וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות אכלו פגר פרה בגולן, ואז התגלו עיניים זוהרות בתוכו. צפו

עודכן לאחרונה: 12.7.2024 / 9:25

לירון שפירא, רכז שמירת טבע בצפון שמצוייד במצלמה תרמית, הבחין בהתקבצות חריגה של חיות בר בגולן וגילה שמדובר בפגר של פרה שמשך חזירי בר ותנים לאכול. ואז הוא ראה עיניים בוהקות מתוך הפגר. צפו בסרטון

חזירים ותנים אוכלים פגר של פרה בגולן/צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע

לאחר השריפות הגדולות ברמת הגולן, סייר השבוע לירון שפירא, רכז שמירת טבע במחוז צפון של החברה להגנת הטבע, לאורך על ציר הנפט, סמוך ליישוב קלע. שפירא, שמצוייד במצלמה תרמית שמאפשרת לחשוף את פעילות חיות הבר גם בחשיכה, הבחין בהתקבצות חריגה של חיות בר בשטח קטן, התקרב מעט וגילה, כי מדובר בפגר של פרה, ככל הנראה מאחד העדרים באזור, שמשך אליו את חיות הבר של הגולן.

למחרת בבוקר, הוא דיווח על כך לפקח של רשות הטבע והגנים, כיוון שהפרה מהווה מקור מזון מלאכותי שמסכן את יציבות המערכת האקולוגית באזור. "ראיתי לפחות שלוש קבוצות של תנים צעירים ובוגרים, כמה עדרים של חזירי בר שכללו פרטים גדולים וגם עדר שכלל כמה נקבות וגורים צעירים, שהלכו וחזרו לאורך הלילה ולאט לאט פירקו את הפגר. סביר להניח שגם צבועים, שועלים וגיריות יימשכו אל הפגר בשעות הלילה, וביום יגיעו נשרים ורחמים ל'בופה' הפתוח. חשוב לפנות את הפגר בהקדם כדי לשמור על סניטציה ולמנוע עודף מזון לא טבעי בשטח", הוא אומר.

עוד "נשיונל ג'יאוגרפיק" בוואלה תיירות:
תיעוד מדהים: עיט זהוב צד גור חזירים, כשהאמא רודפת ומנסה להצילו
"ישר קפאתי במקום": תצפית נדירה של דלק סלעים תועדה בנחל פרת
המטיילים בערבה נדהמו: זאב טורף יעל לנגד עיניהם. צפו בתיעוד הנדיר

תנים סביב פגר פרה בגולן. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
חגיגה לטורפים. תנים סביב הפגר ברמת הגולן, השבוע/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא
תן בתוך פגר פרה בגולן. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
בתוך פגר הפרה תיעדה המצלמה התרמית עיניים זוהרות של תן/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

הימצאותם פגרים בשטחים הפתוחים - פגיעה במערכת האקולוגית

בחסרה להגנת הטבע אומרים, שגם אם נשים בצד את מקרי ההרעלות המוניים בצפון ובדרום שאירעו בשנים האחרונות, בהם מצאו את מותם מינים רגישים ובסכנת הכחדה, כיוון שאכלו פגרי בעלי חיים שהוזנו בתרופות שונות או הורעלו בכוונה על מנת להרוג בעלי חיים שונים ואז התרחשו הרעלות משניות של חיות בר, עצם הימצאותם של פגרים בשטחים הפתוחים מהווה פגיעה במערכת האקולוגית, כיוון שמספרן של חיות בטבע נשמר בעיקרו בזכות איזון עדין בין כמות המזון הטבעית, כמות הטורפים הטבעיים ואופי השטח.

מכאן, ששינוי בכמות המזון הזמין לאוכלוסיות בעלי חיים, משפיע ישירות על יחסי הגומלין במערכת אקולוגית. "פסולת אורגנית ממקורותיה השונים מהווה מקור מזון מלאכותי עבור אוכלוסיות בעלי חיים מסוימים וכתוצאה גורמת לעלייה חדה במספרם - המכונה 'התפרצות'", מסביר אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע. "אנחנו רואים את זה עם תנים, עורבים, מיינות, חתולים, כלבים, אנפיות בקר וחזירים. כאשר מספרם של חיות טורפות אלו עולה בעקבות עודף מזון מלאכותי, הם וצאצאיהם טורפים את חיות הבר הטבעיות בעוצמה גדולה מהרגיל, וגורמים לנזק אקולוגי לטבע. מעבר לנזק לטבע, מינים מתפרצים גורמים גם לנזקים כלכליים לחקלאות ולאיום בריאותי על האדם".

אז, מה הפיתרון לבעיית הסניטציה שתשמור על האיזון האקולוגי? לדברי רוטשילד, מחקרים מראים כי פעולות להפחתת מזון מלאכותי זמין (סניטציה, או תברואה) מובילות להקטנת אוכלוסיות המינים המתפרצים. סניטציה היא הצבת תשתיות מתאימות לטיפול בעודפי הפסולת האורגנית ומניעת הגישה של חיות בר לפסולת זו, באמצעות מגוון פתרונות: שימוש בפחים טמונים וייעודיים שהם חסינים לגישת בעלי חיים, בניית מערך איסוף וטיפול בעודפי גידולים חקלאיים, שימוש בגידור מתאים המונע גישת חיות בר לפסולת אורגנית (כמו אתרי אשפה, רפתות ומרכזי מזון), סילוק מוקדם של עודפי תוצרת חקלאית לאתר מורשה, ועוד.

חזירים אוכלים פגר פרה בגולן. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
חזירים אוכלים פגר פרה בגולן/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא
חזיר על פגר פרה בגולן. לירון שפירא, החברה להגנת הטבע
חזיר על פגר פרה בגולן/החברה להגנת הטבע, לירון שפירא

לקריאה נוספת על סניטציה וכיצד ניתן לשמור על האיזון האקולוגי: https://tevabiz.org.il/tool/sanitation/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully