וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל על הזמינה עשרות מטוסים מדגם ששנוי במחלוקת

דני שדה

עודכן לאחרונה: 15.8.2024 / 14:53

אלעל חתמה על הסכם לרכישת עשרות מטוסי בואינג 737MAX, שידוע לשמצה עקב התרסקויות קטלניות ותקלות רבות. אז למה נטוס בעתיד במטוס החדש הזה? דני שדה מסביר. דעה

מטוסי בואינג 737 נמצאו נטושים ביערות בבאלי/@yaron_zilberstain

חברת אל על הוציאה היום (חמישי) הודעה משמחת, מבחינתה, לפיה היא חתמה על הסכם עם יצרנית המטוסים האמריקנית, בואינג, על רכישת 20 מטוסי בואינג 737MAX ואופציה לרכישתם של עוד 11 מטוסים מדגם זה. החברה שמחה לבשר כי עם ההצטיידות במטוס זה, שחווה שתי התרסקויות קטלניות (ראו תזכורת בהמשך) היא מיישרת קו עם חברות התעופה המובילות בעולם וכי ההסכם החדש יאפשר לה להוציא משרות חלק ניכר ממטוסי הבואינג 737-800 ו-737-900 הישנים.

החתימה על הרכש הנוכחי מחברת בואינג לא הפתיעה את מי שמכיר את החתונה ה"קתולית" של חברת אל על עם היצרנית האמריקנית. זאת למרות שבעולם התעופה יש רבים הטוענים כי החברה המתחרה, איירבוס, מייצרת מטוסים טובים בהרבה כמעט מכל בחינה. גם ההודעות החוזרות ונשנות של הנהלת אל על (לפני כל עסקה לחידוש הצי - ד.ש.), לפיה היא מקיימת משא ומתן רציני ואמיתי עם החברה המתחרה, חברת איירבוס, ובוחנת רכישת מטוסים מתוצרת היצרן האירופי, נשארו בגדר צ'יזבט שאיש לא האמין לו.

מטוס בואינג 737-9 מקס. Boeing,
אל על תרכוש 20 מטוסים עם אופציה לעוד 11. מטוס בואינג 737-9 מקס/Boeing

תזכורת

ב-29 באוקטובר 2018 התרסקה טיסה 610 של ליון אייר שהתבצעה במטוס מדגם בואינג 737MAX8 בטיסה פנים אינדונזית בין ג'קרטה לפנגקאל-פינאנג. כל 181 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו. חודשים לאחר מכן, ב-10 במרץ 2019 התרסקה טיסה 302 של אתיופיאן איירליינס שהתבצעה במטוס מדגם בואינג 737MAX8 בטיסה בין אדיס אבבה לקניה, כל 149 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו. עדויות שאוחזרו באתר ההתרסקות מצביעות על כך שבזמן ההתרסקות, המטוס נטה לצלול, בדומה לטיסה 610 של ליון אייר.

ב-5 בינואר השנה המריאה טיסה 1282 של אלסקה איירליינס מנמל התעופה של פורטלנד, אורגון, לנמל התעופה הבילאומי של אונטריו, קליפורניה. כ-20 דקות לאחר ההמראה התפוצץ חלק ממבנה דלת יציאת החירום במטוס, מה שגרם להתפוצצות חלון. המטוס שב על עקבותיו ונחת בשלום. 3 נוסעים נפצעו באורח קל. חקירת התאונה על ידי המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה בארה"ב טרם הסתיימה אבל מדו"ח ראשוני עלה כי ארבעה ברגים שנועדו לאבטח את התקע בדלת - היו חסרים וכי התקע למעשה הותקן ללא ברגים.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
מטוס בואינג 737-9 מקס. Boeing,
החסטוריה של תאונות ותקלות. ה-737 מקס/Boeing

צבר של מעל 2,000 הזמנות למקס

ממש לפני שנה התייחסה מנכ"לית אל על, דינה גננסיה בן טל, לתוכנית ההצטיידות העתידית של החברה, ואמרה כי החברה "בוחנת הצעות לרכישת מטוסים צרי גוף משתי יצרניות המטוסים הגדולות, איירבוס ובואינג. זאת לאור הגידול בפעילות החברה, הצורך לרכוש מטוסים חדשים, צרי גוף ורחבי גוף".

דבריה של בן טל נאמרו סמוך למפגש של דארן הוסט, סגן נשיא לשיווק של חברת בואינג, עם כתבי תעופה שבו הוא אמר כי היצרנית האמריקנית אינה מאמינה שחברת אל על תרכוש מטוסי נוסעים מתוצרת איירבוס ותפגע ב"רומן, בן 75 השנים בין באוינג לחברת התעופה הישראלית. הוסט התייחס באותו מפגש שהיה בחודש יוני 2023, גם לטענות לגבי ה"שם הרע" שיש לדגם 737MAX לאחר התרסקויות שגרמו למותם של מאות נוסעים ואנשי צוות, ואמר כי מעל אלף מטוסים מדגם זה כבר נמצאים בשירות של חברות תעופה בעולם; כי המטוסים מדגם זה מבצעים כ-4,200 טיסות ביום ברחבי העולם; כי המספר המצרפי של שעות הטיסה של מטוס זה (שהתגלו בו כשלים רבים לאחר התרסקות שני מטוסים ולקח זמן עד שאושר להחזירו לשרות), כבר עבר את 46 מיליון שעות טיסה וכי לחברה יש צבר של מעל 2,000 הזמנות למטוס זה.

מאז אותה פגישה, הנתונים של פעילות מטוסי "מקס" השתנו, ועל פי הודעת אל על מהבוקר המטוסים מדגם זה מבצעים 5,500 טיסות ביום; כ-1,400 מטוסי מקס פעילים כיום; לבואינג יש הזמנות למטוס זה מ-110 חברות תעופה ומאז השקתו טסו במטוסי המקס מעל 700 אלף נוסעים.

מטוס בואינג737 MAX. אתר בואינג, אתר רשמי
מעל אלף מטוסים מדגם זה כבר נמצאים בשירות של חברות תעופה בעולם/אתר רשמי, אתר בואינג

רכש של "אין ברירה"

גורמי תעופה בכירים, בהם טייסים ותיקים בחברת אל על, שנשאלו היום מדוע חברת אל על מעדיפה את מטוסי בואינג ובמקרה הנוכחי את 737MAX על פני משפחת A320 של איירבוס, ענו כי מבחינת החברה הישראלית מדובר למעשה ברכש של "אין ברירה". בעבר, כשהחברה היתה ממשלתית, האמריקנים ממש הכריחו אותה לרכוש מטוסים שלהם. כיום לא השתנה דבר. חברת אל על היא חברה קטנה, היא לא יכולה לפצל את הצי שלה למטוסים של יצרניות שונות. לעבור ממטוס בואינג 737 למטוס בואינג 737MAX, זה פשוט יותר מאשר להעביר חלק מהטייסים להטסת מטוסי איירבוס. גם בנושא התחזוקה - הפעלת ציים של שני יצרניות מטוסים, יהיה בבחינת כאב ראש לחברה. "אלעל", לדברי קברניט בכיר, "בוחרת בדרך הקלה. הטענות של אל על לגבי בחינת רכש של איירבוס, הן כאלה שאיש לא האמין להן וגם אם התנהלו מגעים רציניים בין אל על ליצרנית האירופית, הם היו בעיקר כדי להפעיל לחץ על בואינג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully