וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוקץ הפורטוגלי: מחיר שונה לתיירים ולמקומיים במסעדות בליסבון

עודכן לאחרונה: 28.8.2024 / 12:33

בלחש, בקריצה או בהנהון - כך משלמים המקומיים פחות מכם במסעדות העיר, שסובלת אף היא מתיירות-יתר. מומחים בענף התיירות זעמו על כך שהתמחור שונה באופן סלקטיבי עבור אנשים על סמך הלאום שלהם. "זהו אקט לא חוקי"

בווידאו: מה חושבים הישראלים על פורטוגל?/עריכה: זיו שטיינר

יותר ויותר דיווחים מעידים על כך שמסעדות בליסבון "קורעות" תיירים עם מחירים גבוהים יותר ממה שהם גובים מהמקומיים. סועדים מקומיים זוכים לקבל תעריפים זולים יותר על המנות, על בסיס מה שמוגדר "קריצה והנהון". זאת ועוד: עיתון פורטוגלי טוען כי בתפריטים רב-לשוניים שניתנים למבקרים מוצגים מחירים גבוהים יותר מאלו שנגבים מהתושבים. המחירים הנמוכים "ניתנים בעל-פה, בלחש, או שהם מצוינים בתפריטים שמוצבים באזורים לא בולטים או אפילו נסתרים", נטען בכתבה.

אתר הדיילי מייל מדווח כי מומחים בענף התיירות זעמו על כך שהתמחור שונה באופן סלקטיבי עבור אנשים על סמך הלאום שלהם. הם רואים בכך אקט שלחלוטין אינו חוקי. במקביל, "איגוד תעשיית האירוח" של פורטוגל טוען שהוא אינו מודע לדברים.

LX Factory ליסבון. ShutterStock
תיירים סועדים בליסבון/ShutterStock

נמאס גם מהטוק-טוקים

כל זה קורה בעת שליסבון, כמו יעדים אירופיים פופולריים נוספים, עומדת בפני חשבון נפש באשר לעומס התיירות שאותו היא מעוניינת להכיל ולקבל בברכה. זאת על רקע תרעומת שמביעים רבים מתושבי העיר לנוכח תיירות-היתר. כך למשל, תושבים בעיר השיקו קמפיינים הקוראים לאסור על תנועת "טוק-טוקים" - אותן מוניות תלת-גלגליות האהובות על תיירים. כמו כן, פעילים מקומיים אספו מספיק חתימות הקוראות למשאל עם בנושא איסור השכרת נכסי Airbnb לטווח קצר. יצוין כי מדי שנה, מארחת ליסבון כ-6 מיליוני מבקרים.

סוכנות הידיעות AP שלחה לאחרונה כתב מטעמה אל אזור סינטרה שממערב לליסבון. התושבים שהתראיינו לכתבה טענו כי הם חשים "מבודדים" בעירם-שלהם בשל תיירות-היתר, ובידוד זה משמעותי וחריף יותר מאשר זה שחשו בימי מגפת הקורונה.

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
ליסבון , פורטוגל. ShutterStock
העיר עומדת בפני חשבון נפש בנוגע לעומס התיירות שאותו היא מעוניינת להכיל. ליסבון/ShutterStock

570 אלף תושבים על 6 מיליון מבקרים בשנה

מוקדם יותר השנה, העריכה מועצת הנסיעות והתיירות העולמית (WTTC) שהתיירות בפורטוגל תצמח בכמעט רבע מעל הרמות של שנת 2019 - והיא תיצור מקומות עבודה ותעצים את הכלכלה המקומית. אבל לכל זה יש מחיר, לטענת המקומיים המתגוררים בליסבון. הם מדברים בין השאר על עלייה במחירי הדיור, הכפלה במספר הנכסים המושכרים להשכרה לטווח קצר (במקום שיהיו בתים להשכרה לטווח ארוך) ומחסור בעבודות הדורשות מיומנויות שונות, בשכר הוגן.

העירייה מצדה הגיבה בכך שהסכימה להפחית בחצי את מספר הטוק-טוקים ולהכשיר יותר מקומות חניה עבור המוניות הבעייתיות, על רקע תלונות שהן חוסמות את הכבישים. בנוסף, יוכפל מס התיירים המקומי - משני אירו לארבעה אירו לאדם ללילה בסופי השבוע.

עם זאת, עדיין לא יוחלט מה יעלה בגורל נכסי ה-Airbnb. לפי הערכות, כ-20,000 דירות נופש פועלות בליסבון - וזהו מספר גדול מאוד עבור עיר שמונה כ-570,000 תושבים.

תיירים במסעדה בליסבון. ShutterStock
תיירים במסעדה בליסבון/ShutterStock

"תיירים הביתה!"

אין ספק כי תיירות-היתר נותרה בעיה הולכת וגוברת גם במקומות רבים באירופה - והמקומיים יוצאים למאבק ברחובות. בברצלונה, המקומיים "ירו" לעבר תיירים עם אקדחי מים וערכו הפגנות שקראו להם "חזרו הביתה". בערים תיירותיות כמו ברצלונה ומדריד, דמי השכירות בחודש יוני עלו ב-18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מחירי הנכסים עצמם עלו באופן קיצוני עקב הביקוש הגובר להשכרה לטווח קצר.

"תיירים לכו הביתה" כבר הפכה לקריאה פופולרית בקרב המקומיים בספרד ובטריטוריות האיים שלה. במקומות אחרים, המקומיים גדשו את החופים שאליהם מגיעים תיירים רבים, עם כרזות בסגנון של "בואו נכבוש את החופים שלנו!" במטרה לדחוק את רגליהם של התיירים מחפשי השמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully