וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפצעתם מאירוע אנטישמי או טרור בחו"ל - האם אתם זכאים לפיצוי?

עו"ד דור לוי

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 11:51

האם ביטוח הנסיעות שלכם מכסה פיגועים בחו"ל? פציעה מאירועי אנטישמי, או שאולי צריך כיסוי מיוחד? ואיך תובעים מלון בחו"ל? הנה מדריך מיוחד לישראלים שיטוסו בתקופה הקרובה והמורכבת לחו"ל

תקרית אנטישמית בטיסת אוזבקיסטן איירווייז לבנגקוק/צילום: דותן סימון

אלפי הישראלים שטסים בימים אלה לחו"ל לחופשת הפסח, ודאי ישאלו את עצמם האם ביטוח הנסיעות שרכשו במיטב כספם יכסה אותם במידה ויפצעו או יפגעו בזמן שהותם שם. אולם, לצד הסוגיות הביטוחיות הרגילות, נוספו השנה סוגיות חדשות הקשורות לאלימות ההולכת וגואה כנגד מטיילים ישראלים, כתוצאה מההסתה האנטישמית שמלווה את המלחמה. לאור התראות המסע הרבות והסכנות לישראלים בחו"ל, גיבשנו עבורכם מדריך לישראלי שיבלה את הימים, שבועות והחודשים הקרובים מחוץ לישראל.

נפגעתי בחו"ל מפעולת איבה אנטישמית, מי מפצה אותי?

פגיעה שאירעה בחו"ל תוכר כפגיעת איבה, אם מטרתה הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי. מתאריך 1.4.2012 פגיעה מסוג זה, גם אם מטרתה אינה כזאת, תוכר כפגיעת איבה בתנאי שהתרחשה על ידי ארגון שאחת ממטרותיו היא פגיעה בישראל, באזרחי ישראל או ביהודים. במקרה כזה ובתנאים מסוימים יכול אזרח ישראלי להיות זכאי לתגמולים ופיצוי על פי הדין הזר החל במקום. עם זאת, אין "כפל מבצעים" ולכן אם קיבלתם פיצוי במדינה זרה, לא תהיו זכאים לתגמולים לפי חוק נפגעי פעולות איבה בישראל.

טסתי למדינה שבה קיימת אזהרת מסע לתיירים מישראל ונפגעתי, האם הביטוח מכסה את הנזק?

לגבי שלילת הזכאות לפיצוי במקרה של אזהרת מסע, החוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה מחריג רק את מי שנסע למדינות אויב כגון סוריה, לבנון, ערב הסעודית, תימן, עיראק (כולל החבל הכורדי) ולבנון. ישנן המון מדינות שחלות בהן אזהרות מסע "רגילות" ולגביהן כן יהיה כיסוי. כדי לסבר את האוזן, גם במדינות מערביות ומתקדמות יכולה להופיע אזהרת מסע, למשל אוסטרליה שכעת מדורגת ברמה 02, כלומר כ"איום מזדמן", לכן הדבר מאוד תלוי באיזו מדינה מדובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האם ישראלים יכולים לבטח את עצמם כנגד פיגועי טרור בחו"ל, האם הדבר כלול בביטוח הרגיל או מצריך כיסוי מיוחד?

זה תלוי, במצבים בהם יש לנוסע פוליסת ביטוח פרטית סטנדרטית שרכש לקראת הנסיעה לחו"ל, הכיסוי הביטוחי ייבדק בכל מקרה לגופו ובהתאם לתנאי הפוליסה. בכל מקרה, מומלץ לפנות לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח ולשאול לפני הטיסה, האם הפוליסה מכסה נזקים עקב מלחמה או פעולות איבה. בהינתן ולא נמצא כיסוי מתאים, ניתן לרכוש הרחבה ייעודית.

דגל פלסטין מונף ביציע מהלך גמר אליפות אוסטרליה הפתוחה. Julian Finney, GettyImages
גם במדינות מערביות יכולה להופיע אזהרת מסע, למשל באוסטרליה. דגל פלסטין ביציע באליפות אוסטרליה הפתוחה/GettyImages, Julian Finney

התקיים אירוע רעידת אדמה בחו"ל במהלכו נפגעתי, מי מכסה את הנזק?

ביטוח נסיעות סטנדרטי, נועד להעניק כיסוי עבור פגיעות או פציעות בחו"ל, לרוב עם התייחסות מסוימת למטענו של האדם המבוטח. עם זאת, ביטוח נסיעות "רגיל" לרוב לא מכסה אסונות טבע, ובכלל זה רעידות אדמה. עם זאת, אין הכרח לבחור בפוליסה ייעודית. חברות ביטוח רבות מאפשרות הרחבה של פוליסת ביטוח נסיעות קיימת, כך שתכלול התייחסות לרעידות אדמה בלבד. במצב הזה, תינתן ההרחבה עבור תוספת של מספר דולרים ביום למחיר הפוליסה. כך כל אדם יכול לבחור לעצמו את הכיסוי המתאים לו ביותר, ולהיערך לכל תרחיש. ביטוח נסיעות המתייחס לרעידות אדמה נועד לסייע במספר מובנים. ראשית, כמובן בהיבט הכספי, משום שמאפשר כיסוי נרחב עבור טיפולים רפואיים בחו"ל, או אפילו הטסות לישראל. גובהו של הכיסוי עשוי להגיע גם למאות אלפי דולרים. היות ולא קשה להוכיח כי הנזק, במקרה כזה, נגרם עקב רעידת האדמה (דרישה משמעותית בפוליסות רבות), אין צפי להליך בירוקרטי מסובך בהשגת הכספים.

היבט מרכזי נוסף ביחס לפוליסה, נוגע לכל אותם שירותים נלווים אשר בכוחם להציל חיים. למשל שירותי איתור, חילוץ או הצלה. כולנו נחרדים לשמוע על אנשים הנקברים מתחת להריסות, ולא נרצה להסתמך רק על שירותי החירום המקומיים. לכן חשוב שהגורמים המקצועיים הפועלים עם חברות הביטוח, יבצעו עבורנו את הפעולות באופן המהיר ביותר.

אם נפצעתי בחו"ל ואיני רוצה לקבל טיפול במדינה שבה אני שוהה, האם אני יכול לבקש מחברת הביטוח הטסה חזרה לישראל לקבלת טיפול רפואי? ואם כן באילו תנאים זה יתאפשר?

אין תנאים קבועים וכל מקרה ייבחן לגופו על פי תנאי הפוליסה. יש לקחת בחשבון שאם תסרבו לקבל טיפול רפואי בחו"ל, יש לגבות את הסירוב בטיעון מוצדק ובהתאם לנסיבות העניין. שוב, גם כאן מומלץ לברר מה הפוליסה שלכם כוללת ומה התנאים.

נפלתי ונפצעתי במהלך טיול מאורגן, האם אני זכאי לפיצוי מחברת הטיולים?

ייתכן שתהיה זכאות לכך, אך בתנאים מסוימים תצטרכו לתבוע את חברת הטיולים ע"פ הדין של המדינה הזרה, ובתנאים אחרים תוכלו לתבוע את החברה בארץ תחת הדין הישראלי.

טיול מאורגן. ShutterStock
נפצעתם בטיול מאורגן? בתנאים מסוימים תצטרכו לתבוע את חברת הטיולים/ShutterStock

נפלתי במהלך שהייה בבית מלון בחו"ל, האם אני זכאי לפיצוי מהמלון?

יתכן שתהיו זכאים גם לפיצוי מבית המלון, אך הדבר תלוי בסוג הפגיעה ומדוע התרחשה. בנוסף, יש לבדוק את ביטוח הנסיעות שלכם, האם הוא מכסה אירוע כזה.

באילו נסיבות עומד על הפרק הליך תביעה בגין תאונות בבתי מלון בחו"ל?

לא אחת, אנשים נפגעים מתאונות כתוצאה מרשלנות מצד בית המלון. המקרים הנפוצים ביותר של פגיעה גופנית בסביבת בית המלון, הם בדרך כלל: בשטח הבריכה כתוצאה מהחלקה או טביעה, בגרם מדרגות כתוצאה ממעידה, בחדר האוכל כתוצאה ממזון מקולקל ובשטח המלון הכללי כתוצאה מחיידקים ומזיהומים שונים הנובעים מחוסר היגיינה. בכל מצב בו נגרם לאורח נזק גוף כתוצאה משהייה בשטח בית המלון, הוא זכאי לדרוש פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו.

מהו הליך התביעה בגין תאונות בבתי מלון בחו"ל?

למרבה הצער, ההליך המשפטי עשוי להיות מורכב ומסובך עבורנו כישראלים. לכן הצעד הראשון הוא לפנות לעורך דין נזיקין מקומי במדינה בה נפגעתם. עורך הדין יבחן את המקרה שלכם ויסייע לכם להחליט אם כדאי להגיש תביעה במסגרת זו, ומה האסטרטגיה הנדרשת למימוש אופטימלי של זכויותיכם.

ישנם מספר דברים שתצטרכו לעשות לצורך הגשת התביעה, כגון איסוף ראיות התומכות בטענות שלכם. ראיות אלו יכולות לכלול מסמכים רפואיים, תמונות, תיעוד של זירת התאונה או התאונה עצמה ועוד. לאחר איסוף הראיות, תוכלו להגיש תביעת ביטוח, ובמידת הצורך גם תביעת נזיקין לבית המשפט כנגד בית המלון. התביעה תכלול את פרטי הפגיעה, לצד הטענות שלכם נגד בית המלון והראיות התומכות בהן. אם בחרתם לתבוע את בית המלון במסגרת תביעת נזיקין, בית המשפט יקבע מועד לדיון בתביעה. במהלך הדיון, בית המשפט ישמע את העדויות שלכם ושל בית המלון ויפסוק את זכאותכם לפיצוי.

בית מלון בקמר, טורקיה. ShutterStock
תביעה נגד מלון בחו"ל מסובכת יותר עבור ישראלים/ShutterStock

בהגשת תביעת נזקי גוף נגד בית המלון, אילו גורמים כדאי לקחת בחשבון?

ככלל חשוב לדעת כי מצופה מבתי מלון לנקוט בכל אמצעי סביר כדי למנוע פגיעה באורחיהם. עם זאת, חשוב להבין שחוקי הנזיקין אינם מטילים אחריות נזיקית לתאונות על בתי מלון באופן אוטומטי, ולכן יש להעריך כל מקרה לגופו על פי נסיבותיו.

כמו כן, במקרים של תאונה שהתרחשה בבית מלון בחו"ל, ישנן כמה סוגיות שחשוב לבדוק ובהן: האם הפציעה גרמה לכם או ליקיריכם לנזקים? האם בית המלון נקט באמצעים מתאימים כדי למנוע או למזער את נזקי הגוף של אורחיו? האם החופשה שלכם הופרעה עקב הפציעה בבית המלון? האם הפציעה הותירה אתכם עם מוגבלות מתמשכת? כל הגורמים הללו יכולים להיות רלוונטיים מאוד לביסוס תביעתכם ולקביעת סכום הפיצוי המגיע לכם.

אני מתכנן לנהוג בחו"ל, איזה כיסוי עליי לעשות?

אם אתם מתכננים להשכיר רכב או קרוואן בחו"ל, כדאי לשקול להוסיף לביטוח נסיעות, ביטוח ביטול השתתפות עצמית לרכב שכור. במקרה של תאונה, חברת הביטוח תחזיר לכם עד 2,000 דולר עבור ההשתתפות העצמית שנדרשתם לשלם.


הכותב מומחה לדיני נזיקין ותביעות רשלנות, שותף במשרד עמיקם חרל"פ ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully