וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איום קיומי למיליוני אנשים": ההתפרצות הגעשית שמאיימת על ארה"ב

9.5.2024 / 0:05

מדענים מזהירים מהר הגעש העצום שמטיל אימה על קליפורניה כבר אלפי שנים ומהווה את אחד הסיכונים הגדולים ביותר למין האנושי. הוא עלול להתפרץ שוב - וכשזה יקרה יהיה מעט מאוד זמן להגיב

הר געש פאגרדארספיאטל, איסלנד/צילום ועריכה: דן ליאור עיצוב סאונד: ניר שור צבע: אמרי אגמון

סופר וולקנו (Supervolcano), מגה-התפרצות או "התפרצות-על", הם כולם שמות להתפרצות געשית נדירה, בקנה-מידה עצום. סופר וולקנו גורם לא פעם להתפרצות געשית בעוצמה גבוהה, במגניטודה של 7-8, או להתפרצויות געשיות מתמשכות על שטחים נרחבים מאד, בניגוד להתפרצות מקומית רגילה. התפרצות-על שכזו משחררת לפחות 1000 קילומטרים מעוקבים של מאגמה, כמות גדולה פי 1000 מכמות המאגמה שהשתחררה בכל התפרצות של הר געש שתועדה בהיסטוריה המודרנית.

כעת ישנם מדענים שמביעים חשש כבד מהתפרצות כזו של אחד מהרי הגעש הגדולים ביותר בארה"ב, שנמצא בקליפורניה, וישנן עדויות לפיהן הוא עשוי להתפרץ בקרוב לאחר מאות שנים של תרדמת.

"קלדרת לונג ואלי" בקליפורניה, שקע גיאלוגי באורך של כ-32 קילומטר, רוחב של כ-18 קילומטר ועומק של כ-910 מטרים, מעורר חרדה בקרב חוקרים כבר שנים. בשל גודלו ועוצמתו, הוא מסווג כאחד מכ-20 הסופר-וולקאנים הגדולים בעולם, עם דירוג VEI 8 על סולם העוצמה של התפרצויות געשיות.

הגודל העצום של הר הגעש גורם לחשש רב בקרב וולקנולוגים (חוקרי הרי געש) מזה זמן רב, שכן במקרה הגרוע בו יתפרץ ההר, יהיה מעט מאוד שהאנושות תוכל לעשות מבחינת ניהול המשבר והתחמקות מהאסון שיביא איתו.

אמנם הוולקאנו הזה לא התפרץ כבר 760,000 שנה (לפחות לא בסדר הגדול ממנו חוששים המדענים), אבל זה רק מחריף את החשש שלהם עוד יותר. הסיבה לחשש כרגע היא שלאחרונה מדענים תיעדו הופעה של נחלים ומעיינות חמים סביב האזור, תופעה שעל פי הדיווח ב-Express, מרמזת בדרך כלל על כך שהמשטח שמתחת עשוי להתפרץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בין השנים 1970 ל-1980 התרחשה במקום שרשרת רעידות אדמה מדאיגה, שהטרידה את מדעני האזור. בנוסף, הייתה התרוממות בקרקע, שנחשד שנגרמה כתוצאה מעליית מאגמה.

בסרט הדוקומנטרי על הנושא בשם "Secrets of the Underground", אמר המדען רוב נלסון שישנם "סימנים מדאיגים מתמידים לפעילות געשית אפשרית". הוא הוסיף: "ישנם רמזים המצביעים על התפרצויות קרובות בהרים הפזורים ברחבי העמק הזה - אתר ההתפרצות הגעשית האקספלוסיבית [עוצמתית] השנייה בגודלה בצפון אמריקה".

עוד בנושא
מומחה מזהיר: "העולם יגיע לקיצו מתגובת שרשרת וולקנית"

מלחיץ: הר הגעש שעומד להתפרץ ולהשבית את כל אירופה

הוא ציין גם שבעוד התפרצות בעוצמה שנראתה לפני 760,000 שנה אינה סבירה, הרי שהתפרצות געשית מההר מהווה "איום קיומי למיליוני האנשים המתגוררים בסביבה הקרובה" - כמו בסנטה קרוז ואפילו לוס אנג'לס.

במהלך תחקיר של ערוץ המדע, גיאופיזיקאי בשם ג'ארד פיקוק גילה תכונה מטרידה למדי של הר הגעש, באמצעות שימוש בטכנולוגיית חישה מרחוק בשם InSAR. הוא מצא "קשת התרוממות" ("resurgent dome") ליד אגם הממותות (Mammoth Lakes), עיירה בהרי סיירה נבאדה. למרבה המזל, בדיקות אישרו שבשל הפיזור של הנוזל מתחת לקשת ההתרוממות, אין כרגע סיבה לדאגה.

ואולי אלה חדשות טובות?

סופר וולקנוז, או התפרצויות-על, יצרו תופעות שונות בעולם, ולעיתים קשה להאמין שהתפרצות-געשית היא שאחראית להן. למשל, התפרצות-על שנמשכה שנים רבות היא שיצרה את האי הגדול באיי הוואי. קרקע האי עשויה ברובה מזרמי לבה אינסופיים שפרצו מהאדמה והגדילו את האי.

אזור אחר שנוצר בסופר-וולקנו הוא פארק ילוסטון שבארצות הברית. כל מרכז הפארק של ימינו נוצר מהתפרצות-על שגרמה לקריסה של שטח אדמה עצום, שהיה מעל לבריכת מאגמה תת-קרקעית. הקריסה יצרה מכתש ענק בקוטר של עשרות קילומטרים, שבעבר היה מלא בלבה חמה ורוחשת מתחת לפני הקרקע והיום הוא חלקו המרכזי של פארק מהיפים באמריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully