וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים לטייל בחג? תדאגו שאתם לא דורסים בעל חיים על הדרך

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:38

כ-2,000 בעלי חיים נדרסים בשנה בארץ, כשבפועל המספר גבוה יותר כיוון שיש חיות שנפגעות ומתות רק לאחר מכן בסתר. באביב עולה תנועת המטיילים - ועמה עלייה ניכרת במספר חיות הבר הנדרסות. אז הנה המלצות לטיול בטוח למטיילים ולבעלי החיים

דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים ברט"ג על דריסת בע"ח בפסח/צילום: רשות הטבע והגנים

כמדי שנה בחג הפסח המוני ישראלים יוצאים לטייל ברחבי הארץ ובשמורות הטבע, וכתוצאה מכך גם התנועה בכבישי הארץ עולה ואיתה עלייה ניכרת במספר חיות הבר הנדרסות. ברוב המקרים משמעות הדריסה היא מוות מידי לחיה.

לבלות מבלי להוציא שקל: כל הפעילויות לפסח 2023 בחינם

מספר הדריסות המתועדות בשנה הוא כ-2,000 בעלי חיים, כשבפועל המספר גבוה יותר שכן בעלי החיים הנספרים הם אלה שנותרו על הכביש או בצידיו, בעוד רבים אחרים נפגעים ומתים הרחק מהכביש ולא תמיד מתגלים. כמו כן, קיימת הטייה לבעלי חיים גדולים ובינוניים בעוד שמספר הזוחלים, דו-חיים וציפורי שיר הוא גדול מאוד, אך אין כיום יכולת לאמוד אותו במדויק.

ותודה לקורונה: ירידה של יותר מ-50% בדריסת בעלי-חיים בכבישים
הישראלים חזרו לנפוש בהמוניהם, ויש מי שמשלם את המחיר
עונת הנחשים החלה; זה מה שיש לעשות אם נתקלתם בנחש בטיול

פגר זאב שנדרס ברמת הגולן. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
פגר זאב שנדרס ברמת הגולן/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד
פגר צבי שנדרס באזור הגולן. אוהד פרידמן, רשות הטבע והגנים
פגר צבי שנדרס באזור הגולן/רשות הטבע והגנים, אוהד פרידמן

שתי סיבות מרכזיות לדריסת בע"ח

בעלי חיים שנפגעים מגוונים: דורבנים, שועלים, צבועים וצבאים. בעת קבלת דיווח על חיה שנדרסה, המוקדן מוודא שהנהג שמתקשר אינו פגוע בעצמו. לאחר מכן, מנסים להבין אם יש סיכוי ולו קלוש להצלת בעל החיים. אם כן, אז מוציאים במהירות למקום רכב עם כלוב מתאים ומעבירים אותו במהירות לבית חולים לחיות בר שם בודקים אם ניתן להציל את החיה.

"כשבודקים את הנתונים ניתן לזהות שתי תקופות שיא בדיווחי דריסה: הראשונה בין אפריל ליוני ולאחר מכן בחודשי הסתיו", אומר לוואלה! תיירות דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים. "אנחנו יכולים לזהות שתי סיבות מרכזיות לכך: א. תנועה מוגברת של בעלי חיים. באביב כאשר פרטים בוגרים נעים מרחקים גדולים בחיפוש אחר מזון עבור הצאצאים ובסתיו כאשר פרטים צעירים מסולקים מטריטוריית ההורים ומחפשים שטחי מחייה חדשים. ב. חודשים אלו מאופיינים בעלייה במספר המטיילים בשל מזג האוויר הנוח וריכוז ימי החג ובהתאם תנועה רבה בכבישי הצפון".

לדבריו של רותם, הדבר נכון גם לגולן ולמחוז הדרום. "בשניהם חלה עלייה משמעותית בחודשי האביב סביב החגים ובמועדים בהם מזג האוויר נוח, וניתן לומר גם כאן כי כמות התנועה הרבה בכבישים גורמת לעליה בדיווח על פרטים דרוסים"

פגר של רותי הצבועה שנדרסה למוות באזור מודיעין. אור מילשטיין, רשות הטבע והגנים
פגר של רותי הצבועה שנדרסה למוות באזור מודיעין/רשות הטבע והגנים, אור מילשטיין
פגר יעל דרוס בכביש ים המלח. ארז ברוכי, רשות הטבע והגנים
פגר יעל דרוס בכביש ים המלח/רשות הטבע והגנים, ארז ברוכי

דווקא בכבישים בהם המהירות נמוכה - נדרסים יותר בעלי חיים

במחקר משותף של רשות הטבע והגנים והטכניון, נמצא כי דווקא בכבישים בהם המהירות נמוכה יחסית נדרסים יותר בעלי חיים. "אלו בדיוק הכבישים באזורי הפריפריה שבהם גם יש יותר שטחים פתוחים ולשם אנחנו מגיעים בחופשות לטייל", מוסיף רותם. "לכן בהחלט יכול להיות כאן שילוב קטלני מבחינת בעלי החיים. יותר תנועה בכבישים, יותר מזון שנותר ויותר מקרים של הפחדת בעלי חיים כתוצאה מנוכחות אדם. כל אלה מובילים לעליה בסיכוי לפגיעה בבעל חיים מרכב חולף".

לני אילנה דקל רוזנברג מנהלת מערך החיבולנס, מספרת שהאביב הוא תקופה של המלטות ועל כן יש כרגע עופרים, יעלים וארנבות צעירים רבים בשטחים הפתוחים ובשמורות הטבע. "אנו מבקשים מהמטיילים לא להרים ולא לקחת את הגורים שנדמה כי הם נטושים, היות ואצל חלק מחיות הבר הגורים נשארים במקומות פתוחים בזמן שהאמא הולכת לחפש מזון ונמצאת באזור. במקרה שנראה ונשקפת לבעל החיים סכנת חיים אנא דווחו למוקד ונגיע להעניק את הטיפול הטוב ביותר", היא אומרת.

יעל דרוס במדבר. עינת זהביאן, רשות הטבע והגנים
יעל דרוס במדבר/רשות הטבע והגנים, עינת זהביאן
פגר דלק סלעים שנדרס. נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים
פגר דלק סלעים שנדרס/רשות הטבע והגנים, נעמה מנספלד

המלצות לטיול בטוח למטיילים ולבעלי החיים

מזי מגנאג'י, מנהלת אגף הסברה שרשות הטבע והגנים, ממליצה על הטיפים הבאים למטיילים:

1. תהיו מודעים לטבע שסביבכם.
2. נהגו בזהירות, לא נעים לפגוע בבעל חיים ובמקרים קיצוניים של סטייה פתאומית' או פגיעה בבעל חיים גדול הדבר עלול לגרום לפגיעה בנפש וברכוש.
3. בעלי חיים נמשכים לאשפה שאנחנו מותירים בשטח, וניתן להניח שהם חוצים יותר פעמים את הכבישים על מנת להגיע למזון הזמין. קחו את האשפה יאתכם או הכניסו אותה לפחי אשפה עם מכסה.
4. אל תשאירו אשפה בפחי אשפה של תחנות אוטובוס - עד שמישהו יאסוף אותה בעלי חיים יפזרו אותה. נמצא כי ליד תחנות דלק ותחנות אוטובוס יש יותר בעלי חיים דרוסים.
5. אם אתם רואים בעל חיים פצוע בצד הדרך - נא דווחו למוקד רט"ג ואל תתקרבו.


* ברשות הטבע והגנים קוראים לאזרחים לשים לב לבעלי החיים בעת הנהיגה, ולדווח מידית למוקד כאשר מבחינים בבעל חיים שנדרס 3639*.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully