וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסעו בנגב והצילו סייח של פרא בן חודש, שאיבד את אימו

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 8:24

תיעוד נדיר: אנשים (טובים) שנסעו בכביש 40 בנגב, הבחינו בסייח פרא בן חודש שנמצא משוטט לבדו ודיווחו לרשות הטבע והגנים. הסייח נלקח לבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, שם טופל ועבר הרגלה לשתייה מקערה

סייח פרא בן חודש ניצל ע"י אזרחים שעברו בנגב/צילום: זוהר זינגר, בית החולים לחיות בר בספארי רמת גן

סייח פרא שנמצא משוטט לבדו בנגב ביום שני השבוע, ניצל על ידי אנשים שנסעו בכביש 40 והיו בדרכם לעצרות וטקסים של יום הזכרון.

מדובר בתצפית נדירה כיוון שבגיל כזה הסייח בדרך כלל צמוד לאמו, ואנשים טובים שזיהו אותו באמצע הדרך, על כביש 40 מצפון לנחל ציחור וחששו שהוא יידרס, דיווחו למוקד רשות הטבע והגנים על נקודת הימצאו ובכך הצילו אותו.

שקד די קסטרו ודולב צדוקס, שמצאו את הסייח ודיווחו למוקד, מספרים: "ראינו את הסייח ששהה על הכביש והיה זקוק לעזרה, לא יכולנו שלא לדאוג לו, השגנו את המספר של הפקח ונשארנו איתו לשמור עליו שלא יחזור לכביש, זו הייתה שעה של התאהבות, שמחה ואהבה לבעל חיים יפהפה ומיוחד שלא פוגשים בכל יום. עם מעט תשומת לב, אפשר לשמור על בעלי החיים שגרים יחד איתנו בטבע והם חלק חשוב ויקר".

סייח פרא בן חודש ניצל ע"י אזרחים שעברו בנגב. שקד די קסטרו ודולב צדוקס, רשות הטבע והגנים
"לעומת חיות אחרות, סייחים לא מתרחקים מהאם בגיל צעיר כזה". הסייח שנמצא ליד הכביש/רשות הטבע והגנים, שקד די קסטרו ודולב צדוקס
סייח פרא בן חודש ניצל ע"י אזרחים שעברו בנגב. שקד די קסטרו ודולב צדוקס, רשות הטבע והגנים
"מכיוון שהסייח עוד צעיר ויונק, הוא לא ישרוד לבדו בטבע"/רשות הטבע והגנים, שקד די קסטרו ודולב צדוקס

"קיבלתי דיווח שהסייח מסתובב ללא אימו בקרבת הכביש"

בזכות עירנות התושבים והדיווח החשוב, חבר לנקודה הפקח האזורי ולקח לידיו את מושכות הטיפול והחילוץ של הסייח הנטוש. "קיבלתי דיווח שהסייח מסתובב ללא אימו בקרבת הכביש", סיפר יוסי שדה, פקח אזור נחלים גדולים ברשות הטבע והגנים. "הגעתי הכי מהר שיכולתי למקום, הזוג שדיווח חיכה בנקודה ושמר על הסייח שלא יעלה לכביש. ראיתי פרט צעיר, כבן חודש בלבד - שזה דבר מאוד חריג, לעומת חיות אחרות, סייחים לא מתרחקים מהאם בגיל צעיר כזה. אספתי אותו לרכב שלי ובינתיים פקח רשות נוסף, יובל שגיא, הגיע לנקודה עם נוזלים עבור הסייח, חיברנו אותו לנוזלים, שמנו אותו בכלוב והחלנו לבצע סריקות לחיפוש האם. אחרי חיפוש ממושך וכשהבנו כי האם לא נמצאת, התקשרנו להתייעץ עם וטרינר הרשות כדי להבין מה לעשות הלאה".

בשיחתו עם תומר ניסימיאן, וטרינר רשות הטבע והגנים, הוא הסביר לצוות בשטח, שמכיוון שהסייח עוד צעיר ויונק, הוא לא ישרוד לבדו בטבע, לכן הוחלט להעביר אותו להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן. "הסייח חולץ כשהוא מיובש ורזה", אמר ד"ר ניסימיאן, "מאחר וסייח פרא לא אמור להיפרד מאימו, ביצעתי התייעצות עם האקולוגית האזורית והחלטנו לקחת אותו משם להמשך טיפול, כאשר אנו יודעים כי גם אין סיכוי לשלב אותו עם אם אחרת (לא אופייני לסוסיים לאמץ פרטים אחרים)"

סייח פרא בן חודש ניצל ע"י אזרחים שעברו בנגב. זוהר זינגר, בית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, רשות הטבע והגנים
"סייח הפרא שהיה מאוד רעב וצמא עבר הרגלה מהירה לשתייה מקערה"/רשות הטבע והגנים, זוהר זינגר, בית החולים לחיות בר בספארי רמת גן

הריון של סייח פרא - נמשך כמעט כשנה

כשהסייח הצעיר הגיע לבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, קלטו אותו ד"ר שירה גונן שלום והאסיסטנטית שי הדר. מנהל בית החולים פרופסור דודו אשחר, שנכח בבדיקה והיה בדרכו למילואים, העביר אותו לתא האשפוז וסיפר: "כשהסייח הגיע אלינו ראינו שמלבד היותו מיובש ורזה, אין לו בעיות רפואיות אחרות. לשמחתנו, כל בדיקות הדם המיידיות היו תקינות. סייח הפרא שהיה מאוד רעב וצמא עבר הרגלה מהירה לשתייה מקערה. זה היה חשוב כדי למנוע בעיות רפואיות או החתמה שלו בהמשך. היום הוא נראה מאושש יותר ויישאר בבית החולים לטיפול תומך ככל שיידרש".

בצירוף מקרים מדהים, פרופסור אשחר משרת במילואיו בצוות פינוי רפואי הנקרא "פרא" - כמו החיה, וסמל היחידה הוא פרא עומד על רגליו האחוריות. מתוך כך, הוחלט לתת לסייח את השם "פרא" - על שם יחידת המילואים שבה משרת הפרופסור.

מרשות הטבע והגנים נמסר, כי פרא מתת המין הסורי נכחדו כמעט לחלוטין בתחילת המאה הקודמת מהטבע הארצישראלי, והושבו חזרה לטבע בפרויקט של רשות הטבע והגנים. בשנת 1968, הרשות הביאה לארץ מאיראן 11 פרטים של פראים מתת מין פרסי לגרעין רבייה בשמורת הטבע חי-בר יטבתה. מאז, הפראים חזרו להסתובב בדרום הארץ, כפי שעשו בימי קדם. נכון לשנת 2016, יש יותר מ-300 פריטים המסתובבים ומתרבים באופן חופשי בטבע, ונמצאים בעיקר מצפון הר הנגב ועד פארן. הנקבות ממליטות סייח אחד לאחר הריון שנמשך כמעט כשנה, ורק לאחר חצי שנה נגמל ועוזב את אימו לחיים בוגרים. רשות הטבע והגנים מזכירה לציבור, כי במידה ונתקלתם בחיית בר במצוקה, תוכלו להתקשר למוקד הרשות במספר 3639* - והרשות תשלח את אנשי המקצוע כדי לסייע לחיה במצוקה. הדבר הטוב ביותר לעשות לחיה במצוקה היא לשמור עליה בטוחה עד הגעת גורמי המקצוע ולהימנע מלגעת בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully