וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"בזלת": המרצדס החדשה שנלחמת בשריפות בטבע בישראל

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 10:17

רכב כיבוי חדש, יחיד מסוגו בארץ, נכנס לפעילות השבוע ברשות הטבע והגנים, וכבר עבר "טבילת אש" ראשונה בכיבוי השריפות בצפון. הכירו את ה"בזלת" - רכב מסוג "יונימוג" של חברת מרצדס - המיועד לכיבוי שריפות בשטחים פתוחים

שריפות בעמיעד/כב״ה צפון

רכב כיבוי ראשון מסוגו בישראל, המיועד לעבודה בשטח, נכנס ביום שני השבוע לפעילות ומיד אחרי הטקס החגיגי החל בעבודה בשריפות הגדולות שהשתוללו בצפון.

רכב הכיבוי שייך לרשות הטבע והגנים ושמו בישראל הוא "בזלת". ברט"ג אמרו כי "רכב הכיבוי החדש הוא היחיד מסוגו בארץ ומיועד לכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים". הרכב, מסוג "יונימוג" של חברת "מרצדס".

לדברי נתן אלבז, מנהל ענף היער ברשות הטבע והגנים, "כחלק מעבודת שמירת הטבע והגנה על השטחים הפתוחים, אנחנו מבצעים פעולות למניעה וצמצום שריפות וכן פעולות לכיבוי שריפות. הרשות קיבלה החלטה לבנות בעצמה רכב מותאם באופן ייעודי לכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים, ומכך נולד רכב הכיבוי 'בזלת'. הרכב הוא קטן עם יכולות ייחודיות לנסיעה בשטח קשה. על גבי הרכב נבנתה מערכת לכיבוי אש לשטחים פתוחים, המתבססת על שיטות כיבוי שריפות הנהוגות באוסטרליה, ארה"ב וצרפת. המערכות המורכבות על הרכב פשוטות - מיכל מים, משאבות, שימוש במעכבי בערה ואמצעים נוספים המיועדים באופן ייחודי לטיפול בשריפות באזורים הללו. יש לו יכולות ביצוע של כיבוי בשיטות שונות, כגון: כיבוי רכוב, סטטי, תנועה על שטח שרוף ופיזור מעכבי בערה. לרכב גם יש יכולת הגנה עצמית - במידה והצוות נקלע עם הרכב במלכודת אש, קיימת מערכת שיכולה להמטיר בקבינה מים וכך להגן על הצוות מפני השריפה".

"בזלת" - רכב כיבוי חדש של רט"ג. נתן אלבז, רשות הטבע והגנים
רכב קטן עם יכולות ייחודיות לנסיעה בשטח קשה. ה"בזלת"/רשות הטבע והגנים, נתן אלבז
"בזלת" - רכב כיבוי חדש של רט"ג. עמיחי גלעדי, רשות הטבע והגנים
על גבי הרכב נבנתה מערכת לכיבוי אש לשטחים פתוחים. ה"בזלת" בפעולה השבוע/רשות הטבע והגנים, עמיחי גלעדי

"עמידה כסלע בזלת איתן אל מול אימת הלהבות"

ברשות הטבע והגנים הוסיפו, כי "'בזלת' הוא רכב יחיד מסוגו בארץ, הוא תוכנן ביחידת ענף היער של רשות הטבע והגנים, שתכננה אותו על סמך ניסיון העבר ובהתאם לתנאי השטח. 'בזלת' מצטרף לכלל הכלים שבנתה הרשות באופן ייעודי לטיפול בהתאם לתנאי השטח השונים וסוגי השריפות איתם מתמודדים צוותי הרשות. שמו של הרכב נבחר כדי לייצג את תפקידו - עמידה כסלע בזלת איתן אל מול אימת הלהבות והקשיים שקיימים בגולן", הוסיפו.

כיבוי השריפות באיזורי מלחמה קשה יותר מעבודות כיבוי בימי שיגרה, משום שלא ניתן להעלות מטוסי כיבוי לאוויר באזורים הסמוכים לגבול. צוותי הכיבוי נאלצים להסתפק ביכולות הקרקעיות לכיבוי השריפות וברט"ג אומרים שהיו מרוצים שרכב הכיבוי החדש היה מוכן בדיוק בזמן.

לדברי אלבז, "ערב לפני ההשקה החגיגית של 'בזלת', נקראו להגיע איתו לעבודה מבצעית בשמורת יהודיה. בבוקר יום שני היה באירוע ההשקה, ומשם הוא המשיך ישר לטיפול בשריפה באזור. הוא בשימוש מבצעי והצוותים מאוד מרוצים מהתוצאות".

"בזלת" - רכב כיבוי חדש של רט"ג. נתן אלבז, רשות הטבע והגנים
"הבזלת" תוכנן על סמך ניסיון העבר ובהתאם לתנאי השטח/רשות הטבע והגנים, נתן אלבז

השריפה חוללה נזק לשמורת יהודיה והזוויתן בגולן

בשריפות שהשתוללו ביום ראשון ברמת הגולן, בעקבות הירי מלבנון לאזור קצרין, עלו באש בסביבות כ-10,000 דונם. על פי ההערכות, השיקום של מסלולי הטיולים בחלק מהשטחים שבערו בשריפה הגדולה באזור יימשך כמה שנים.

לדברי שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות בטבע והגנים, "השריפה חוללה נזק משמעותי לשמורת הטבע יער יהודיה, וגם לערוץ הזוויתן. זה כולל חלק מערוץ הזויתן, זוויתן עליון שהוא מסלול טיול, זה כולל חלק מהנקיק השחור וכולל עוד שטחים של מישורי עשב, שהם חלק ממסלולי הטיול, חלק מנחל יהודיה מהשמורה הסגורה, מהחלק שאין בו מסלול טיול. נפגע שטח משמעותי של השמורה. במהלך כל יום שני פעלו צוותי כיבוי של רשות הטבע והגנים וטיפלו בהתחדשות השריפה בנחל יהודיה, בסיוע מטוסי כיבוי ו'בזלת' שנכנס לראשונה לפעולה. בשעות אחר הצהרים הושגה שליטה על האש בנחל יהודיה. בימים הקרובים יפעלו עובדי רט"ג לטיפול במסלולי הטיול בשמורה על מנת לפתוח אותם לביקור בצורה בטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully