וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלפנו צבעים: צפו בתיעוד חריג של זיקיות מזדווגות בירושלים

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 10:33

אחת העובדות בעמק הצבאים שבבירה, שמה לב לתנועה של זכר הזיקית שבולט במראהו הייחודי במהלך החיזור. "ראינו שמדובר בעצם באקט של הזדווגות והתרגשנו. ישבנו לצפות בהם, מרחוק כמובן", היא מספרת. צפו בתיעוד המיוחד

זיקיות מזדווגות בעמק הצבאים בירושלים/צילום: אפרת יגור, החברה להגנת הטבע

בעמק הצבאים שבלב ירושלים, אתר טבע עירוני השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, הנחשב לאחת מפנינות הטבע הייחודיות של עיר הבירה, התגלה בשבוע שעבר מראה לא שגרתי: הזדווגות מאוחרת מאוד של זוג זיקיות, שבעונה הזו היו אמורים לצפות בבקיעת האבקועים הצעירים.

מדענים מצאו זיקית שחשבו שנכחדה לפני 100 שנה

"ביציאה מישיבת צוות, אחת העובדות שמה לב לתנועה של זכר הזיקית שבולט במראהו הייחודי במהלך החיזור", סיפרה אפרת יגור, מטפלת העדר בעמק הצבאים. "אחר כך ראינו שמדובר בעצם באקט של הזדווגות והתרגשנו מההזדמנות לראות התרחשות כזו וישבנו לצפות בהם, מרחוק כמובן. למעשה, עכשיו מתחילה עונת החיזור אצל בעלי חיים רבים, כגון צבאים וצבים, שניתן לראות בקלות בעמק, אבל התיעוד המיוחד של הזיקית חריג בשלב זה של העונה".

זיקיות מזדווגות בעמק הצבאים בירושלים. אפרת יגור, החברה להגנת הטבע
"עכשיו מתחילה עונת החיזור אצל בעלי חיים רבים". הזיקיות בהזדווגות בעמק הצבאים/החברה להגנת הטבע, אפרת יגור

שני מינים של זיקיות בישראל

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי ישנם שני מינים של זיקיות בישראל - זיקית ים תיכונית וזיקית מדברית, שנמצאת בחולות הנגב, קטנה יותר ומתאימה לחיי המדבר. "לזיקיות ישנן יכולות מטורפות, שאין להרבה חיות בר, כמו לשון שמסוגלת לצאת לכ-30-20 ס"מ מהלוע והחלפת צבעים. למשל, כשזיקית נרגשת או חוששת, היא מסוגלת לעשות 'דגם' של צפע כדי להרתיע אויבים. בנוסף, הן נחשבות למטפסות מעולות והעיניים שלהן יכולות לזוז בנפרד וגם להסתכל אחורה, תכונה שמבלבלת מאוד את האויב, כי אחד מאמצעי ההגנה הן המלתעות שיודעות לתת נשיכה כואבת שמרתיעה טורפים. הזיקית רגישה לחומרי הדברה ומי שיימנע מזה בגינתו, מעלה את הסיכויים שהן יבואו לבקר ואף יצודו פרפרים וחרקים שנמשכים לפריחה", מוסיף עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

עוד בוואלה

צפו בנחש זעמן מטבעות צד זיקית באמצע טיול

לכתבה המלאה
זיקיות מזדווגות בעמק הצבאים בירושלים. אפרת יגור, החברה להגנת הטבע
לזיקית יש לשון שמסוגלת לצאת לכ-30-20 ס"מ מהלוע. מעניין מה עוד היא יכולה לעשות איתה.../החברה להגנת הטבע, אפרת יגור

גם הצבים מתעוררים עכשיו וניתן לצפות בהזדווגות שלהם

עמק הצבאים הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. בעונה הזו של סוף הקיץ ותחילת הסתיו, זו הזדמנות נפלאה לצפות בחיזורים והזדווגויות של בעלי חיים רבים.

"ניתן לצפות בקלות בחיזורי הצבאים אחר הנקבות וכמובן בקרבות בין הזכרים על שליטה בנחלה מסויימת. גם הצבים מתעוררים עכשיו משנת הקיץ היישר לעונת הזיווג, כאשר ניתן לא רק לצפות בהזדווגות, אלא גם לשמוע למרחוק את נקישות השיריונים כאשר הזכר מחזר אחרי הנקבה", מסכמת אפרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully