וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו: הר הגעש הזה פולט זהב בשווי 6 אלף דולר מדי יום

3.10.2024 / 18:38

הר הגעש הפעיל הדרומי ביותר בכדור הארץ פולט זהב בשווי 6 אלף דולר מדי יום שמגגיע עד למרחק של אלף קילומטרים ממנו - אך לפני שאתם ממהרים לאסוף את האוצר, חוקרים מזהירים מפני הסכנה שנשקפת לכם

טיסה מעל הר הגעש ארבוס/mrsmechanic0513

אנטארקטיקה היא יבשת מכוסה קרח עם טמפרטורות קפואות, אך מתברר שיש בה גם פעילות וולקנית לוהטת. למעשה ישנם עשרות הרי געש באנטארקטיקה, רובם נמצאים במערב אנטארקטיקה ובארץ מרי בירד. מחקר משנת 2017 זיהה 138 הרי געש רק בחלק זה של היבשת. בעוד שרובם רדומים, שמונה או תשעה מהרי הגעש באנטארקטיקה נחשבים פעילים.

אחד מהרי הגעש הפעילים האכזריים ביותר ביבשת הוא הר ארבוס, הר הגעש הפעיל הדרומי ביותר בכדור הארץ המתנשא לגובה של 3,794 מטרים. הר הגעש שנמצא באי רוס יושב מעל פרוסת קרום דקה, כך שסלע מותך מתרומם ביתר קלות מתוך כדור הארץ, והוא פעיל באופן רצוף מאז שנת 1972.

הר ארבוס פולט בדרך כלל קיטור, גזים ופצצות געשיות - גושי סלע מותכים. ​כעת מדענים גילו שפליטות הגז שלו עמוסות בגבישים זעירים של זהב מתכתי, בגודל של לא יותר מ-20 מיקרומטר (מיליונית המטר). על פי ההערכה, הר הגעש פולט כ-80 גרם של זהב ביום, כמות ששווה בסביבות 6,000 דולר (כ-22 אלף שקלים). "אבק הזהב" הזה מגיע למרחקים: חוקרים באנטארקטיקה גילו עקבות של הזהב באוויר הסביבה במרחק של עד 1,000 קילומטרים מהר הגעש.

מומחי נאס"א מעריכים שמאחר שהר הגעש יושב מעל פרוסת קרום דקה, סלע מותך עולה בקלות מפנים כדור הארץ עם חלקיקי זהב שנישאים אל פני השטח ומתגבשים בטמפרטורות מתחת לאפס. לפי GeologyHub: "הר ארבוס הוא אחד ממספר הרי געש בעולם אשר מייצרים זהב באופן פעיל במהלך פעילותו המתפרצת. עם זאת, זהו הר הגעש היחיד שמייצר חלקיקי זהב מוצקים במקום שהחומר יתפזר או יווצר בצורת גז/נוזל".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בכל שנה ההר מייצר 30 קילוגרמים של זהב בשווי של כ-2 מיליון דולר. מטורף, אה?! אולם כל מי שמתכנן להגיע למקום ולצאת משם עם שלל, צריך לקחת בחשבון שהזהב מסוכן מדי לכרייה עקב האיום המתמשך של פיצוצים געשיים אקראיים של סלעים מותכים חלקית.

עוד בנושא:
"איום קיומי למיליוני אנשים": ההתפרצות הגעשית שמאיימת על ארה"ב

מה הסיכוי ש"קרחון יום הדין" ההרסני יתמוטט? יש חדשות טובות וחדשות רעות

הר הגעש ארבוס מתהדר גם באגם לבה נוזלית בלוע הפסגה שלו, אחד מאגמי הלבה הבודדים בעולם, ובשל מיקומו המרוחק חוקרים משתמשים בלוויינים לניטור פעילותו. הר הגעש גם ידוע לשמצה עקב אסון שאירע בו ב-28 בנובמבר 1979, כשטיסה 901 של אייר ניו זילנד התנגשה חזיתית בדופן הר הגעש והביאה למותם של כל 237 הנוסעים ו-20 אנשי הצוות. התאונה נודעה בכינוי "אסון הר ארבוס" והיא האסון הקטלני ביותר בתולדות ניו זילנד בעתות שלום.

באי מצויים שלושה הרי געש נוספים שהינם רדומים. מחקר נוסף אסף ליבות קרח מאנטארקטיקה שהצביעו על כך שהיבשת נהרסה על ידי התפרצויות געשיות ענקיות במהלך עידן הקרח האחרון, שרבות מהן היו גדולות יותר מכל התפרצות הר געש בהיסטוריה המודרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully