LX Factory ליסבון. ShutterStock
LX Factory ליסבון/ShutterStock

ליסבון האלטרנטיבית: עיר הבירה הפורטוגלית מזווית קצת אחרת

בשיתוף פגסוס

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 10:10

לא רק מגדל בלם, מנזר ז'רונימוש וגשר ואסקו דה גאמה: לליסבון יש הרבה מה להציע למבקרים בה, כולל בית חולים לבובות, מתחם ייחודי וצבעוני, שוק תוסס ומוזיאון יוצא דופן. ריכזנו את חמש האטרקציות הכי מיוחדות בעיר

ב-1 בנובמבר 1755 פקדה את בירת פורטוגל, ליסבון, אחת מרעידות האדמה החזקות בהיסטוריה, שכמעט והשמידה את העיר לחלוטין. אותה רעידת אדמה הייתה עד כדי כך חזקה שהיא הובילה לשרשרת אסונות טבע בזה אחר זה, כולל שריפות רבות וגלי צונאמי ענקיים, שגרמו לנזקים אדירים.

בעקבות האסונות הקשים באותה שנה, לא פחות משליש מאוכלוסיית העיר נמחקה, וכך גם המרכז המסחרי הפופולרי של העיר (Praça do Comércio) ואינספור מונומנטים חשובים נוספים. למעשה, הנזק בעיר היה כל כך גדול, שעד לימים אלו ניתן לראות את ההשפעות ההרסניות שלו במקומות שונים בעיר (כמו מנזר קארמו שנותר עד לימים אלו ללא קורת גג).

האסון הגדול אמנם גרם לנזק אדיר כשהביא למותם של עשרות אלפי אנשים, גרם להפסד של כ-50 אחוז מהתמ"ג של פורטוגל והשמיד אתרים היסטוריים חשובים רבים, אך למרות זאת, תושבי העיר ששרדו את רעידת האדמה הקשה לא איבדו את רוחם לרגע; הם הצליחו להתרומם מהאסון הכבד ואט אט, עם השנים, החזירו את ליסבון לחיים, עד שהפכה לאחת הערים הכי פופולריות ומתוירות באירופה.

לפרטים על טיול מאורגן לפורטוגל עם פגסוס טיולים מאורגנים

כמעט שני מיליון תיירים מבקרים בליסבון מדי שנה, כולל תיירים מישראל שמגיעים לעיר במסגרת הטיולים המאורגנים שמוציאה חברת פגסוס, רובם כמובן לא מפספסים את האתרים הפופולריים של העיר, כמו מגדל בלם, מנזר ז'רונימוש, גשר ואסקו דה גאמה, מבצר סאו ז'ורז'ה וכיכר קומרסיו, אלא שמלבד האתרים המוכרים והאהובים, לעיר הבירה הפורטוגלית עוד הרבה מה להציע למבקרים בה, ממוזיאון הכרכרות הייחודי ועד לבית חולים לבובות. ריכזנו חמש אטרקציות קצת שונות שאסור לפספס בביקור הבא שלכם בליסבון.

חנויות בוטיק, מסעדות וגרפיטי במתחם הכי צבעוני בעיר

הרוב המוחלט של התיירים שמבקרים בבירת פורטוגל מבלים את זמנם במרכז העיר. אלא שבמרחק נסיעה קצר מהמרכז, בשכונת אלקנטרה הקסומה, נמצא מתחם LX Factory הממוקם בתוך מבנה עתיק מהמאה ה-19, ובו ניתן למצוא תערוכות וגלריות, אמנות רחוב וגרפיטי, מיצגים אומנותיים, חנויות מעצבים קטנות וגם מסעדות טעימות, בתי קפה וברים.

החנויות במתחם הצבעוני מיוחדות במינן, ובין היתר ניתן למצוא בו דוכני בוטיק של מעצבים צעירים, חנויות למוצרי טיפוח מהצומח ואפילו חנות אוריגמי קטנה המאפשרת להתנסות באמנות הקיפול היפנית. החנות המפורסמת ביותר במתחם היא ללא ספק חנות הספרים לר דוואגר (Ler Devagar), הנחשבת לאחת מחנויות הספרים היפות בעולם. היא ממוקמת בבית דפוס לשעבר (שנמצא כיום בקומה העליונה) וניתן למצוא בה ערימות של ספרים שמגיעים עד לתקרה.

מלבד חנויות, מציע המתחם גם חוויה קולינרית ייחודית, עם כמה מהמסעדות ובתי הקפה הטובים בעיר. מסעדת קנטינה (Cantina) למשל, המסעדה הראשונה שנפתחה במתחם, מציעה מנות מהמטבח הפורטוגזי, שנאפות בתנור עצים עתיק. לא רחוק ממנה נמצאת חנות הקינוחים הפופולרית LXeese, שמציעה את אחת מעוגות הגבינה הטובות בעיר. לחובבי ההמבורגרים לא מומלץ לפספס את בורגר פקטורי (Burger Factory), שעל פי מקומיים רבים שם נמצא ההמבורגר הטוב ביותר בכל ליסבון.

מסתבר שהנוף הכי יפה בפורטוגל נמצא בתוך בר "סודי"

אחת הסיבות שהופכות את ליסבון לאחת הערים היפות, הנחשקות והרומנטיות במערב אירופה היא התצפיות הרבות שיש בה. לאורכה ולרוחבה של העיר תצפיות רבות לנופים המרשימים והעוצמתיים של העיר, אך יש תצפית אחת שנחשבת ליוצאת דופן - התצפית מהבר הייחודי Secret Garden LX. מדובר בתצפית "סודית", שלא רבים מכירים, בטח שלא תיירים. היא נמצאת בתוך בר נסתר עם קירות צבעוניים, המציע, מלבד הנוף יוצא הדופן, קוקטיילים טעימים ומגוון רחב של משקאות אלכוהוליים.

אלא שעם כל הכבוד לתפריט הקוקטיילים העשיר ולאוכל הטעים המוגש בבר המיוחד הזה, הדובדבן שבקצפת הוא כמובן המרפסת, שממנה נשקף אותו נוף מרהיב, וניתן לבלות בה במשך שעות ארוכות וליהנות מהשקט והיופי עם משקה טעים ביד.

מלבד הנוף הכי יפה בפורטוגל, בבר נערכות בדרך קבע הופעות חיות של אמנים מקומיים, ולעתים אף מתקיימות מסיבות עד לשעות הקטנות של הלילה בליווי DJ מקומי. אז אם הגעתם לביקור בליסבון ומתחשק לכם לקחת אתנחתא מהעיר, Secret Garden LX, המציע תפריט מגוון ונוף מדהים ביופיו הוא בדיוק המקום בשבילכם. רק אל תשכחו לקחת אתכם את המצלמה.

אוכל רחוב, ריבות מקומיות ויין פורטוגלי באחד השווקים הכי קסומים בעיר

בעיר הבירה הפורטוגלית לא מעט שווקים צבעוניים, כולל כמובן, שוק טיים אאוט המפורסם, שנחשב לשוק העמוס והפופולרי ביותר בליסבון, בו ניתן למצוא מאות דוכנים שונים. בניגוד אליו, שוק קמפו דה אוריקה הוא שוק קטן יחסית, המציע חומרי גלם מקומיים, דוכני אוכל מיוחדים וסחורה טרייה ומגוונת כמו ריבות ביתיות, יינות תוצרת פורטוגל, גבינות מקומיות ועוד.

מלבד דוכנים המציעים פירות וירקות, דגים ובשר, ריבות ומאפים, בשוק הססגוני הזה גם לא מעט דוכני אוכל רחוב, המספקים חוויה קולינרית אמיתית ואותנטית. בין המקומות היותר טעימים בשוק ניתן למצוא את U Try Hamburger - דוכן המציע המבורגרים טריים המיוצרים במקום ואת טשקינאה (Tasquinha) - דוכן סושי שבו ניתן למצוא את כל סוגי הסושי, המורכבים מחומרי גלם איכותיים וטריים ודגים שנתפסו עוד באותו הבוקר.

כך נראה בית החולים לבובות מבפנים

מתי בפעם האחרונה ביקרתם בבית חולים לבובות?

בית החולים לבובות הוא ללא ספק אחד המקומות הכי מיוחדים בליסבון. מדובר במתחם המחולק למוזיאון, חנות וכן, גם בית חולים לבובות, המיועד לאנשים שמעוניינים לתקן בובות וצעצועים ישנים. ביקור במקום שקיים עוד משנת 1830 הוא חוויה מדהימה, ולא כדאי לפספס אותו כשמגיעים לעיר.

האגדה מספרת שבית החולים לבובות בליסבון נוצר בדרך ייחודית למדי. מספר שנים לפני שבית החולים נפתח, נערה צעירה בשם קרלוטה הייתה נוהגת לשבת באזור, ולתקן בובות שבורות. תוך זמן קצר, השמועה על ילדת הפלא שמתקנת בובות הגיעה לכל ילדי העיר, שמסרו לה את הבובות השבורות שלהם כדי שתתקן אותם, וכך למעשה נוסד המקום הייחודי.

בבית החולים לבובות בעיר ניתן לבלות בו שעות ארוכות, ללמוד על ההיסטוריה של הבובות בחנות, לצפות באמנים מקומיים מתקנים ומטפלים בצעצועים ובובות ישנות וכמובן להתרשם מהמוזיאון הייחודי, בו ניתן למצוא אוסף מדהים של צעצועים ייחודיים.

מוזיאון הכרכרות בליסבון, פורטוגל. ShutterStock
מוזיאון הכרכרות בליסבון, פורטוגל/ShutterStock

הצצה להיסטוריה העשירה של משפחת המלוכה הפורטוגלית

במטרה לשמר את אוסף הכרכרות של בית המלוכה, בשנת 1905 החליטה המלכה ד' אמיליה מאורליאס וברגאנסה להקים את מוזיאון הכרכרות, שנחשב עד לימים אלו לאחד המוזיאונים הכי מיוחדים בכל פורטוגל. הוא מאכלס אוסף כרכרות ייחודי מהמאות ה-17, ה-18 וה-19, הנחשב לאוסף הגדול והיקר מסוגו בכל העולם, ומספק הצצה לאבולוציה של כלי התחבורה המדהימים האלו, שתחילה היו רתומים לסוסים ובהמשך למכוניות הראשונות שיוצרו.

כל כרכרה במוזיאון שנמצא במרחק הליכה מנהר הטאגוס מפוארת יותר מהשנייה, ומציגה את המאמצים האדירים של האמנים המקומיים, במטרה להפוך את הכרכרות לנוצצות, יוקרתיות ומנקרות עיניים. במוזיאון המיוחד הזה ניתן לבלות שעות ארוכות ולהתרשם מההיסטוריה העשירה של משפחת המלוכה הפורטוגלית.

הכתבה בחסות חברת פגסוס טיולים מאורגנים לחו"ל - כחלק ממטרתה לקידום ההיכרות עם תרבויות העולם והעשרת הידע.

בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully