וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארכיאולוגים נותרו המומים ממה שגילו בקבר קרברוס, כלב השאול, בן ה-2,000 שנה

עודכן לאחרונה: 8.8.2024 / 8:10

ארכיאולוגים חשפו ממצא מפתיע לאחר פתיחת "קבר קרברוס" בן ה-2,000 שנה, למרות שהביעו חשש כבד לעשות זאת. הקבר הבלתי אטום שופך אור על מנהג רומי עתיק

מומיה התגלתה ב"קבר של קרברוס" בנאפולי/dirtdiaries_

ארכיאולוגים חשפו סרקופג בן 2,000 שנה ובתוכו מומיות עתיקות שהשתמרו בצורה מושלמת. התגלית "חסרת התקדים", לדבריהם, התגלתה ב"קבר קרברוס" ההיסטורי שבנאפולי, איטליה. השרידים נחנטו בסיוע קרמים על בסיס צמחי לפני שהם ננעלו בקברם - מה שלדעת המומחים סייע בשימור הגופות.

הממצא המרתק מספק עדויות חדשות ומפורטות שחושפות כיצד רומא העתיקה חנטה את המתים. עם פתיחת התכריכים המכסים את אחת הגופות, הצוות גילה שהיא נשמרה ללא דופי. לאור תשומת הלב המיוחדת שניתנה למת והכרונולוגיה של מצבת הקבר שנמצאה, עולה כי הוא היה ראש המשפחה שעבורה נבנה המאוזוליאום. החוקרים עדיין לא חשפו את התמונות של המומיות שזה עתה נמצאו.

ארכיאולוגים גילו בעבר מספר עצום של אתרי קבורה באותו אזור, מתקופת הרפובליקה הרומית (בערך שנת 500 לפנה"ס) ועד לתקופת האימפריה הרומית (המאה הראשונה לספירה). חפירות בגבול הנקרופוליס בשנה שעברה הובילו ארכיאולוגים לקבר הבלתי אטום, שזכה לכינוי "קבר קרברוס" או סרברוס . ציורי קיר רבים על פני תקרות וקירות החדר שלא נגעו בהם נמצאו במצב בתולי. השם של הקבר ניתן לו כיוון שהכניסה לקבר עוטרה בציור קיר מפוארים של קרברוס, כלב הציד של אל השאול היווני האדס. הכלב בעל שלושת הראשים וזנב הדרקון מהמיתולוגיה היוונית נחשב כשומר העולם התחתון והאמינו שהחיה רבת הראשים מונעת מהמתים להימלט מזעמו של של השאול ושתפקידו העיקרי הוא למנוע מן המתים לחזור לעולם החיים.

ציור קיר של קרברוס שהתגלה בנאפולי. Superintendent of Archaeology, Fine Arts and Landscape, צילום מסך
ציור קיר של קרברוס שהתגלה בנאפולי/צילום מסך, Superintendent of Archaeology, Fine Arts and Landscape

מספר אנשים שעדיין מאמינים במיתולוגיה העתיקה פנו ל-X כדי להביע את דאגותיהם בשל הממצא המפחיד. "לא הייתם צריכים לפתוח את השער", כתב אחד ואחר הוסיף: "עזבו את המתים בשקט". לחוקרים אין כוונה כזאת, מאחר שהודיעו כי הם מתכוונים לחקור את השיירים שהתגלו.

"קברו קרברוס" ממוקם בגוגליאנו, שם התיישבו היוונים הקדמונים בין המאה השמינית והשביעית לפני הספירה. באתר המדעי livescience דווח שהצוות שגילה את התגלית נותר מבולבל ממצב הגופות ושיטות השימור. השרידים כוסו בקרם שהופק מאבסינתיום (לענה) וכף-אווז, סוג צמח פורח ממשפחת הירבוזיים. השילוב נראה בעבר על שרידים אחרים, כמו גופת הבישוף מהמאה ה-17 שהתגלתה מתחת לקתדרלה שוודית. עם זאת, המומיה שנחשפה הייתה עטופה בתכריכים שלפי מדענים עברו מינרליזציה כתוצאה מהטמפרטורה הפנימית של החדר.

רב-פקד מריאנו נוצו ממשרד התרבות האיטלקי אמר בהצהרה: "בחודשים האחרונים ניתוחי מעבדה שנערכו על דגימות שנלקחו מהמקום השיגו כמות ניכרת של נתונים על הטיפול בגופת המנוח וטקס ההלוויה שבוצע, מה שהעשיר באופן משמעותי את הפנורמה של הידע שלנו".


עוד בנושא:
תעלומת "הדלת לגיהנום" נפתרה לאחר שפסל נשדד ממערה נסתרת

קללת המומיה? 10 מתוך 12 החוקרים שפתחו את קברו של מלך פולין מתו בפתאומיות

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
הקבר בן 2,000 שנה התגלה ללא פגע. הגופה החנוטה שייכת ככל הנראה לראש המשפחה. Superintendent of Archaeology, Fine Arts and Landscape, צילום מסך
הקבר בן 2,000 שנה התגלה ללא פגע. הגופה החנוטה שייכת ככל הנראה לראש המשפחה/צילום מסך, Superintendent of Archaeology, Fine Arts and Landscape

חדר הקבורה נמצא כאשר ארכיאולוגים הבחינו בקיר שנבנה עם אופוס אינסרטום - שיטת בנייה רומית עתיקה. עבור טכניקת הבנייה הזו השתמשו באבנים לא חתוכות בעלות צורות לא קבועות ומיקום אקראי, והיא הופיעה לראשונה במאה השנייה לפני הספירה. מאוחר יותר התגלה כי מדובר בקיר הקדמי של הקבר, אשר נאטם בלוח טוף עבה - סלע בהיר ונקבובי שנוצר משילוב של משקעים ואפר וולקני.

הארכיאולוגים נאלצו להסיר בזהירות את האריחים המכסים את פתח התקרה כדי להיכנס לחדר הקבורה. כשהם נכנסו, הם גילו את מה שהמומחים קראו לה "תגלית חסרת תקדים". הם הצליחו להציץ בגופות לאחר שהכניסו מצלמה קטנה דרך החריצים הזעירים. במימון משרד התרבות של איטליה, המומחים מבצעים כעת ניתוח DNA כדי לזהות את שרידי האדם החנוטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully