וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשר אבנים עתיק שנמצא מתחת למים משנה את פני ההיסטוריה

10.10.2024 / 0:01

על פי כל המומחים בני האדם הגיעו למיורקה לראשונה בסביבות שנת 2,500 לפני הספירה - אך תגלית חדשה פוצצה את התיאוריה הזו, כאשר נחשף גשר שמתוארך אלפי שנים מוקדם יותר: "בני אדם היו שם הרבה לפני מה שחשבנו"

צלילה במערת ג'נובס ליד מיורקה/תיעוד ברשתות חברתיות

גשר אבנים עתיק נמצא מתחת למים מול חופי מיורקה, מוקד תיירותי אהוב - והוא צפוי לשכתב מחדש את ההיסטוריה האנושית. עד לא מזמן האמינו החוקרים שבני האדם הגיעו למיורקה לראשונה באזור שנת 2500 לפני הספירה, והמשיכו משם לחצי האי האיברי או דרום צרפת. אולם גשר אבנים תת-מימי שזה עתה התגלה גרם למומחים להעריך שאנשים ביקרו באזור הזה הרבה לפני ומצמצם את הפער בין לוחות הזמנים של ההתיישבות האנושית באיים הפזורים ברחבי הים התיכון.

על פי צוות מאוניברסיטת דרום פלורידה שחקר את הגשר שאורכו הוא כ-8 מטרים והוא נמצא שקוע בתוך מערת ג'נובסה שבאי הספרדי. הגשר עשוי מגושי אבן גיר גדולים וכבדים, שחלקם משתרעים על פני 1.3 מטרים, ועדיין לא ברור אילו מנגנונים אפשרו לבני האדם הקדמונים לבנות את הגשר הזה.

על פי המאמר שפורסם במגזין Communications Earth & Environment, החוקרים מאמינים שמי שבנו את הגשר רצו שביל יבש ומתמשך שיחבר את פתח המערה לאזור מוצל ואגם שנמצא בתוך המערה. הגשר נמצא בתוך אזורים מוצפים במים, שקודם לכן לא נחקרו, כשתצורות הקלציט על האבנים מעניקות לחוקרים ציר זמן ברור של מתי נעשה בו שימוש ומתי הוא נוצר.

גשר האבנים שמול חופי מיורקה הוא בערך בן 4,000 שנה. R. Landreth, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
גשר האבנים שמול חופי מיורקה הוא בערך בן 6,000 שנה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, R. Landreth

גשר המערה התגלה לראשונה בשנת 2000. כמה שנים לאחר מכן, מחקר שנכתב בשפה הקטלאנית העריך את הגשר כבן 3,500 שנים על סמך כלי חרס שנמצאו באחד מחדרי המערה.

מאז, מחקר שבו עצמות וכלי חרס תוארכו באמצעות פחמן העלה כי ייתכן שנוכחות אנושית הייתה קימת באי כבר לפני 9,000 שנה, אך שימור לקוי של החומרים הוביל את החוקרים להטיל ספק באפשרות הזו.

על פי CNN, מחקר עדכני יותר שחקר אפר, עצמות ופחם באי הצביע על כך שבני האדם התיישבו שם לפני כ-4,440 שנה. אולם ,לאחר שחקרו את עליית מפלס הים על פני איים אחרים ואת טביעות הרגל הגיאולוגיות שעליית פני הים יכלה להשאיר אחריה, החוקרים נקטו בגישה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מומחים נרגשים מהתגלית שהולכת לשכתב את פני ההיסטוריה האנושית. B.P. Onac, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מומחים נרגשים מהתגלית שהולכת לשכתב את פני ההיסטוריה האנושית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, B.P. Onac

פרופסור לגיאולוגיה של אוניברסיטת דרום פלורידה, בוגדן אונאק, הסביר: "רק בארבע השנים האחרונות אספנו סוף סוף את הנתונים הדרושים כדי להתייחס לנושא המחקר הוותיק הזה ולהעריך טוב יותר את זמן ההגעה של בני אדם למיורקה". כעת הם בטוחים שהגשר נבנה לפני כ-6,000 שנה, מה שהופך אותו לעתיק יותר ב-2,000 שנה ממה שחשבו בעבר - ומה שגם מבטל תיאוריות אחרות לפיהן בני אדם יכלו להגיע לאזור לפני יותר מ-9,000 שנה.

עוד ממצאים עתיקים
ארכיאולוגים נותרו המומים ממה שגילו בקבר קרברוס, כלב השאול, בן ה-2,000 שנה

חוקרת ישראלית הצליחה להחיות עץ תנ"כי מזרע בן 1,000 שנה

החוקרים מסבירים שהתגלית הזו תשנה לחלוטין את ההיסטוריה של האי הספרדי ופרופ' אונאק אמר: "הנוכחות של הגשר השקוע הזה וחפצים אחרים מעידה על רמת פעילות מתוחכמת, מה שמרמז על כך שהתושבים המוקדמים הכירו את משאבי המים של המערה ובנו בצורה אסטרטגית תשתית כדי לנווט בה. הגשר שימש אותם ככל הנראה במשך 400 עד 500 שנים לפני שעליית מפלס הים גרמה לאגם המערה לכסות אותו במים", הוא הסביר והוסיף ש"זה מצביע על כך שבני אדם השתמשו באזור הסמוך לכניסה למערה, התא הגדול, למגורים. המטרה של חציית האגם כדי לגשת לתא הזה נותרה לא ברורה. הוא יכול היה לשמש מקלט, מקום לטקסים, או כמקום אחסון, לשמור אוכל לימים החמים של מיורקה".

פליאונטולוגים עדיין מנסים לקבוע מדוע בני אדם התיישבו במיורקה מאוחר יותר משאר איי הים התיכון המזרחיים. על אף שהיא גדולה וקרובה למדי ליבשת ספרד, היה שם אקלים חם ויבש עם אדמה דקה מדי לחקלאות. מלבד דגים ועזים מקומיות, מיורקה חסרה שפע של משאבי טבע. "לעומת זאת, באיים האחרים היו תנאים סביבתיים נוחים יותר ומשאבים בשפע, כמו מינרלים ובעלי חיים, מה שהפך אותם לאטרקטיביים יותר עבור המתיישבים המוקדמים", אמר פרופ' אונאק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully