וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקים קבורים שם? ארונות קבורה עצומים בני 2,300 שנה נמצאו במערות בתאילנד

1.3.2024 / 0:03

מחקר גנטי חדש חושף מי היו האנשים המסתוריים שנקברו ברחבי תאילנד בארונות עץ ענקיים על כלונסאות לפני 2,300 שנה

תרבות ארונות בולי העץ בתאילנד/@sshoodude

באזורים הגבוהים של צפון מערב תאילנד פזורות עשרות מערות שתובן יש מספר קברים אנושיים מסקרנים ביותר מהעבר הרחוק. בתוכם ישנם ארונות קבורה גדולים במיוחד העשויים מעץ - לרוב באורך של כמה מטרים שמיוצרים מגזע עץ בודד - והם ניצבים מעל הרצפה על כלונסאות עץ. אז האם קבורים שם ענקים באורך כמה מטרים? מחקר חדש שופך אור על התעלומה.

מתסבר שכ-40 אתרי הקבורה הללו הם זכר לתרבות מסתורית שחיה בתקופת הברזל ואיכלסה את מחוז מיי הונג סון שבצפון תאילנד לפני 2,300 עד 1,000 שנים.

במחקר החדש, שפורסם בכתב העת Nature Communications, ארכיאולוגים ביצעו פרופיל גנטי של 33 אנשים קדומים שנקברו בחמישה מהאתרים הללו - והתחקו אחר שורשייהם. המחקר האיר את הנוף הגנטי המורכב של דרום מזרח אסיה לאחר תקופת האבן.

מחקרים קודמים שהתבססו על פרטים בודדים או אתרים בודדים הצביעו על כך שהתרבות הזו קשורה לחקלאים מעמק נהר היאנגצה בדרום סין וחברות הציידים-לקטים ההוביניאן המקומיות. מחקר אחרון זה של מכון מקס פלנק לאנתרופולוגיה אבולוציונית מספק תובנה עמוקה על ידי בחינה של עשרות שרידי בני אדם מאתרים רבים. הניתוח שלהם מציע שלמעשה ניתן לחלק את הצד החקלאי של הגנום שלהם לשתי קבוצות: אחת מחוברת לעמק נהר היאנגצה ואחרת לעמק הנהר הצהוב בסין.

"התוצאות שלנו תורמות לתמונה המתגבשת של נוף גנטי מורכב ביבשת הפוסט-ניאוליתית בדרום מזרח אסיה. מחקר זה מספק תוצאות גנטיות מוצלחות מדגימות במערות אבן גיר מהאזורים הגבוהים בצפון-מערב תאילנד", אמר וויבהו קוטאנן, מחבר המחקר והביולוג מאוניברסיטת Naresuan שבתאילנד, בהצהרה, "מחקרים עתידיים של דגימות שנשלפו מאתרים ארכיאולוגיים באוויר הפתוח בשפלה נראים מבטיחים. במידת האפשר, הם יכולים לספק תובנה נוספת לגבי ההיסטוריה הגנטית של דרום מזרח אסיה היבשתית".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
למעלה מ-40 מערות במחוז מיי הונג סון מכילים ארונות קבורה ענקיים מעץ על כלונסאות. © Selina Carlhoff,
למעלה מ-40 מערות במחוז מיי הונג סון מכילים ארונות קבורה ענקיים מעץ על כלונסאות/© Selina Carlhoff

אז מי נקבר שם ומדוע קברו אותו בארון קבורה ענק?

מבחינה תרבותית, קשה לדעת את המשמעות המדויקת של ארונות הקבורה הארוכים במיוחד של תאילנד העתיקה. מדוע תרבות מתקופת הברזל עשתה מאמצים רבים כאלה כדי להעלות את הארונות הארוכים על כלונסאות? האם זה היה עניין מעשי או שהיה לזה ערך רוחני כלשהו?

המחקר החדש אינו מעמיק יותר מדי בשאלות אלו. הוא פשוט מציין: "ארונות הקבורה נחתכו מעץ בודד וכוללים גילופים מובהקים בקצוות הראש והרגל, שעשויים לשקף את האמונות החברתיות, את מעמדו של הנפטר, את המיומנות של יוצר הארון, או לציין בתי קברות משפחתיים או חמולות".

עם זאת, ניכר כי לתרבויות עתיקות אחרות מדרום מזרח אסיה יש מסורת דומה. למעלה מ-170 ארונות קבורה בצורת סירה נמצאו ב-44 אתרים ארכאולוגיים שונים בווייטנאם הסמוכה, אשר מיוחסים באופן נרחב לתרבות הדונג סון שחיה באזור משנת 1000 לפנה"ס ועד המאה הראשונה לספירה.

לסיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


עוד בנושא:
שרידי בני אדם בגובה 3 מטרים נמצאו במערה: "עוד הוכחה שענקים שוטטו על פני כדור הארץ"

הסלעים הכדוריים הקדושים שסגדו להם במשך דורות התגלו כמשהו אחר לגמרי

ארונות הקבורה הארוכים עשויים מגזע עץ בודד. © Selina Carlhoff,
ארונות הקבורה הארוכים עשויים מגזע עץ בודד/© Selina Carlhoff

שרידי התרבות מוייטנאם מוכנסים בדרך כלל לאותו ארון - כמו "קבורת הסירות של אירופה" שבה הנפטרים, בדרך כלל בעלי מעמד חברתי גבוה או לוחמים, מובאים למנוחות בגוף הספינה כאילו שולחים את המתים במסע לעבר החיים שלאחר המוות.

כפי שהראה המחקר החדש, הייתה כמות עצומה של הגירה והתבוללות בדרום מזרח אסיה לפני למעלה מ-2,000 שנה. בהתחשב במידע זה, אין זה מפתיע שלא רק מידע גנטי הועבר, אלא גם מסורת תרבותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully