וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיתי כאן את החופים הכי מדהימים בחיי. הישראלים מוזמנים להתנפל

עודכן לאחרונה: 29.8.2024 / 16:11

אם כבר לברוח, אז לחופים הכי יפים ורחוקים של מדגסקר, ומדצמבר גם בטיסה ישירה מישראל. עמרי דויטש, שראה מקום או שניים בחייו, חושב שהוא הגיע לחופים הכי יפים שהוא היה בהם. ברוכים הבאים לחופשה הטרופית שלכם ב...אפריקה

מדגסקר/עמרי דויטש

הנחיתה בשדה התעופה המיניאטורי באי נוסי-בה במדגסקר כללה את כל הקלישאות הברוכות בהגעה ליעד אקזוטי נידח. סככות פתוחות במקום מבנים, מסלולי המראה מגודרים בצמחייה סבוכה, ביקורת דרכונים חייכנית, ולהשלמת החוויה - ריקוד-קבלת פנים ילידי. כך נראה שער הכניסה לחופשה טרופית באי אפריקאי מרהיב.

מדגסקר היא מדינת אי השוכנת באוקייאנוס ההודי, צפון-מזרחית למדינת דרום אפריקה. היא מורכבת בעיקר מאי גדול אחד - האי הרביעי בגודלו בעולם - וכן עשרות איים קטנים נוספים הפזורים סביבו. לשם השוואה, שטחה של מדגסקר (כ-590,000 קמ"ר) הוא פי 3 משטחו של האי הבריטי, והמדינה אף יותר גדולה מגרמניה ויוון יחדיו. יערות גשם טרופיים, חיות ייחודיות, סוואנות, נהרות ואגמים מאפיינים את נופו של האי, המוקף ברצועות חוף מדהימות.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
כל הקלישאות. נמל התעופה בנוסי בה/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

איך מגיעים?

אבל לפני הכול, איך בכלל מתחילים לתכנן חופשה במדגסקר? עד לאחרונה, מדגסקר נתפסה כיעד מאתגר עבור ישראלים. בלי טיסות ישירות, קשיים במציאת הדרכה מקומית והתנהלות בתחבורה במדינת עולם שלישי, הקשו על המבקרים הפוטנציאליים ומנעו מרובם להגיע אל היעד. אולם בקרוב האבסורד התיירותי הזה עומד להיגמר, עם השקת קו טיסות ישיר - לראשונה בהיסטוריה - מנתב"ג לאי הקסום. את הכפפה הזו הרימה חברת "קאמינס תיירות ותעופה" המתמחה בארגון טיולים ליעדים אקזוטיים בעולם, עם פתיחת המוקד החדש והמרוחק לטיסות וחבילות תיירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בתוליות תיירותית

אך מתוך כל הטוב שמציעה המדינה הייחודית הזו, אנחנו התמקדנו בשורת איים מזעריים הממוקמים בשפיץ הצפוני-מערבי של מדגסקר - שהמרכזי מבניהם הוא האי נוסי בה. חופים לבנים, עצי קוקוס, מים צלולים (הכי שקופים ומוגזמים שראיתי בחיי, בחיי!), למורים, צמחייה טרופית וריזורטים שופעים - זה בעיקר מה שתמצאו בגן העדן האקזוטי הזה.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
קבלת פנים כתמתמה. הנוף מה"לובי" של ריזורט פאלם ביץ'/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
פינוק אפריקאי? ריזורט פאלם ביץ'/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

אתגר ההגעה למדגסקר, ובעיקר לנוסי בה - הגדול מבין שרשרת האיים שבאזור ובו שדה תעופה בינלאומי, אינו שמור רק לישראלים, אלא לרוב מדינות המערב. לעובדה הזו יש משמעות אחת עיקרית: במדגסקר אין כמעט תיירים. כלומר יש בה תיירים, אבל אין מה להשוות כלל בין כמות התיירים שתבחינו בהם בביקור בה לבין יעדים אקזוטיים מתחרים, בהם, למשל, מאוריציוס, סיישל והמלדיביים. את הסימן הראשון לכך רואים כבר לאחר הנחיתה בשדה התעופה. קשה היה להתעלם מהדלילות בלוח הטיסות הנוחתות, וכשנכתב כאן לוח טיסות - הכוונה היא למסך טלוויזיה בודד וקטן שמציג נחיתות יומיות משני יעדים בלבד - ונציה ופיזה שבאיטליה.

הדלילות התיירותית הזו היא חלק מהחוויה שמציעה מדגסקר, שהחופשה בה הופכת לאותנטית יותר, שקטה ושלווה יותר. פחות דייווינג סקולז (בתי ספר לצלילה) ממוסחרים תוצרת המערב, ויותר תקשורת עם המקומיים והצצה אמיתית לתרבותם.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
כמעט בלי תיירים, חלק מהחוויה. נוסי טנקילי/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

לאט לאט

מדגסקר אמנם נמצאת מרחק לא רב מאפריקה היבשתית, אך מוצאם הגנטי של בני המקום - העם המלגשי - הוא דווקא מאינדונזיה ובורנאו, משם הגיעו ראשוני המתיישבים שנים רבות לפני השתלטותם של הצרפתים על האי ב-1895. מקורם של המלגשים, האקלים והקולוניאליזם שחוו, משפיע גם על אופיו של האי השונה מאפריקה השחורה וקרוב יותר לדרום מזרח אסיה.

הקהילתיות, קצב החיים והתלות בתיירות המאפיינים את אופי החיים באי, הולידו את הפתגם המדגסי השגור Mora More - שפירושו "לאט לאט", המאפיין את היחס הנינוח לתיירים ובאופן כללי לחיים.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. אסנת גואטה, עיבוד תמונה
רק חלק דוברים צרפתית. מקומית בשוק בהלוויל/עיבוד תמונה, אסנת גואטה
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
85% נוצרים, 5% מוסלמים. ספסל בשדרה בעיר/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

למרות תקופת הקולוניאליזם הצרפתי, רק חלק מהמקומיים דוברים את השפה, והמלגשית היא השפה הרשמית במדינה. אם אתם אכן מתכוונים להגיע לגן העדן המדובר, אל תבנו על אנגלית שכן דוברי השפה היחידים שפגשנו הם נותני השירות בריזורטים המערביים שבהם התארחנו. וכשנכתב כאן נותני שירות, הכוונה לשניים ורבע פקידי קבלה מסורים.

אף שהדת הרשמית היא הנצרות, רבים מהתושבים הם אנימיסטים, כלומר מאמינים שלכל דבר בטבע, כמו נהר, עצים, אבנים, אוויר, פרחים וכן הלאה - יש נשמה הקשורה לכל שאר נשמות הטבע ומשפיעה עליהן (מישהו אמר ניטשה?). במספרים - 85% מכ-30 מיליון המלגשים הם נוצרים, כ-10% מחזיקים בדתות המסורתיות ורק 5% מגדירים את עצמם מוסלמים. החלוקה הזו מציגה תמונה כללית, אך בפועל, יש חפיפה בין האמונות הדתיות, ורבים משלבים בין האמונה המונותאיסטית שלהם לאמונות מסורתיות.

חופים, למורים ואורז

היעד התיירותי הראשון שבו ביקרנו היה העיר הלוויל, הנחשבת למרכז האדמיניסטרטיבי של נוסי בה, ולמעשה העיר היחידה והגדולה ביותר באי. בכל מקום שאליו פונים בהלוויל מרגישים את השפעות הקולוניאליזם הצרפתי, שהותיר חותם בעיקר מבחינה אדריכלית. זה גם היה היעד הראשון שבו באנו במגע עם האוכלוסייה המקומית, אם מוציאים מהמשוואה את הנהוני הנימוסין ומתן הטיפים ביציאה משדה התעופה. בהלוויל עשינו "סיור טוקטוקים", כלי התחבורה הכי פופולרי בנוסי בה, ביקרנו בשוק המקומי וטעמנו כמה מהמאכלים המסורתיים של מדגסקר.

ואפרופו מזון. האוכל המקומי הוא אורז המבושל במי קוקוס. אותו אורז מוגש עם עלים מבושלים, או עם דג או פירות ים, והמלגשים האמידים אוכלים לצדו זבו (מין מקומי של פר). מי שהשתעמם מעט מן האורז, יוכל להנות מפירות טרופיים טעימים. המובחרים והמעניינים מבניהם היו זן מיניאטורי וטעים של בננות, ו-Ampalibz - מעין גרסה מקומית של ג'ק פרוט, עם בשר מתוק-חמצמץ, שכל ביס בו מקיז מיץ שמרגיש כמו קוקטייל ממכר של מנגו, אננס ובננה.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
ליד האורז. דג וקלמרי מקומי/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
דגים מיובשים (ומלאי זבובים) בשוק. הלוויל/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

ומה עם הווניל? מדגסקר היא אחת היצואניות הגדולות בעולם של וניל, והמוצר המופק כאן נחשב לאחד מהאיכותיים והמשובחים ביותר - ומהווה מקור פרנסה חשוב עבור תושבי האי ותורם רבות לכלכלה המקומית, מה שהופך אותו לסמל של גאווה לאומית.

המחיר של וניל טהור ממדגסקר גבוה משמעותית בהשוואה למקורות אחרים, בעיקר בגלל תהליך הגידול הידני והארוך שהוא עובר. בעוד שבדוכנים המקומיים ניתן לרכוש מקלות וניל במחיר של עשרות עד מאות שקלים לקילוגרם - בישראל תקבלו כמה גרמים בלבד עבור מאות שקלים.

יצרנית סיטונאית של קבלות פנים

מהביקור בהלוויל המשכנו לריזורט (Palm Beach, Nosy Be) שבו בילינו את הלילה הראשון. בשעה 17:30 בדיוק הגענו ללובי, שמחובר פיזית לבריכת אינפינטי שמחוברת פיזית לרצועת החוף. היישר לקבלת פנים שכללה הופעת ג'אז חי, בופה נשנושי גריל-ים, ושקיעה כתמתמה מרהיבה. ובכלל, מדגסקר, הלך והתברר לאורך החופשה, היא יצרנית סיטונאית של קבלות פנים מהנות בדיוק מהזן הזה.

ארוחת הערב במלון שנערכה על שפת הבריכה היתה מצוינת, וכללה את כל אבות המזון של ריזורט טורפי מהנה: מאכלי ים, גריל, וכמובן - פירות. את הערב סיימנו על הבר, עם הסלמת פינה-קולדה ומשם לישון.

בבוקר שאחרי, ובימים הבאים, שטנו לכמה איים יפהפיים נוספים, עם רצועות חוף מעוררות התפלאות.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
כלי התחבורה הלאומי. טוקטוק צהוב/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

נוסי קומבה: אי קטן שנמצא בקרבת נוסי בה. האי ידוע בזכות הכפרים המקומיים שלו, שם פגשנו תושבים מלגשים, ראינו מקרוב את חיי היום-יום שלהם ורכשנו את מרכלותם. נהנינו משחייה במים הצלולים והשתרעות תחת עצי קוקוס, תוך צריכה מסיבית של אגוזי קוקוס.

נוסי טנקילי: גם כאן, המופע המרכזי הוא חופים לבנים, מים שקופים ועצי קוקוס. עם זאת, נוסי טרניקלי נחשב ליעד מוצלח עבור חובבי השנורקלינג. אם תהיתם איפה ומתי ייצא לכם לשחות לצד צבי ים *במרחק של 20 מטר מהחוף* - זה המקום.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
מוטיב מרכזי. אגוזי קוקוס/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

נוסי איראנג'ה: שעה וחצי של שיט לקח כדי להגיע אל היעד הייחודי הזה - הכולל רצועת חוף מרהיבה שמחברת בין שני איים מזעריים. אותה רצועה "נחשפת" בכל יום מחדש החל משעות הבוקר כתוצאה של משחקי גאות ושפל, ו"שוקעת" חזרה מדי ערב. האפקט הייחודי הזה, מבלי להפריז, הופך אותה לרצועת החוף היפה ביותר שראיתי בחיי.

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
שעה וחצי שיט, אבל היפה ביותר. רצועת החוף בנוסי איראנג'ה/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
בית פרטי בנוסי איראנג'ה/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

שמורת הטבע לוקובה: אך הטבע של מדגסקר לא מסתכם רק בחופים מדהימים, אלא גם מקום מושבם של מינים ייחודיים וזנים נדירים של חיות וצמחים. במובן זה, שמורת הטבע לוקובה שבה ביקרנו, הנחשבת לפארק לאומי, מספקת הצצה מרשימה ומרתקת לעולם הצומח והחי באי.

השמורה מכילה מגוון רחב של מערכות אקולוגיות, כולל יערות גשם טרופיים וביצות. מדובר באזור חשוב מבחינה אקולוגית, עם מגוון חיות וצמחים המאפיינים את מדגסקר, חלקם אנדמיים ומצויים רק כאן. השמורה ידועה בעיקר בזכות אוכלוסיית הלמורים המגוונת שלה. במדגסקר יש כ-110 סוגי למורים. חלקם גדולים ותקשורתיים יותר, וחלקם קטנים ו"ביישנים". אך בעיקר מדובר בייצור אתלטי מרתק, עם הבעת פנים כמעט אנושית, חם כלפי בני אדם, נוגע, מלטף וסקרן (בעיקר אם אתה אוחז בננה בידך).

מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
יצור חם ומרתק. למור זנב טבעת/עיבוד תמונה, עמרי דויטש
מדגסקר, נוסי בה, 23 ביולי 24. עמרי דויטש, עיבוד תמונה
יותר מ-100 סוגים. למור שחור לבן/עיבוד תמונה, עמרי דויטש

העוני בכל פינה. וזה בסדר

מדגסקר היא אינה רק מקבץ של איים בעלי חופים משתקים וריזוטרים מפנקים. יש בה גם משהו מעט מייסר. האי העשיר כל כך בטבע ובאדמה הוא אחד המקומות העניים בעולם, עם שכר ממוצע של 1.5 עד 3 דולר ביום. ברגע שמוציאים את הראש מהמלון, ניתן לראות ולהרגיש את הדלות בכל מקום. מתשתיות הכבישים, התחבורה, המזון - ועד מבני הכפרים ותושביהם שכמו נתקעו מאות שנים מאחור.

עם זאת, העוני החמור של תושבי מדגסקר אינו מלווה בסבל, זעם או תסכול על העולם. זה לא מה ששמענו מפי התושבים, וגם לא מה שראינו על פניהם באזור בו ביקרנו (איני יכול להעיד מה קורה בערים אחרות). אלו אנשים שמקדישים את חייהם לעבודה, חיים בפשטות ומשמרים את שמחת החיים והאופטימיות על אף האתגרים שמזמנים החיים. תספגו את זה היטב, זה חלק מהותי מהטיול.

seperator

מודיעין שלום

כסף: המטבע המקומי, האריארי, חלש מאוד ביחס לשקל הישראלי (1 שקל = 1,150 אריארי) והישראלים שמטיילים במדינה ייהנו מכוח קניה גבוה בחופשה. מומלץ להמיר דולרים או אירו בקבלה במלון בו אתם מתארחים, שכן רובים משמשים גם כצ'יינג' בטוח.

כרטיס סים: חבילות הגלישה-חו"ל אינן עובדות במדגסקר. הפתרון הכי יעיל הוא לרכוש סים מקומי (אפילו כמה במקביל) ולא להסתמך חברות הסלולר הישראליות.

טיסות ישירות: חברת "קמינוס" שתפעיל את קו הטיסות הישיר מנתב"ג (במטוסים חכורים של "ארקיע") למדגסקר תמכור כמה סוגי חבילות:

1. טיסה ישירה הלוך חזור + 7 לילות בריזורט 4 כוכבים על הים במחיר של 1995 אירו לאדם בהרכב זוגי.

2. טיול מאורגן, הכולל: טיסה ישירה, 7 לילות במלון 4 כוכבים הכל כלול + אטרקציות במחיר של 2995 אירו לאדם בהרכב זוגי.

הטיסות הראשונות ייצאו בתאריכים: 4.11.12.24 | 11-18.12.24

לילה במלון ארבעה כוכבים במדגסקר בשיא העונה יכול לעלות בין 500 ל-1,200 ש"ח, תלוי במיקום, סוג החדר, והשירותים המוצעים.

הכותב היה אורח של חברת "קמינוס" במדגסקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully