וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישר קפאתי במקום": תצפית נדירה של דלק סלעים תועדה בנחל פרת

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 10:25

"כיוונתי את המצלמה, מתקשה להאמין שאני רואה במרחק 50 מטר ממני דלק סלעים", סיפר הראל דהן פקח רשות הטבע והגנים בשמורת נחל פרת, שם תיעד את הדלק מקפץ ורץ לכיוונו. צפו בסרטון היפהפה

דלק בשמורת עין פרת, יוני 2024/צילום: הראל דהן, רט"ג

הראל דהן פקח רשות הטבע והגנים בשמורת עין פרת, יצא ב-5 בבוקר לשטח לסיור ובדיקת מצלמות השביל, שמתעדות את פעילות חיות הבר בלילה. "לפתע אני מבחין בתזוזה של בעל חיים חום/שחור וישר קפאתי במקום", הוא מספר. "כיוונתי את המצלמה, מתקשה להאמין שאני רואה במרחק 50 מטר ממני דלק סלעים מקפץ ורץ לכיווני בעין מפריע, חולף על פניי במשך דקה, ונעלם כלא היה. תצפית מאוד נדירה ועוד באור יום. זאת פעם ראשונה שזכיתי לראות דלק וההתרגשות הייתה גדולה".

נוסעים לטייל בחג? תדאגו שאתם לא דורסים בעל חיים על הדרך

דלק בשמורת עין פרת, יוני 2024. הראל דהן, רשות הטבע והגנים
דלק בשמורת עין פרת, יוני 2024/רשות הטבע והגנים, הראל דהן
דלק בשמורת עין פרת, יוני 2024. הראל דהן, רשות הטבע והגנים
בית הגידול של הדלק הוא באזורים של דרדרות אבן ומצוקים קטנים, כמו בנחל פרת/רשות הטבע והגנים, הראל דהן

פרט מעניין מחדר המיטות

לפי דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, הדלק הוא סוג של יונק-טורף קטן ממשפחת הסמוריים. הדלק פעיל בעיקר בשעות בין הערביים, בלילה ובקיץ גם בשעות הבוקר המוקדמות. בישראל מצוי מין אחד של החיה, דלק הסלעים. שמו האנגלי הוא דלק האשוח ובאירופה הוא אכן חולק את מרחב המחייה שלו עם מיני דלק אחרים בעיקר באזורי יער. הוא מיטיב לטפס על עצים אך מרבה לצוד ולנוע על הקרקע, כך ששמו העברי בהחלט מתאר היטב את בית הגידול שלו. בישראל הוא מצוי בחבל הים תיכוני וכן בחבל הספר-מדברי - שם יש מעט מאוד עצים ומרבית בית הגידול הוא באזורים של דרדרות אבן ומצוקים קטנים, כמו בנחל פרת שם צולם הסרטון.

עוד תיעודים נדירים בישראל:
נסעו בנגב והצילו סייח של פרא בן חודש, שאיבד את אימו
לצבי יש בעיה: תיעוד נדיר של צבי עם קרן שבורה
"לעיתים רחוקות זוכים לזה": תיעוד נדיר של להקת זאבים בערבה. צפו


"הדלק הרחיב את תפוצתו מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת", מסביר רותם." אם פעם היה מצוי בחרמון בגליל העליון ובמדבר השומרון, כיום ניתן למצוא דלקים גם בגליל התחתון, בכרמל, בהרי יהודה במישור החוף ובשפלה. הדלק לא חופר מחילות אלא משתמש במחילות של מינים אחרים או במקומות מתאימים בין סלעים. לפעמים הוא נכנס גם לחורים בעצים בוגרים ואף חודר למשכנות האדם ובונה קן בתוך מחסנים ועליות גג".

דותן מוסיף פרט מעניין מחדר המיטות: משך זמן ההזדווגות עשוי להמשך כשעה... לאחר הריון של כמה חודשים, הנקבה ממליטה גורים עיוורים הנגמלים מהנקה לאחר 45 ימים. הדלק טורף מיומן וניזון על ציפורים, זוחלים ומכרסמים אך לא בוחל גם במזון צמחוני כמו פירות וירקות.

דלק בשמורת עין פרת, יוני 2024. הראל דהן, רשות הטבע והגנים
לפי אקולוג רט"ג, מדובר בפרט צעיר הנע חשוף בשטח הפתוח/רשות הטבע והגנים, הראל דהן

הפרט שבפרת

"הפרט שבסרטון הוא כנראה פרט צעיר הנע חשוף בשטח הפתוח, דבר העלול לחשוף אותו לעופות דורסים בינוניים שהם חלק מהאויבים הטבעיים שלו", אומר דותן. "הדלק מסמן את הפרשותיו הייחודיות על גבי סלעים המאפשרים לזהות את נוכחותו בשטח וברוב המקרים נמצא סימנים לנוכחותו, אך לא נראה אותו כפי שנתפס בעדשת המצלמה של הראל משמורת הטבע נחל פרת. באירופה מדווח על נזקים שעושים פרטים צעירים למכוניות, כנראה כאשר הם מחדדים את שיניהם הצעירות על צמיגי מכוניות חונות. כעקרון הדלק הוא חיה מועילה לאדם ויכולה לשמש כמדביר ביולוגי של מכרסמים גם במטעים. לכן אנחנו, ברשות הטבע והגנים, ממליצים לחקלאים להותיר פתחים קטנים בגדרות המאפשרות למינים כמו דלק קיפוד ונמיה להכנס לשטח החקלאי ולבצע עבודת הדברה בדומה לתנשמת שבה כבר נעשה שימוש נרחב ובכך לצמצם שימוש ברעלים העלולים לגרום להרעלות שרשרת ולפגוע בעופות ויונקים רבים שיאנם מטרת ההדברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully