וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרכז הפלא היווני גילו המטיילים תגלית שלא ישכחו כל חייהם

30.5.2024 / 0:01

מתחם הסלע מטאורה ביוון, הידוע בהיסטוריה העשירה שלו המשתרעת על פני אלפי שנים, הפך לאחרונה למרכז תשומת הלב לאחר ששני מטיילים גילו ממצא מפתיע

גולגולת ענק נמצאה במטאורה שביוון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מתחם הסלעים מֶטֶאוֺרה של יוון מסתיר אלפי שנות היסטוריה. בזכות המנזרים התלויים שבו (שראשיתם בתקופה הביזנטית המאוחרת וחלקם קיימים עד לימינו) הוא גם תופעת טבע מרהיבה ועוצרת נשימה, שנחשב אתר חובה לכל מטייל במרכז וצפון יוון. במטאורה יש כשישים עמודי סלע תלולים, אשר על גביהם נבנו במהלך ימי הביניים מנזרים מבודדים הנראים כתלויים באמצע השמיים. המנזרים נמנים עם הגדולים והחשובים ביוון. בזכות תופעות הטבע המרהיבות והנדירות והתרבות הייחודית של מטאורה, הוא הוכרז בשנת 1988 כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, כאחד מהפלאים הגדולים של האי.

משמעות השם מטאורה ביוונית הוא "מעל השמיים". נזירים החלו לבנות את המנזרים בראשי הצוקים, החל מהמאה ה-11. כיום נותרו במטאורה שישה מנזרים בלבד אולם רבים מאמינים ש"עמודי השמים" האלה עדיין מסתירים סודות רבים.

סוד אחד כזה אולי נחשף עתה על ידי שני מטיילים תמימים. הצמד טיילו בין סלעי הבזלת הענקיים שמתנשאים לגובה של מאות מטרים, כאשר הבחינו במשהו יוצא דופן: מקונן לו בתוך מצוק האבן האפורה היה משהו שנראה באופן מחשיד כמו... גולגולת אדם.

המטיילים תיעדו את התגלית שלהם במצלמה, והצילומים הופצו עכשיו ברשתות החברתיות, כאשר הצופים משוכנעים שהצמד נתקלו בלא פחות משרידים של ענק. המומחית לתופעות על טבעיות, מירה מור, שיתפה את הסרטון בחשבון הטיקטוק שלה ואמרה: "עשיתי זום אין, עשיתי זום אאוט, שיניתי את הצבע. לדעתי זה באמת נראה כמו גולגולת ולא כמו תצורה סלעית מוזרה".

מגיבים נוספים הסכימו, ואחד כתב: "את צודקת בול. זו גולגולת ענקית דמוית אדם... החלק הקטן מתחתיה יכול להיות שאר השלד". אחר הציע את האפשרות שאולי בעל הגולגולת המדוברת טיפס ונפל - "נראה כאילו הוא גם לובש בגדים", הוסיף.

עם זאת, אחרים דחו את התיאוריה הזאת תוך ציטוט של הכללים הטבעיים הבסיסיים של ריקבון גופה לאחר המוות. "זאת לא גולגולת", הסביר אחד שהתעקש לערב מדע, "הלסת התחתונה הייתה נושרת לפני זמן רב".

עוד שלדי ענקים
שרידי בני אדם בגובה 3 מטרים נמצאו במערה: "עוד הוכחה שענקים שוטטו על פני כדור הארץ"

ענקים קבורים שם? ארונות קבורה עצומים בני 2,300 שנה נמצאו במערות בתאילנד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

זו לא התעלומה היחידה במטאורה

השילוב המיסתורי המרהיב במטאורה הוא בין שני דברים נדירים מתקופות שונות מאד - תחילה ישנה התעלומה כיצד נוצרו הסלעים הענקיים האנכיים הללו שפזורים דווקא באיזור זה של יוון ולא קיימים בשום מקום אחר בעולם? יש מספר סברות לגבי אותם סלעי ענק, שעשויים מאבן חול ומקונגלומרט ונוצרו לפני כ-60 מיליון שנה. המדענים ברובם מאמינים שהם נוצרו בתהליך שיוף של זרמי ים ורוח במשך מילארדי שנים כתוצאה משקיעת סחף בדלתות במהלך השלישון ( תור בעידן הקנוזואיקון. משך תקופתו: 63.25 מיליוני שנים, מלפני 65 מיליוני שנים עד לפני 1.75 מיליוני שנים). פעילות סייסמית מאוחרת הרימה את האזור, והסחיפה עיצבה את הסלע הבלוי והעניקה לו מראה של עמודים נבדלים.

מרבית המדענים טוענים שההליך הזה התרחש לפני כ- 60 מיליון שנה, אך אין לכך סימוכין ברורים ויש גם הטוענים שמטאורה נוצרה בשלבים מאוחרים הרבה יותר וכתוצאה מפעילות וולקאנית שונה.

חלק אחר של מאמינים משוכנעים שמדובר בכלל במטאורים שנפלו מהשמיים ואינם קשורים לחומר המצוי על כדור הארץ. עד היום אף אחד לא הצליח לקבוע באופן חד משמעי עיצד הם נוצרו.

מערת נזירים עתיקה הידועה כמערת הכלא של הנזירים במטאורה שביוון. Athanasios Gioumpasis, GettyImages
מערת נזירים עתיקה הידועה כמערת הכלא של הנזירים במטאורה שביוון/GettyImages, Athanasios Gioumpasis

החלק השני שהופך את מטאורה ליעד כל כך מיוחד, הוא זה שנזירים מצאו שדווקא ההסלעים הנדירים האלה הם מיקום אידיאלי לבנייה של מנזרים. הם בנו את המנזרים האלה מאפס. איך הם בכלל הצליחו להעביר חומרים לגבהים הללו בכדי לבנות את המנזרים? איך הם בנו מנזרים כל כך גדולים בגובה כזה?

מנזר אגיוס ניקולאוס אנפאפסאס בעמק מטאורה ב-27 באוקטובר 2022 במטאורה, יוון. Athanasios Gioumpasis, GettyImages
מנזר אגיוס ניקולאוס אנפאפסאס בעמק מטאורה ב-27 באוקטובר 2022 במטאורה, יוון/GettyImages, Athanasios Gioumpasis
מערות ונקיקים במטאורה שביוון, בהן חיו נזירים במאה ה-11. Athanasios Gioumpasis, GettyImages
מערות ונקיקים במטאורה שביוון, בהן חיו נזירים במאה ה-11/GettyImages, Athanasios Gioumpasis

ככל הנראה החלו נזירים פורשים להתיישב במערות ובנקיקים במטאורה בתחילת המאה ה-11. ב-1160 לערך הוקמה למרגלות עמודי הסלע קפלה קטנה. בשל פלישת העות'מאנים ליוון וחוסר היציבות הפוליטית שאפיינה את המאה ה-14, החלו נבנים מנזרים על פסגותיהם הבלתי נגישות של עמודי הסלע. הקמתו של מנזר מגאלו מטאורו, המנזר הראשון במטאורה, מיוחסת לנזיר אתנאסיוס ולתשעה נזירים נוספים מהר אתוס שהגיעו למקום ב-1344. לפי האגדה המקומית נישא אתנסיוס אל ראש הצוק על כנפי נשר, והקמת המנזרים במקום כל כך לא נגיש מוסברת בהתערבות אלוהית.

במאה ה-15 כבר שכנו במטאורה 24 מנזרים שהוקמו ישירות על הסלע ללא יסודות, והגישה אליהם הייתה באמצעות סולמות ארוכים במיוחד או באמצעות סלים ורשתות שחוברו לחבלים, והשתלשלו ממנופים. החבלים הוחלפו רק כאשר "האל איפשר זאת", עם היקרעם, דבר שעלה בחיי אדם. המנזרים שגשגו עד המאה ה-17 ומאז הלכה וקטנה אוכלוסיית הנזירים במקום, עד לכשליש מתקופת הזוהר.

במלחמת העולם השנייה הופצצה מטאורה וחלק מיצירות האומנות שנשמרו בה נגנבו. הקדמה הביאה לסלילת כביש המחבר בין המנזרים ולחציבת מדרגות בסלעים המובילות אליהם. התפתחות זו הקלה על הנגישות למקום, והפכה אותו למוקד תיירותי פופולרי. עקב כך עזבו את מטאורה חלק מהנזירים, חלקם להר אתוס וחלקם למקומות אחרים, וכיום פועלות קהילות נזירים קטנות ובודדות רק בששת המנזרים שנותרו במטאורה; ארבעה מהם מאוישים על ידי נזירים ושני האחרים על ידי נזירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully