של תרכובות גופרתיות, וכמה שופטים (חסרי מזל!) דירגו אותן כבעלי ריח חזק יותר.

כמו כן, נמצא כי שעועית, שזוכה למוניטין מפוקפק כמאכל שמייצר פעילות מוגברת, היא לא שונה בהשפעתה משרשרת ארוכה של מאכלים אחרים. מנגד, מאכלים כמו דגים, דייסה ואורז מפחיתים את כמות הגזים בקיבה.

מי שסובלים במיוחד הם טייסים. אדם רגיל יכול להתמודד בצורה די נורמלית עם הלחצים הפנימיים ולהתאפק, אבל עבור הטייסים זו משימה קשה בהרבה. "זו פיזיקה פשוטה", אומר רוזנברג, "לחץ האוויר צונח והאוויר חייב להתרחב ליותר מקום, ואם היה לך ליטר גז, עכשיו הנפח עלה ב-30 אחוז".

סקרים מוכיחים כי 60 אחוז מהטייסים סובלים באופן קבוע מגזים - כמות גדולה בהרבה משאר האוכלוסייה. אז האם להתאפק? רוזנברג מזהיר ומבהיר שזו לא אופציה בריאה. "אם אתה צעיר ובריא אין בעיה, אבל אם אתה זקן וחלש זה יכול להפעיל לחץ על תפקוד הלב", הוא אומר.

אגב, "לשחרר" בגובה רם יותר יוצר בעיות אחרות. דו"ח מ-1969 מספר על כדור אש שנוצר על ידי אסטרונאוט ברכב חלל, על אף שזה היה נדיר. צוות של סוכנות החלל הקנדית ציין לאחרונה, כי פולי סויה הם מאכל החלל האידיאלי, מכיוון שיש בהם חיידקים פרוביוטיים שיכולים להילחם בחיידקים המייצרים נפיחות.

עוד באותו נושא

הסודות המלוכלכים של ההיגיינה במטוסים

לכתבה המלאה
טייסים קוקפיט טיסה. ShutterStock
שנגביר את המזגן? בכל זאת אנחנו סובלים יותר. טייסים בקוקפיט/ShutterStock

מכשיר שמזהה נוסעים ש"מועדים לפורענות"

כך או כך, חברות התעופה הבינלאומיות כבר נלחמות בתופעה. רוזנברג ראיין לא מעט מהנדסי מטוס למחקר שלו, ואלה הודו שחברות תעופה רבות משתמשות במסנני פחם במיזוג האוויר, שמקלים על הסירקולציה. כמו כן, חברות התעופה נוטות לוודא שהאוכל בטיסה דל בסיבים אך עשיר בפחמימות, על מנת להרגיע את מערכת העיכול.

עם זאת, רוזנברג טוען שניתן היה לעשות יותר. הוא סבור שאפשר למקם את הפחם בתוך המושבים עצמם. בנוסף, הוא מזכיר שיש תחתונים מרופדים בפחם שסופגים כמעט 100 אחוז מהריח.

אולם חלק מההצעות שלו מעט מופרזות. לדידו של רוזנברג, ישנם מכשירים שיכולים לזהות מראש מיהם הנוסעים ש"מועדים לפורענות" עקב פעילות במעי הגס, ולמקמם אותם בחלק ספציפי של המטוס ליד השירותים, או אפילו לאסור את כניסתם. עם זאת, ייתכן שזה פתרון קיצוני מדי לבעיה שהיא די נורמטיבית ושכיחה. "פלוצים היא לא בעיה נדירה, אבל אנחנו פשוט לא מדברים עליה", יודע רוזנברג, שמתעקש להעלות את הסוגיה למודעות ולטפל בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully