וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא שהחזיק עשרות צבים עבור נכדיו, החזיר אותם במבצע מיוחד

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 14:16

עשרות צבים שהוחזקו בבית של תושב ירושלים, הובאו לשיקום ואישוש בעמק הצבאים במסגרת מבצע להחזרת צבים לטבע. עתה הם ישוקמו, יקבלו תזונה ראויה ובתקווה גם ישוחררו חזרה לטבע

צבי יבשה מוחזרים לעמק הצבאים/צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

עמק הצב(א)ים: בשנים האחרונות, עמק הצבאים בירושלים הוא גם ביתם הזמני או הקבוע של צבי יבשה, שמובאים על ידי משפחות מכל הארץ, שהחזיקו וגידלו אותם בבית כחיות מחמד.

צפו בתיעוד: ככה זה נראה כששני צבים מזדווגים בירושלים

בשבוע שעבר, הגיע לעמק הצבאים תושב אזור ירושלים, "סבא יצחק", שבמשך שנים אסף צבים בוואדי שסמוך לביתו וגידל אותם בחצר עבור נכדיו. לאחרונה, הבין שמדובר במין בסכנת הכחדה, ובמבצע מיוחד אספו בני המשפחה את הצבים והסיעו אותם לעמק הצבאים, שם ישוקמו במתחם מגורים ייחודי, יקבלו תזונה ראויה ומתאימה לצבים ובתקווה, גם ישוחררו חזרה לטבע.

"רבים הבחינו שבשנים האחרונות רואים פחות ופחות צבים, ואכן, צב היבשה המצוי נמצא בסכנת הכחדה בארץ ובעולם, אם המצב יימשך, ייתכן ובעתיד הקרוב הם ייעלמו לחלוטין. כשצב נלקח הביתה, הוא חווה משבר גדול. בניגוד לנאמר בספרי ילדים, השריון אינו 'בית על הגב', אלא רק כסות קשה שמגנה על גוף הצבים מפני פגיעה. ביתו האמיתי של הצבים הוא הטבע, ועצם הלקיחה שמה אותם במצוקה עצומה ומהווה עבירה על החוק", אומר עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע".

צבי יבשה מוחזרים לעמק הצבאים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
"סבא יצחק" אסף במשך שנים צבים ליד ביתו. הצבים שהוחזרו לפארק הצבאים/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן
צבי יבשה מוחזרים לעמק הצבאים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
אם המצב יימשך, ייתכן ובעתיד הקרוב הצבים ייעלמו לחלוטין/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

"אנו מעלימים את הצבים כשאנו לוקחים אותם מהטבע"

פרויקט שיקום והשבת צבי היבשה לטבע, המשותף לחברה להגנת הטבע ולרשות הטבע והגנים, החל בעמק הצבאים לפני כ-4 שנים, ועד כה הובאו כאלף צבים שנלקחו מביתם וגודלו בתנאים שאינם מתאימים להם. "אנו שמחים מאוד מהנכונות להחזיר את הצבים, שרובם המוחלט לא יוכלו להשתלב חזרה בטבע ואף עלולים להוות מפגע תברואתי לאוכלוסייה הקיימת. גורמים רבים תורמים למצבם העגום של הצבים: הידרדרות באיכות בית הגידול או הרס מוחלט שלהם לטובת פיתוח של דיור, תשתיות וכדומה, רכבי שטח וטרקטורונים היורדים מהשבילים ונוסעים בתוואי דרך אסורים דורסים רבים מהם, אשפה הנשארת בשטח מובילה לריבוי של עורבים, תנים, וכלבים משוטטים שטורפים צבים רבים בקרבת הערים, שריפות והצתות בשטחים פתוחים ועוד", הוא מוסיף.

"כל הגורמים האלו הם תוצאה ישירה של פעילות האדם, אבל בשנים האחרונות נעשה ברור שאנו מעלימים את הצבים בדרך ישירה הרבה יותר, כאשר אנו לוקחים אותם מהטבע", מוסיפה אפרת יגור, מנהלת העדר ופרויקט הצבים בפארק עמק הצבאים.

צבי יבשה מוחזרים לעמק הצבאים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
עד כה הובאו כאלף צבים שנלקחו מביתם וגודלו בתנאים שאינם מתאימים להם/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן
צבי יבשה מוחזרים לעמק הצבאים. עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
צב היבשה המצוי הוא הצב הקטן הנפוץ ביותר בארץ/החברה להגנת הטבע, עמיר בלבן

חשוב: לא לאסוף צבים מהטבע הביתה

בחברה להגנת הטבע מספרים, כי הצבים הם קבוצה גדולה ומגוונת של בעלי חיים: ישנם צבים טורפים וצמחוניים, צבים במים וביבשה, צבים גדולים ככלבים וקטנים כחרקים, צבים צבעוניים ואף צבים שחיים יותר ממאתיים שנים. צב היבשה המצוי הוא הצב הקטן והאיטי המוכר לכולנו, הוא הצב הנפוץ ביותר בארץ והיה מצוי בעבר בכל חלקי הארץ מלבד הנגב ומדבר יהודה. הצבים ניזונים ממגוון רחב מאוד של צמחי בר, עשרות סוגי עשבים, שורשים, פקעות ולעתים אוכלים הצבים אף בעלי חיים קטנים. חשוב לא לאסוף צבים מהטבע הביתה. "אנו ממשיכים לקלוט ולקבל צבים מכל הארץ. המכלאה הצנועה שהוקמה הפכה למעין תחנת מעבר בא ממוינים הצבים. השאיפה היא לשחרר לטבע צבים בריאים ולטפל בחולים, כאשר במקביל מבקרי הפארק מקבלים הסבר והמחשה להבדל בין צב בריא לעומת צב שהוחזקו בבית בחצר וניזון מירקות ופירות במקום עשבים טבעיים", מסכם עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.

אם אתם מחזיקים צב בבית ומעוניינים להביאו לעמק הצבאים, יש לתאם מראש בטלפון 02-5469001 בין השעות 17:00-09:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully