וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הסיכוי ש"קרחון יום הדין" ההרסני יתמוטט? יש חדשות טובות וחדשות רעות

13.9.2024 / 0:02

"אנחנו נמצאים במעקב צמוד אחריו", סיפרו מדענים שחוששים ממצב בו קרחון ענק באנטארקטיקה יתמוטט ויביא להרס של ערי חוף רבות

קרחון ענק התנתק מאנטרקטיקה והתנפץ לחתיכות/רויטרס

יש לנו עדכון בנוגע לקרחון טווייטס (Thwaites) שבאנטארקטיקה, או כפי שרבים מכנים אותו "קרחון יום הדין" בשל העובדה שקריסתו עלולה להוביל לעלייה קטסטרופלית במפלס פני הים. הקרחון הוא חלק ממה שמתואר כ"בטן החלשה" של מעטה הקרח של מערב אנטארקטיקה - שם הוא עלל להתמוטט. אם זה יקרה, הוא כנראה ייקח איתו את כל שכבת הקרח האנטארקטית - גוף הקרח הגדול בכדור הארץ ויוביל להשלכות הרסניות.

קרחון זה ועוד אחד, הנקרא "קרחון אי האורנים", צפויים לקרוס ללא הכנה מראש בעתיד הלא ידוע. קריסתו עלולה להוביל לעלייה קטסטרופלית במפלס פני הים, שתהרוס עיירות וערי חוף רבות וכתוצאה מכך מיליוני אנשים יאבדו את בתיהם. למעשה, קריסה מוחלטת של טווייטס עצמו עלול להוביל לעליית מפלס הים ביותר מ-70 ס"מ, מספיק כדי להרוס קהילות הממוקמות לאורך החוף ברחבי העולם. יתרה מכך, טווייטס משמש כמו סכר טבעי לקרח במערב אנטארקטיקה, ומדענים העריכו כי מפלס פני הים הגלובלי יעלה בסופו של דבר בכשלושה מטרים, אם טווייטס יקרוס.

מדף הקרח של קרחון טווייטס. By NASA ICE - A close look at the shelf, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24450299, אתר רשמי
מדף הקרח של קרחון טווייטס/אתר רשמי, By NASA ICE - A close look at the shelf, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24450299

קרחון טווייטס הוא בגודל מדינת פלורידה - 170,312 קמ"ר - וממוקם במערב אנטארקטיקה. מדף קרח, שבולט מעל פני השטח של האוקיינוס, מסייע לקרחון להישאר במקומו. מדף הקרח מתפקד כמו פקק, מונע מהקרחון לנוע מהיבשה לים ולמעשה משמש הגנה חשובה מפני עליית מפלס הים. המדף הזה נמצא כעת בסכנה בשל התחממות האוקיינוס. מחקר מ-2021 מצא כי מדף הקרח עלול לקרוס בחמש השנים הבאות.

אלו החדשות הרעות - והתרחיש הזה יהיה די נורא אם וכאשר זה יקרה, אולם החדשות הטובות שהגיעו אלינו ממש לאחרונה הן שמדענים שעוקבים באופן קבוע אחר הקרחון אומרים שהתרחיש הגרוע ביותר כרגע אינו סביר כפי שחשבו בעבר.

מחקר חדש על חוסנו של הקרחון מצביע על כך שאחד הסיכונים הגדולים ביותר, זה של אי יציבות הקרח של הצוקים הימיים (MICI), עשוי שלא להוות דאגה עבור המין האנושי לכל אורך המאה ה-21.

עוד סכנות באנטארקטיקה
"מערבולת העל" של אנטארקטיקה עלולה לשים קץ לאנושות

הקורונה הבאה: מה מסתתר מתחת לקרחונים באנטארקטיקה - ועד כמה זה מסוכן?

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

פרופסור מתייהו מורליגם כתב ב-"The Conversation" שכאשר מדף קרח מתמוטט הוא חושף צוקים גבוהים של קרח - וככל שהם גבוהים יותר, קשה להם יותר להחזיק מעמד ביחד. למרבה המזל, המחקר החדש מצביע על כך שהקרחון "ישאר די יציב לפחות עד שנת 2100", וכאשר הם דימו קריסה אפשרית בעוד 50 שנה - הם מצאו שהצוקים שיווצרו לא יהיו גבוהים מספיק כדי להתמוטט במהירות ולהביא לחורבן.

אז כן, לעת עתה "קרחון יום הדין" אינו מהווה איום. ההתמוטטות המהירה שמייצגת את "תרחיש האימים" היא אפילו לא סבירה יותר מאשר בעבר, לפי הדיווחים ב-USA Today, ופרופסור מורליגם אמר שעל אף שהקרחון ויריעת הקרח עדיין נמצאים בנסיגה מתמדת, זה יקרה "לא כל כך מהר כפי שהציע התרחיש המאיים". עד סוף המאה, פני הים כבר צפויים לעלות ב-60 ס"מ עד מטר. תרחיש הסיוט שאנו צפויים להימנע ממנו היה מביא בסופו של דבר לעלייה של 15 מטרים בגובה פני הים - שהייתה הרסנית.

קרחון טווייטס נמס. Dr. Britney Schmidt/ITGC, אתר רשמי
קרחון טווייטס נמס/אתר רשמי, Dr. Britney Schmidt/ITGC

עדיין צריך לחשוש מעתיד "קרחון יום הדין"

לפרופסור מורליגם היה חשוב להדגיש שממצאי המחקר הזה "לא אומרים שקרחון טווייטס יציב". הוא הסביר שזה ש"קרחון יום הדין" כנראה לא עומד להתמוטט בקרוב זה עדכון נחמד - אך מה שפחות נחמד הוא שהוא עדיין נמס ומאבד מסה. על אף שאנטארקטיקה קרה מאוד, זרמי אוקיינוס ​​הנושאים מים חמים יותר מדללים את הקרח מלמטה ולא ניתן פשוט לקחת קרחון ענק חדש שיחליף את מה שאבד שם.

החוקרים הבהירו שקריסת הקרחון היא לא שאלה של האם אלא של מתי ושאם זה יקרה, תגרום שבירת "קרחון יום הדין" לעלייה חדה במפלס פני הים. העלייה הזו בגובה פני הים תתרחש כמובן בכל העולם וזו תהיה עלייה קיצונית בגובה פני הים. ללא ספק תביא עלייה כזו במפלס פני האוקיינוסים לשקיעה של עיירות חוף רבות בכל העולם ולהיעלמות של איים ברחבי האוקיינוס. לשינוי בשיעור המים המתוקים שבאוקיינוסים ובימים בעולם תהיה גם השפעה איומה על בעלי החיים הימיים. עבור מינים ימיים מסוימים היא תהיה ממש קטלנית ואפילו מכחידה.

וכמו כל הקרחונים המתמוססים בשל משבר האקלים, אם יישבר "קרחון יום הדין" אל האוקיינוס, הבעיה עם מפלס פני הים תהיה בלתי הפיכה. כי אחרי שהמפלס יעלה ואפילו במטר אחד, קשה יהיה מאוד להחזיר את המצב לקדמותו. גם אם איכשהו יצליחו המאמצים לקרר את האקלים, לוקח הרבה דורות ליצור קרחונים מחדש, ודאי בגודל ובהיקפים שכאלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully